Gå til innhold

4 åring som sier at folk slår ham....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor Unormalt er dette? Min 4åring er normal på alle måter. Riktignok har jeg og faren hatt et litt turbulent forhold i det siste, hvor han til tider har hørt mye roping og kjefting fra far på meg. Men det har stoppet nå, og det har heller ikke skjedd SÅ ofte i hans nærvær.

Nå forleden fortalte han meg at han ikke ville besøke mormor og bestefar, fordi mormor slo og sparket ham. Jeg vet at det gjør mormor aldeles ikke, så jeg spurte om dette virkelig var sant. Videre fortalte jeg ham at hvis mormor ikke hadde gjort dette, var det feil å si det, for da kunne mormor komme i fengsel(vet ikke hvor riktig det var å si da men det kom så brått på)....

Ikveld sto han opp av sengen. Han har begynt å teste meg veldig, for han vet at jeg ofte gir etter fordi jeg er så svak for sytingen hans. Får alltid dårlig samvittighet. Jeg tok ham rolig tilbake i sengen og fortalte at han vet godt han ikke skal stå opp uten at han må tisse eller at det er noe viktig som f.eks at han er syk og da sa han: Men du er så slem med meg. Du er sint på meg og kjefter på meg. Jeg kjefter aldri på ham, er alltid rolig når jeg snakker, men fortsatt streng når jeg trenger det, uten å heve stemmen eller kjefte. Men du slår meg mamma, sa han videre. Hva er det du sier? Sa jeg. Mener du at jeg slår deg? Når har jeg slått deg? Mamma gjør aldri slikt. Mamma er glad i deg. Voksne har ikke lov til å slå barn og voksne som slår barna sine er ikke glad i dem, sa jeg. Jo men du slår meg jo, sa han. Nei det har jeg aldri gjort for jeg elsker deg og vil aldri gjøre deg noe vondt. Nå ble jeg kjempelei meg fordi du sa noe som ikke var sant, sa jeg.

Jeg mente ikke deg, jeg mente tyvene. De slår meg, sa han da. Jeg fortalte at hvis noen noengang slo ham eller gjorde noe han ikke ville, måtte han fortelle det med en gang til oss,selv om de som gjorde det sa slemme ting. Men det er ikke lov til å si at noen gjør slemme ting hvis de ikke gjør det, fortsatte jeg...

Hva mener dere? Hvorfor sier han slikt? Er det noe galt med ham? Ble helt oppskaket jeg. Ingen av oss har noengang gjort ham noe vondt, og jeg kjefter ikke engang. Hverken pappa eller noen andre i familien tar taki ham eller noe som helst. Jeg forstår det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er overhodet ikke noe galt med ham, det kalles fantasi og kan bryte ut ganske kraftig hos en fireåring.. Fireåringer drømmer veldig ofte og kan gjerne tro at det de drømmer er virkelighet. Min fireåring kommer med noen skikkelige røverhistorier til tider!

Det lureste er å ikke gi noe særlig oppmerksomhet på disse "løgnene". Konfronter kort og greit når du vet med sikkerhet at det ikke er virkelige hendelser han gjengir, men ikke kjeft på ham, for han greier ikke å skille.

Det kan være lurt å snakke litt om dette med drøm og fantasi, det bruker vi en del tid på...

Lykke til med din helt normale 4 åring ;-)

Skrevet

Vil gjerne ha flere synspunkter :)

Til du som svarte meg TUSEN takk for svar. Det var en lettelse å høre. Har du noen tips til hvordan jeg kan snakke med ham? Han vet jo når han drømmer og når han er våken. Han forteller ofte om mareritt, men fantasien løper løpsk til daglig om hulken og spiderman og flyvende alt mulige greier :)

Tusen takk på forhånd :)

Skrevet

har en historie :) min gutt på 3,5år, falt og slo hodet i barnehagen, fikk stor kul. min mor hentet han i barnehagen den dagen, og spurte han hva som hadde skjedd med hodet hans! Han med store tårer i øynene fortalte fortvilet at mamma hadde kastet stein i hodet hans(!) han holdt på den historien hardnakket, til alle som snakket med han hjemme hos mor mi, helt til jeg kom å hentet han...da urte han ikke si hva som hadde skjedd hehe...

så fantasien deres er merkelig!! jeg overser det jeg.. som da han påsto at bestemor ikke gir han noe mat, bare tyggis.. sa bare at det er ikke sant, for jeg vet du har spist det og det hos bestemor... :)

tar ikke så hardt på det jeg da.. for veit at det går over.er bare en fase

Skrevet

Et barn må teste ut forskjellige ting, for å vite hva det egentlig betyr." Hva betyr det at noen slår meg"? tenker fireåringen som ikke har noen erfaring med dette. Barn tenker ikke som voksne, og har ikke like klare grenser på hva som er sant og usant. Vi må la barn få være barn, de har ikke den erfaring og forståelse av ord og uttrykk som vi voksne har. Og det kan være spennende å prøve ut de voksnes reaksjoner på ting de sier. Ikke gjør ham utrygg ved å overreagere på det han sier.

Skrevet

Had ei sånn fase med han som nå er 10år, var i 4-5års alderen her også... Fant på de utroligste røverhistorier, ikke om at jeg eller besteforeldrene slo ham, men at det var tyver på rommet og at jeg hadde ødelagt bilen hans ( han selv som hadde sittet ute å slått den i stykker med en hammer) da bestefaren kom på besøk å så bilen så spurte han: Neimen, er bilen din ødelasgt lille venn? "Hulk, ja, mamma som har gjort det!" Hehe..jaja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...