Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 hørte at hvis mor jobber mindre enn 50% før fødsel så får ikke pappaen perm....!??!?er dette mulig??og er det noen tidsbegrensning på dette??
Madamina Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Det er visst mange her inne som ikke vet om NAV sine sider. Anbefaler å gå inn der og lese alt veldig godt. Her noe jeg klippet derfra til deg: * Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). * Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. * Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. * Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. * Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. * Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren. * Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han sette frem krav om dette før stønadsperioden til mor er slutt. Nedenfor er det gitt noen eksempler: * Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i seks uker * Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 30 uker * Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 60 dager * Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker Eksemplene er ikke uttømmende. * Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider. Eksempel: * o Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land. Husk at far må ha benyttet seg av fedrekvoten o innen barnet fyller tre år o innen tre år etter en adopsjon Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden. LYKKE TIL!
Gjest Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 joda,har jo lest dette opp til flere ganger...men hørte om noen som ikke hadde fått det uansett regler og div....hmmm...mystisk...jaja!!vi er utenfor fare,men jeg bare lurte....
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Ja, helt sykt..men det stemmer nok det ja. Vi fikk erfare disse merkelige reglene når vi fikk førstemann for 3 år siden. Jeg var akkurat ferdig med studiene da lillemann ble født og hadde ikke rett på noe annet enn engangsstønad og fødselspenger (ca 13000 eller noe sånt) fra lånekassen. Mannen min fikk ingen perm pga dette utenom 14 dager etter fødsel som jobben hans betalte. Vi gjorde det slik at jeg begynte å jobbe da lillegutt var 11 mnd (midt på sommeren) og da tok mannen min ut sommerferie slik at han fikk 4 uker alene sammen med lillegutt. Ble ingen felles sommerferie på oss det året, men det var en ok ordning for oss det året.
nyvending Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Er sånn jeg også har forstått reglene ja:-( Frustrerende for vår del! Siden jeg kun har rett på fødselsengangsstønad vil ikke far få rett på pappaperm (han får kun de første 14 dagene). Utrolig irriterende! I vårt tilfelle er jeg uføretrygdet pga. kronisk sykdom og det føles skikkelig urettferdig at dette skal gå ut over fars rett til å få tid sammen med barnet. Han har jo tross alt vært i full jobb i alle år og betalt sin skatt... Det at jeg som mor er kronisk syk gjør jo ikke akkurat at jeg trenger mindre avlastning fra far enn de mødre som har god helse... Regjeringen har visst lovet å endre/se på disse reglene i sin Soria Moria erklæringen men det går skikkelig tregt:-( Hadde håpet endringen i regelverket ville kommet tidsnok til å komme oss til gode, men det ser jo dårlig ut. Har visst ikke topp prioritet hos regjeringen akkurat...
Madamina Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Helt enig i at dette er absurd. Det er her regjeringen burde gjøre en jobb i forhold til likestilling i stedet for vrøvlet om å påprakke folk en tredelt permisjon. Jeg synes far kunne fått permisjon utfra sin lønn tilsvarende mor sine rettigheter (selvsagt ikke med disse 3 ukene før og etter fødsel). Steinaldertanke at mors inntekt skal virke inn på fars grunnlag og rettigheter. Stakkars menn!
Maya_1 Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Nei, hva far får utbetalt er vel ene og alene basert på han sin inntekt? Det er vel kun hvorvidt han har krav på denne permisjonen som er avhengig av om mor har krav på permisjon.. (Noe som forøvrig er helt tullete, syns ikke de skal påtvinge noen fordeling av øvrig permisjon, men far burde da få etter hva han selv har opparbeidet..)
Madamina Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Det jeg mente var at dersom far tar mer enn fedrekvoten beregnes utbetalingen der på hvor stor prosent mor jobber. Dersom mor kun haddde 70% stilling, får far kun 70% av sin lønn ved større uttak enn fedrekvoten. Eller er dette feil?
Lilja121 Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Dette har det vært skrevet endel om i avisene i det siste. Likestillingsombudet mener at dagens ordning rett og slett strider imot likestillingsreglene. Regjeringen har sagt de skal gjøre noe med det, men barne- og familieminister Huidtfeld har sagt hun ikke kan garantere at dette legges inn i neste års budsjett. Men hold øynene åpne, for her kan det skje en endring. Skjønt det holder nok ikke for de av dere som allerede går ut i perm i år. Vi holder fingrene krysset.
Lilja121 Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Her er forresten en artikkel fra Dagbladet forrige uke http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/22/547660.html
Maya_1 Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Tror ikke det er helt slik. Har man arbeidet (over 50%) i 6 av siste 12 månedene er man kvalifisert til å motta foreldrepenger. Er mor kvalifisert på bakgrunn av dette, vil far også være kvalifisert til foreldrepenger. Deretter beregnes mor sin stønad ut i fra hvor mye hun har tjent (70% stilling gir jo bare dårligere lønn og lavere utbetaling..), far sin stønad beregnes ut i fra hva han har tjent. Begge får utbetalt enten 100% eller 80% av hva de tjener (uavhengig av stillingsprosent), etter hva de har valgt, men valget gjelder for begge. Dette ble unødvendig langt Sånn er det vel...mener jeg på
Gjest Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Her er det far som får permisjon og jeg engangsstønad pga at jeg har vært sykmeldt for lenge (over 52 uker de siste 3 årene) - så han kan ta ut permisjon på eget grunnlag. Altså 29 uker 100% eller 39 uker 80% eller fordele tiden over 3 år. c",)
Gnire Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Nyvending, Jeg tror det er en spesial regel at dersom du pga din kroniske sykdom kunne klare å dokumentere at du ikke kan ha aleneomsorgen for barnet på dagen så kan far være hjemme med permisjon. Kanskje ikke noe gøy å si at man ikke klarer det, men... Jeg kan ikke mye om dette, men vet om en annen uføretrygdet hvor mannen får være hjemme fordi mor kan få anfall el. liknende (det trenger ikke være eplepsi) som gjør at hun ikke kan ha ansvaret alene, men.. du har sikkert sjekket ut alt uansett.. bare i tilfelle..
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Slik jeg har forstått det så har pappan rett til permisjon uavhengig av mor. Mor opparbeider seg også rett til foreldrepenger selv om hun jobber mindre enn 50%, så lenge hun har jobbet 6 av de 10 siste mnd!! Men så lenge mor har jobbet mindre enn 50% blir fedrekvoten overført til henne. MEN - far kan ta ut permisjon likevel, hvis mor går tilbake til 100% jobb eller studier mens han har permisjon... Dette er veldig aktuelt for oss - så jeg har satt meg inn i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå