Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Ungene våre har ikke hatt vannkopper og nå fikk jeg nettop vite at der jenten min skal i besøk på lørdag har det brutt ut vannkopper og storesøsteren så og si venter på å bryte ut. Så hva gjør vi.... hadde jo vært greit å utsette henne for smitte så vi ble ferdige med vannkoppene men så har jeg 14 dager til termin..... litt kjedelig da om vi får fult utbrudd med to syke barn ved nedkomst/barseltiden. Og hvordan er det med nyfødte, er de helt imune i begynnelsen når de får morsmelk? Er det farlig for nyfødte å få vannkopper. Er faktisk ikke sikker på om jeg har hatt vannkopper selv. Noen med råd / erfaringer?
englebarn x 2 Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Viss du ikke har hatt vannkopper må du absolutt ikke oppsøke smitte! Det kan være risikabelt for deg og den nyfødte. Du kan bli veldig syk av vannkopper i voksen alder, og det er generelt ikke å anbefale som gravid. Hvis du har hatt det er babyen beskyttet det første leveåret ca. Du kan få tatt blodprøve og sjekke om du er immun. Hvis du ikke har noen rundt deg som vet? Foreldre, søsken, andre? Det er veldig få som ikke har hatt vannkopper. 1-2% av 30 åringer.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 hvis du ikke har hatt vannkopper selv så ligg unna. jeg fikk vannkopper da jeg var 26 år, og jeg trodde ikke det skulle gå ant å bli så syk. fikk leverbetennelse og hjernehinnebetennelse som komplikasjon på vannkoppene, og lå innlagt på sykehus i 4 dager. tok meg over 3 uker å bli såpass frisk at jeg klarte være ute litt i hagen. det er heller ikke bra for barnet i magen hvis du ikke har hatt det. men vet desverre ikke noe særlig om akkurat det. regner med dere sikkert får sjansen til å "smittes" igjen senere på et tidspunkt det passer bedre for dere alle sammen.
gerd Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Dersom du ikke har hatt vannkopper er ikke babyen beskyttet i det hele tatt og kan blir svært syk. Det er farlig for babyer spes de første 14 dagene så jeg hadde beskyttet den eldste mot smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå