Gå til innhold

Vielse i utlandet - stempel fra UD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet neste år. Det har kommet meg "for øret" at UD må stemple prøvingspapirene før disse sendes til vigsler i utlandet. Tok kontakt med Folkeregisteret som også "hadde hørt noe sånt".....men kunne ikke gi meg noe bedre svar. Noen av dere som vet....????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter!!!! Hr nettopp sendt prøvingsattesten til ambassaden, ikke hørt om dette...

Skrevet

En ansatt i UD bad meg kontakte Folkeregisteret - Folkeregisteret hadde som sagt hørt om det - men visste ikke... bad meg sette på en gul lapp når jeg sendte inn papirene -HELT UAKTUELT, noen må jo vite dette???

Skrevet

Vi skal gifte oss på Seychellene og opplyste om dette da vi sendte forlovererklæringene, og søkte om prøvingsattestene. Da fikk vi prøvingsattestene tilbake med et stempel,en såkalt apostille;

For at et norsk dokument skal ha gyldighet i utlandet, må det påføres et apostillestempel. Dokumentet må først være notarialbekreftet, det vil si signert av en notarius publicus (embetsmann som står for visse offentlige, rettslige handlinger), og stemplet med institusjonens embetsstempel (ofte et løvestempel). Det er viktig at navn og tittel til vedkommende står tydelig, enten med trykte bokstaver eller blokkbokstaver under signaturen. Oversettelser fra statsautoriserte translatører kan apostillestemples direkte uten å stemples hos notarius publicus først.

Ved apostillebekreftelse skjer det en legalisering av dokumentet. Apostille bekrefter ikke at innholdet i dokumentet er riktig, men det bekrefter at signaturen til notarius publicus er ekte.

På prøvingsattestene står det at vi skal inngå ekteskapet på seychellene,og vielsespapirene vi får der,må vi sende inn til Folkeregisteret når vi kommer hjem.

Håper dette hjalp:) Ikke hørt et kvekk om UD,hverken fra myndighetene eller selskapet vi reiser med som har arrangert mange bryllup i utlandet.

Skrevet

Lurer på dette jeg også

Skrevet

Har ikke hoert noe om det, og presten som skal vie oss i Thailand har forklart alt til punkt og prikke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...