Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Mannen min har to barn fra tidligere som er hos oss ca annen hver helg. Vi er stort sett uenige i det meste som skjer hos mor, hva angår oppdragelse osv. Nå sist helg var det store temaet å få 4 1/2 åringen til å begynne å spise skorpa på brødskive (lillebror på 14 mnd gjør det allerede). Det verste jeg vet (mannen min er enig), er å baby-dulle med så store unger. Det er ikke aktuelt i vårt hjem iallefall. Så da endte det opp med at 4 åringen spiste brødskive med skorpe på, samtidig som h*n jamret og klaget og ville til mamman sin. Jeg blir helt matt av den ungen enkelte ganger, dette med brødskiva er bare et eksempel. Er det virkelig normalt å skjære bort skorpa på skiva til 4-5 åringer?? Hva er poenget egentlig? Sikkert bare jeg som pga omstendighetene ergrer meg grønn over slike filleting, men likevel. Måtte bare klage litt:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Synes som du selv sier at dette er en filleting. Det viktigste er vel at barnet spiser brød, skorpen er ikke mer sunn enn resten av brødet. Han vil sannsynligvis begynne å spise skorpe før eller siden uansett. Har tilgode å se voksne som skjærer vekk skorpene... Jeg lar min fireåring slippe å spise skorper når hun ønsker det, men glemmer hun seg, spiser hun de likevel. Ser ikke problemet. Synes forøvrig at dette er noe mor må få bestemme selv der hun bor. Folk har forskjellig syn på saker og ting, det er ikke dermed sagt at det ene alltid er bedre enn det andre. Bare annerledes.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Hvis han er hos dere så sjeldent ser jeg ikke problemet helt... Det vil uansett ikke endre vanene hans selv om dere er strenge en helg. sikker på at det ikke bare er du som har ett sykt behov for at han ikke skal ha det greit hos dere?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Det er nettopp det som er; ungen har hatt tenner i flere år nå. Og nei, jeg har ikke et sykt behov for at ungen ikke skal ha det bra hos oss. Men vi ønsker å lære barna dette med gode matvaner og at man ikke kaster/sløser bort unødvendig mye mat. Skjærer man bort skorpene, kaster man jo igrunn halve brødskiva. Greit når det gjelder babyer, men ikke greit for større barn. For meg virker det litt åndssvakt (unnskyld uttrykket) å behandle unger som babyer til de begynner på skolen. HI
lille_my:) Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 he he, mamma skar bort skorpene til meg til jeg var 6... jeg spiser skorper idag ogsaa, men er generelt sett ikke saa glad i broed. spiser det ikke hver dag... men jeg tror nok at han automatisk begynner aa spise de skorpene, det gikk over med meg, helt av seg selv! smoer maten hans med skorper, saa faar han heller plukke de bort selv saa lenge han gidder det:) lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Hvis du eller aldri kaster noe mat, holder argumentet ditt om å ikke kaste mat. Ellers virker det bare som et dårlig påfunn for å rettferdiggjøre at du ikke lar ham slippe skorpene. Merkelig tykke skorper på brødene dine forresten.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Har du barn selv HI? Enkelte ting som virker veldig viktig i forhold til oppdragelse før man får barn vil du sikkert oppdage er mindre viktig. ;-) Her i huset har det aldri vært noe tema å la skorpene ligge, barnet spiser skorper med glede! -men så tvinger vi aldri barnet til å spise opp maten sin heller. Vi spiser til vi er mette, og koser oss med maten.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Sikker på at det egentlig er skorpa som er selve årsaken til jamringen? Unger er like flinke som voksne til å finne seg påskudd. Kan jo hende at jamringen er utrykk for noe helt annet som gutten er misfornøyd med men ikke gir tydelig uttrykk for (trives han generelt, virker han utilpass etc?). I såfall er det vel lurt å ta dette andre på alvor. Men noen ganger er ei brødskorpe bare ei brødskorpe :-)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Det blir for dumt å tvinge ham til å spise skorpene. Det er jo ikke sunnere enn resten av brodet,bare bedre stekt. Vil heller at mitt barn skal spise 4skiver uten skorpe enn en skive pga skorpa;)som andre nevner her,så vil det gå seg til av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 hadde det vert min unge hadde eg sittet ved bordet til skorpene var godt planta i magen!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Hvorfor?Det er ikke sunnere med skorper! Sjekk med hvilken som helst lege,man skal ALDRI tvinge i en unge mat!Det skaper et usunt forhold til kostholdet
Pølsa Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Jeg mener også at dette egentlig er en fillteing som komme til å gå over av seg selv. Gutten min, som blir 5 i oktober, vil heller ikke ha skorpe, så jeg skjærer den stort sett bort. Mye bedre at han spiser brød uten skorpe enn at han ikke spiser brød i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 jeg har tenner, men jeg spiser ikke skorper på brød som har lagt i plastikk over natta, seige ekle skorper. ikke tvinger jeg ungene til å spise det heller.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 men her gjør jo foreldre som de selv vil. jeg vet det er mange foreldre som mener at ungene skal spise skorpe. du og mannen din er tydelivis opptatt av det. da er det jo et problem om dere holder på å lære deres, altså lillebroren i huset å spise skorper, når storebroren kommer innim annenhver helg og får slippe. det er ikke lett å oppdra sine egne barn når større "søsken" suser innom og oppfører seg stikk i strid med hvordan en ønsker at ens egne skal oppføre seg, og ikke kan en si noe heller for da blir det baluba. vi forteller faktisk minstebarnet at de eldste har andre regler fordi de har en annen mamma, men at du søte venn du får enkelt og greit se til å sitte fint med bordet, for det forventer vi av deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå