Storegull og lillegull i magen Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg og noen venninner skulle spise middag på cafe con bar i Brugata. Jeg bestilte hamburger.. Det var mye saus, og dempet belysning.. Så etterhvert at hamburgeren var rosa inni!!!! Ble helt utafor jeg, begynte nesten å gråte.. Fikk kranglet meg til å ikke betale for maten, men det hjelper ikke hvis det skjer noe med den lille i magen.. Sukk..
**Marge Simpson** Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Uff. Jeg forstår godt at du syntes det var ekkelt å oppdage at burgeren ikke var gjennomstekt siden du er gravid. Men ba du spesielt om at den skulle være det, da? Jeg har nemlig inntrykk av at svært mange restauranter serverer hamburgere som ikke er helt gjennomstekt om de bruker bra kjøtt i den. Dette er nok ikke noe som skjer kun på Cafè Con Bar. Det er bra at du er obs så slikt når du er gravid, så får vi bare håpe at det går bra, og det gjør det sikkert. :-)
Gjest Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 burgerer på restauranter er gjerne rosa om du ikke bestiller dem gjennomstekt.. kokene på kjøkkenet kan jo helst ikke se at du er gravid heller... så synes denne advarselen ble feil, bør heller minne folk på å be om gjennomstekt der om de skal spise der går nok helt fint med babyen skal du se!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Jeg tror heller at de bruker å ha maten sin gjennomstekt,men at du heller må si at du vil ha den rå dersom du vil det. Det skal ikke være nødvedig å be dem steke maten din skikkelig. Iallefall ikke når det gjelder en burger laget av kvernet kjøtt... Skjønner godt at du reagerte, og ikke ville betale for maten. Men jeg tror du ikke skal bekymre deg for babyen din
Sine Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 De fleste som liker andre burgere enn McDonalds vil da ha burgeren lyserosa, ikke brun og tørr som en såle. Jeg må si at du var heldig som slapp å betale. Gi beskjed hvis du vil ha maten gjennomstekt. Majoriteten av folk vet vel at for mye steking ødelegger maten. Slapp av, ungen har det helt fint.
Gjest Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Og majoriteten av folk vet at det er forskjell på for mye stekt og gjennomstekt. Mine burgere er gjenomstekt, brun og saftig. Maten behøver langt ifra å være rå for å være saftig. Øvelse gjør mester Sine, dersom du syns det er vaskelig å få saftig kjøtt
Gjest Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Og majoriteten av folk vet at det er forskjell på for mye stekt og gjennomstekt. Mine burgere er gjenomstekt, brun og saftig. Maten behøver langt ifra å være rå for å være saftig. Øvelse gjør mester Sine, dersom du syns det er vaskelig å få saftig kjøtt
hannetroll Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 På restauranter må du be serviøren spesielt om at kjøkkenet gjennomsteker burgeren. Det er helt vanlig å kun rosasteke brugere ute. Har selv glemt dette de to gangene jeg har bestilt burger ute, men har i siste liten kommet på det og fått huket tak i servitøren for å gi beskjed Barnet ditt har det antakelig heeelt fint!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Dersom du sa spesielt at den måtte være gjennomstekt er det for dårlig. Dersom du ikke sa noe, så er det vel egentlig din egen feil. Det er ikke uvanlig at burgere er litt rosa inni, og det skal ikke være opp til servitørene å avgjøre hvem som er gravide eller ei, og om de i såfall ønsker maten ekstra stekt eller ikke. Så ... har man spirer i magen så må man huske å si ifra når man spiser ute.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Hei du Nedover kontinentet serveres burger på restaurant alltid sånn dersom intet annet er avtalt. Forskjelllen her i Norge er at servitørene dessverre ofte glemmer å spørre kunden hvordan kunden vil ha burgeren (eller biffen) stekt. Som kunde må man nok si ifra hvordan man vil ha ting stekt ettersom Oslo så smått har begynt å ta over noen kontinentale vaner. Lykke til neste gang og ikke glem å presisere på forhånd hvordan du vil ha det stekt (selv om en god servitør bør be om å få vite det).
Vintersol Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Man bør nok spesifisere på forhånd om man ønsker kjøttet/burgeren sin gjennomstekt. Dersom jeg glemmer det, eller har vært på restaurant og middag er forhåndsbestilt, bruker jeg å skjære et stykke av kjøttet og se om det er gjennomstekt (om det ikke vises på utsiden at det er rosa). Hvis det ikke er det, ber jeg bare servitøren om å ta det med seg ut og få det gjennomstekt. Har aldri vært et problem =)
Storegull og lillegull i magen Skrevet 25. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2008 Jeg visste faktisk ikke at det var vanlig å få rosa hamburger.. Har bestilt burger ute før, og da har de alltid vært gjennomstekte.. Greit å vite at man faktisk må be om å få den gjennomstekt! Har send tilbake biff fordi den var blodig, etter at jeg ba om godt stekt..
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Hei Skjønner at du er bekymra for den lille i magen, men det vil helst gå veldig bra!! Har selv spist kjøtt som var rosa i midten, var gjemt under saus og kokken hadde helt glemt at kjøttet skulle gjennomstekes... Men tulla i magen min har det tilsynelatende veldig fint, og det har nok den lille din også Men hør med jm neste gang du er på kontroll om du ikke klarer å slippe angsten helt... Lykke til!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 trodde det var ekstra viktig å gjenomsteke oppmalt kjøtt fordi bakteriene blander seg inn i maten på annen måte enn det ville gjøre på et helt kjøttstykke. i et helt kjøttstykke vil jo ikke de bakteriene som ligger på overflaten komme inni midten. det var ihvertfall det vi lærte på kokkeskolen da jeg tok fagbrevet. og dette presiserer de jo også på matprat når det gjelder oppmalt kjøtt. jeg fikk forresten engang servert en rosa hamburger, og kokken la seg langflat og laget en ny til meg. bortsett fra det ene tilfellet har jeg aldri opplevd å få rosa hamburgere. jeg har selv heller aldri laget dem rosa når jeg jobbet som kokk
To små - en rosa og en blå Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 Bølgen og Moi på Briskeby serverer også rosa burgere. Er nok helt vanlig på litt "finere" spisesteder. Spiste den jeg (forrige svangerskap). Gikk helt fint:)
babygullz <3 vilde Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Eneste stedet jeg har fått en rosa burger var på et halv-jalla gatekjøkken utenfor hotellet i Ayia Napa....på "finere" restauranter har jeg aldri bestillt en burger, kunne aldri fallt meg inn..men d er jo en aen sak.. En burger skal IKKE være rosa, og d er STOR forskjell på gjennomstekt, og for mye stekt.. man må ikke ha kjøttet halvrått for å få d mørt og saftig! da trenger man nye kokker... Og sammenligne en biff med en hamburger, at de skal bes om hvordan de ønskes stekt? ding dong...aldri hørt om
babygullz <3 vilde Skrevet 25. september 2008 #17 Skrevet 25. september 2008 altså, aldri hørt om at man som servitør skal be om hvordan hamburgeren skal være stekt! Jeg jobber selv som servitør, og der jeg jobber, er hamurgeren alltid gjennomstekt.. har vært ETT tilfelle der hamburgeren var pittelitt rosa inni, og den ble kjapt fyrt inn på kjøkkenet og man måtte lage en ny!
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Hei du Babygullz Er nok ikke samme kotyme overalt. Oslo har dessuten blitt mer kontinental uten at man kan forlange at alle har fått med seg hverken det eller hvordan man på kontinentet forventes å opptre som servitør. Jeg refererte til kontinentale vaner lenger opp. Jeg har mange års ganske inngående erfaring med kontinentale vaner og kokkekunst, så det er noe helt annet enn synsing jeg her git uttrykk for - det er fagstoff. Selv på mindre fine restauranter i f.eks Frankrike serveres burgeren halvrå dersom annet ikke avtales på forhånd. På de fine restaurantene (finnes faktisk finere restauranter med HJEMMELAGEDE burgere i Mellom- og Sydeuropa) så serveres det også halvstekte burgere. Samme gjelder for biff: en dreven servitør vet å spørre kunden pent om hvordan hen/hun ønsker biffen tilberedt. I Oslo opplever jeg til min forundring at selv på finere steder har noen servitører ikke klart å få med seg dette. Smak og behag er forskjellig, vet du. Det må man nok bare akseptere. Franskmennene har dessuten ernæringsmessige grunner, i tillegg til de kulinariske, til å ofte ønske at kjøttet ikke er kokt til "skosåle" som de kaller det (og grøsser). Bon appetit! :-)
Girlygirl83 Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Har aldri hørt om at burgere skal være rå inni. Det er jo laget av kvernet kjøtt, smittefaren er med andre ord høy. Blir jo faktisk det samme som å servere kjøttdeig som er litt rosa... Men dette er litt av grunnen til at jeg har holdt meg unna resturanter i svangerskapet, orker ikke stresse med passe på at alt er godt stekt, da steker jeg det heller selv hjemme. *kanskje litt overnervøs ja*
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Hei :-) Hørt om "Biff Tartar"? -Rått oksekjøtt. Går fint an å servere om kunnskap om hygiene og kjøttets kvalitet er gode nok. Statens ernærings anbefaler ikke rått oksekjøtt til gravide bl.a pga at det kan skorte på både kunnskaper og kvalitet. For øvrig mener ikke jeg å si at burger eller biff skal være enten slik eller slik! Jeg bare konstaterer at smak, behag og praksis kan variere. -- Mange nordmenn liker "skosåler" mens mange utlendinger ville synes at kjøttet var ødelagt dersom biffen var helt gjennomstekt. Selv har jeg nå ikke daua av å fortære blodige biffer i svangerskapene, men jeg er mer forsiktig enn ellers når jeg er gravid. At mange tar forholdsregler har jeg selvsagt full forståelse for :-)
BAcer vil ha flere :) Skrevet 25. september 2008 #21 Skrevet 25. september 2008 Hei! Skjønner godt at du ble nervøs, men Norge har jo så strenge regler så det går nok helt fint! Skjønner ikke hvordan restauranter kan servere ikke-gjennomstekt kvernet kjøtt. Spesielt etter alt oppstyret som var rundt Gilde-saken for bare 2 år siden. Kvernet kjøtt SKAL gjennomstekes for at den skal bli fri fra bakterier! Biff tartar er laget av rent biffkjøtt, ikke kvernet kjøttdeig.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Veeel, nå skrev jeg ikke kvernet kjøttdeig, men karbonadedeig (som har liten fettprosent). Men hva mener egentlig "rent biffkjøtt"? Karbonadedeig er kvernet "rent" biffkjøtt (for å uttrykke meg i folkelige og ikke faglige vendinger). Men for at kjøttet skal være "rent" som du sier, så kreves det inngående kunnskap om matbehandling. Der er Nordmenn langt ifra noen racere! - Selv ikke de man skulle kunne forvente det av, som f.eks Gilde. At restauranter kan servere ikke gjennomstekt kjøtt er ikke noe å skjønne, det handler om smak og behag - noe som er nyttesløst å diskutere... (selvsagt finnes det latsabber som ikke har stekt kjøtt som under alle omstendigheter og helsemessige hensyn MÅ gjennomstekes, men jeg mener at det ikke er disse tilfellene vi snakker om her). Nå har jeg gitt noen faglige innspill lenger opp i et annet innlegg, og anser meg ferdig med denne saken. Så får de som ikke vil skjønne, eller de som nøyer seg med å synsing fortsettte med det. Det er jeg helt sikker på at dere klarer! :-) God appetitt! :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå