rigmora Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Jeg våknet i dag opp til min tjedje dag med kraftig migrene og oppkast. Blir så fortvilet at det ikke er noe jeg kan gjøre. Er det noen som har noen tips til hva som kan hjelpe?Evt forebygge migrenen?
Underveis --> Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Har ingen gode råd til deg, bare min sterkeste medfølelse. Jeg hat hatt ett skikkelig migreneanfall, og da skjønte jeg at jeg aldri hadde hatt det før, for fy faen så jævelig! Fikk det i forbindelse med menstruasjon, den som jeg ble gravid på (puh!). Greit å stanse den utviklingen, for å si det slik. Hatt mye problemer med hodepine og "nesten migrene" (kvalm, lyssky og dundrende hodepine). For meg gikk det meste bort når jeg sluttet å røyke (he he). Ellers var det viktig for meg å spise nok, og drikke nok, og gjerne drikke godt med juice, og noe salt nå jeg kjente det kom. Usikker på effekten, men kjentes greit med litt energi på innsiden. Min mor derimot tror jeg prøvde alle triksene i boken, og for henne hjalp det kun å komme i overgangsalderen ;-) Dessverre. Det finnes jo veldig mange fine, og nye, preparater nå, og jeg har hørt om en nesespray som skal være veldig effektiv. Greit når alt man svelger kommer opp igjen. Nå tror jeg at forskjellige medisiner hjelper på forskjellige mennesker, men om du ikke har forsøkt det meste, så er det kanskje på tide å begynne. Migrene er jo altså helt forferdelige greier! Jeg tror ingen som ikke har opplevd et anfall er klar over hvor invalidiserende disse smertene er.
Avokado Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Hva med akupunktur! Jeg ble betraktelig bedre etter noen behandlinger. Tok både svangerskapskvalmen/ oppkast og hodepinen. verdt et forsøk!
isi* med liten januar spire!! Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Heihei. Du har også min aller største medlidenhet!!! Migrene er helt forferdelig. Jeg har slitt med det siden jeg var liten. Til og med vært innlagt på akutten for de var sikker på at jeg hadde hjerneblødning, men var bare migrene. Nesespray (Imigran-finnes også i tab) skal man helst ikke ta når en er gravid. Har du migrene utenom når du er gravid, synes jeg at ibux er det beste hjelpemiddelet. Men du må ta det med en gang du skjønner at her kommer det, før du har fått vondt. Da er det ingen vei tilbake. Jeg har gått i til mye behandling av det ene og andre, å til nå er det eneste som har hjulpet er å bli gravid hehe. Så som din mor, Underveis.dk, så sa nevrologen min at graviditet og overgangsalder er milepeler i en migrenepasients liv. Ellers vil jeg anbefalle deg og ikke være sulten. Det er kjempe vanskelig, men migrene kommer av uregelmessige sammentrekkninger i blodårene. Drikk mye vann. For meg hjelper det å ha veldig rolig (gjerne klassisk eller melodiøs) musikk på. Ligg i ett kaldt rom, med tepper rundt deg slik at kroppen din kan regulere kroppsvarmen selv. Si hvordan det går. Er heeelt grusomt det der. Du kan jo prøve med paracett (det tar ikke babyen skade av), men ofte når det har gått så lang tid så hjelper det ikke. Sånn ellers: har prøvd mye migrene medisiner da jeg (før jeg ble gravid) hadde ca 8-9 migrene anfall i mnd. Det som er dumt med de er at disse type medisin fører med seg kortvarige og langvarige bivirkninger. Lykke til med hodet å kvalmen, å håper det blir bedre snart!!!!
januar mamma Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 hei det som hjelper for meg er å drikke mye vann!! 2-3 liter pr dag. unngå å drikke mye kaffe og vin (i tilfelle drikke lik mengde vann som kaffe/vin spes rødvin. jeg drikker kun hvitvin og har aldri merket noe pga den) har ikke hatt migrene siden høsten for 2 lr 3 år siden.. har også hørt at for mye sitrus og sjokolade kan man få migrene av. også dette med søvn stress, tror det er litt forskjellig fra person til person hva som utløser migrene, men prøv å husk hva du spiste og drakk lr ikke drakk den dagen det begynnte lr dagen før... god bedring og lykke til !!!
Pappalille Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Sliter med migrene selv, men heldigvis ikke fått et eneste anfall i svangerskapet! (Bank i bordet). Paracet hjelper overhodet ikke mot migrenehodepine, det er kun ibuprofen virkemiddelet som tar toppen. Dette fordi det er betennelsesdempende. Hvordan unngå migrene? Ja, hadde jeg hatt svaret på det skulle jeg så gjerne delt det med deg, men det er jo om å gjøre å finne triggerne dine.. Mine er stress, lite søvn, anspenthet, rødvin (på grunn av garvesyren), og emosjonellt press. Som andre her også sier; det hjelper ikke å gå sulten, og det å spise er alfa og omega! Det eneste jeg kan komme på er noe som kan hjelpe mot kvalmen; Afipran stikkpiller, men det må du få på resept. Du har all min sympati, dette suger =/
To små - en rosa og en blå Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Der var det en "medsøster" ja;) Jeg har faktisk vært 50-100% sykemeldt hele svangerskapet for å holde migrenen unna. Er inne i en 3 ukers 100% sykemelding nå. Bruker av og til flere dager på å komme meg skikkelig etter et anfall. Ikke så rart siden jeg ligger over doskåla og hele jeg blir tømt hver gang. Utenom svangerskapet har jeg mulighet til å bruke Imigran sprøyter som jeg skal sette i låret. Disse må jeg ta før det bryter ut skikkelig. Blir veldig trøtt av det da, men fungerer noen ganger. Nå når jeg er gravid får jeg ikke lov til å bruke disse sterke medisinene så da er det værre. Paracet fungerer ikke på meg for å si det sånn... GOOOD bedring. Håper du kommer deg snart nå.
rigmora Skrevet 25. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. september 2008 Tusen takk for mange tilbakemld! Jeg har mye migrene utenom graviditet også, men da tar jeg migrenemedisin og blodtrykksmedisin for å forebygge. Men dette kan jeg jo ikke ta nå =( Men fikk mamma til å kjøre meg til legen i dag. Han satte en morfin sprøyte på meg, og sa at dette ikke var skadelig for fosteret. Så nå har smerten avtatt så håper den holder seg borte. Jeg har aldri tidligere kastet opp når jeg har hatt migrene, men har begynt med det etter at jeg ble gravid. Er det flere som har fått anderledes migrene under sangerskapet? Ellers fikk jeg høre hjertet til mitt lille nurk slå i dag for første gang. Er 14 + 3 på vei, så da ble straks dagen min mye bedre =) Og legen min anbefalte meg akepungtur (usikker på hvordan det skrives, så litt rart ut) for å holde migrenen borte. Sa at mange har posetiv virkning på det, og holder seg borte da i ca 3 mnd om gangen... så krysser fingrene for det!!!
isi* med liten januar spire!! Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Ja uff den migrenen er helt fryktelig. Gikk også på blodtrykks medisin før jeg ble gravid. Men fikk ikke mye effekt av det. Skulle begynne på en type epelepsimedisin, men må vente til knøttet er ute. Har også blitt annbefallt av akupuknktør/ims legen min å prøve noe b12 sprøyter. Men det må også vente til minsten er ute. Har hatt mye mindre migrene nå som jeg ble gravid. Så har ikke merket mye forskjell på de anfallene. Men har hatt en annen type hodepine fra nakken. Å så faktisk en del anfall av øye migrene. Har dere vært plaget med det? Slik at synet blir tåkete å forsvinner på ene øyet og etter det kommer en sinnsyk hodepine. Paracett hjelper ikke her heller, så da er det bare godnatt til meg!
Lousje Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Er også veldig plaget med migrene utenom graviditet. Bruker både blodtrykksdempende til å forebygge og Zomig ved anfall, men sluttet selvfølgelig med det med det samme jeg ble gravid. Klarte meg fint i en måneds tid, men så kom migrenen for fullt. Hadde tre-fire uker med nytt migreneanfall hver dag. Ikke spesielt moro... Det jeg fant ut var at hvis jeg med det samme jeg kjente at migrena kom tok Paracet og drakk 1-2 kopper kaffe ble anfallet mindre og lettere å leve med. Må gjøre dette helt med det samme jeg begynner å kjenne anfallet, hvis ikke funker det ikke like bra. Har snakket med både lege og jordmor om dette, og de sier begge at det er helt ufarlig og bedre at jeg gjør dette enn at jeg har så mange anfall som jeg hadde. Har også fått vite at migrene faktisk ble behandlet med koffein før Imigran, Zomig og de andre medisinene ble funnet opp, så helt på jordet kan det jo ikke være. Nå "sparer" jeg den daglige dosen koffein/tein i tilfelle jeg skulle få migrene - drikker altså bare kaffe hvis jeg kjenner at jeg får migrene. Det er jo umulig å vite om dette funker for andre, men det er kanskje verdt et forsøk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå