Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Mitt barn er 18 mnd og storkoser seg hos sin farmor innimellom når farmor ber om det. Og det er helt greit, de har det jo kjempefint sammen. MEN; jeg har sagt klart i fra at jeg ikke vil at hun skal drikke fra tåteflaske, hun klarer tross alt å drikke fint i fra vanlig kopp uten å søle, men svigermor mener at det må jo være litt kos... Og skal hun sove, må hun jo få med seg en flaske saft før hun sovner... Selv om hun klarer fint å sovne uten noe sånt. Har en mann som er uenig med meg og syns at de skal få gjøre som de vil, mens jeg har ikke så lyst til å gi meg... Syns hun er litt stor for tåteflaske (kan legge til at min mann fikk tåteflaske med saft i senga til han var 6 år, da måtte han slutte fordi han var sengevæter...) Får jeg støtte her? Eller er jeg uvanlig streng?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Hun slutter nok ikke å drikke av kopp bare fordi hun fra flaske innimellom. Jeg syns de skal få kose seg.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 tåteflaske er en uting når barna er store nok til å drikke av kopp!! Syntes ikke du er streng nei!!! Det er ditt barn og selv om hun er farmor betyr det ikke at hun kan gjøre som hun vil...stå på ditt. tåteflaske til han var 6 år??? det er helt sykt.... like ille som de som ammer barna sine til de er 3,4,5 år!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Tja.... Kanskje litt.. Har ei datter på to år som innimellom tilbringer tid hos besteforeldre. Jeg legger meg ikke så mye oppi hvordan de koser seg. Jeg vet at hun får godteri og brus. Hjemme får hun kun det på lørdager.. La de kose seg...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 så lenge det ikke ødelegger dine rutiner med banret så er det vel greit en gang iblandt med litt saft på flaske. her hadde ikke barnehagen fått med seg at vi ikke bruker flaske og ikke ønsker å bruke flaske siden det dro litt ut med førstemann. vel vel, jeg merket ikke noe til det på ungen, hadde nok aldri funnet ut at det var tåteflaske hverdag hele dagen om jeg ikke så det en dag jeg henta litt tidlig.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Det er ikke fordi jeg er redd hun skal slutte å drikke fra kopp, det er fordi jeg syns det er tåpelig med tåteflaske når det ikke trengs! Ikke akkurat bra for tennene heller... HI
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Tåteflaske med saft har ingenting i ei barneseng å gjøre!! End of discussion. Det hadde jeg vært streng på. Sengevæting har ikke nødvendigvis med inntak av drikke om natta å gjøre. Ellers, la dem kose seg på dagtid. Men hvis barnet er der på fast basis, ville jeg vært skeptisk.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Du bestemmer! for det første er det dette med å drikke saft etter kveldens tannpuss veldig skadelig for tennene, du kan jo spørre farmor om hun synes det er greit at datteren din skal slite med syreskader på tennene og hull og boring hos tannlege i barnehagealder...! for det andre skal hun respektere dine ønsker. Enkelte regler kan tøyes hos besteforeldrene, men jeg er utilbøyelig når det er snakk om barnets beste! Si at hun får kutte ut flasken, og heller kose på andre måter!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Her hadde jeg stått på mitt. Hva har nå i alle dager saft på flaske i senga å gjøre? Hvordan skal tennene se ut til slutt? Og hva vi som voksne mener er kos, er det fordi vi har minner om det, eller bare syns det hører koselig ut. Det har egentlig lite med hva som kan oppfattes som kos for et barn som ikke kjenner til det. Hva er i hele tatt poenget med at saft i senga er kos? Er det ikke mye koseligere at bestemoren ligger litt med barnet, synger en sang eller leser litt i en bok og så er det natta? Hvorfor skal kos være noe en putter i munnen? Nei, stå på ditt, du. Det er det som er best for barnet i det lange løp.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Jeg er helt enig med deg! I tillegg så gir de SAFT! Vet de hva de gjør med tennene? Tennene bader i sukker etter tannpuss. I tillegg blir det gnidd inn.. Nei det hadde jeg sagt i fra at ikke var greit. Da hadde jeg heller gått med på at hun kunne fått flaska (skjønner ikke hvorfor så lenge barnet ikke savner dette), men om du skal være "grei" da.. litt på fanget før hun skulle sove, å FØR tennene pusses. Men ville fortsatt kanskje ikke gitt saft.. For hvis man pusser tennene like etterpå så gnir man sukkeret ned i tennene. (Det hender sønnen min også får noe søtt å drikke asså, men da evt. bare til middagen, ikke før sengetid.. Men han er mest glad i vann. Jeg er ikke helt sukkermotstander, men det kunne kanskje høres sånn ut..) Sønnen min sluttet med flaske av seg selv når han var 8 mnd. ca.. Å jeg har ikke tilbudt han det siden heller.. Hvorfor, så lenge han ikke savner det? Flaske er en uting, hvertfall når barnet faktisk ikke trenger den..
herethereandeverywhere<3 Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 mineunger har aldri drukket av hverken tutekopp eller tåteflaske, det er en uting! Jeg syns overhodet ikke du er streng. Hadde det vært meg så hadde jeg nok slått kraftig i bordet til min svigermor. Det er våre barn, og om vi ikke ønsker at de skal få saft på flaske så får bestemødrene søren meg bare innfinne seg med det! Det er jo langt fra bra for tennene med saft i tåteflaske, nei, stå på ditt!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes du er altfor streng og egentlig litt bortskjemt...Jeg synes ikke man skal legge seg opp i alt for mange ting som rett og slett er bagateller når din manns foreldre faktisk stiller opp og er der for barna deres...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Takk for støtte, dere som jeg fikk det av. Og dere andre; hører hva dere sier, men er uenig. Det er vel ikke noe vits i å ha kos med flaske når det er svigermor det er kos for, og barnet egentlig ikke bryr seg. Jeg tillater saft altså, men da fra glass eller kopp, og det er faktisk sjelden hun søler. Og utover det bryr jeg meg lite om hun gir kake eller annet snop på en ukedag, selv om jeg ikke gir det selv.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Det er tydelig at det er for sin egen del at farmor vil gi tåteflaske til datteren din, og siden det ikke har noen fordeler for barnet synes jeg du skal si nei til det. Det er også et annet aspekt du burde ta med i betraktningen her, og det er å få svigermoren din til å respektere dine meninger. Hvis du bare lar dette gå for nå så risikerer du at hun ikke tar hensyn til hva du mener senere også. Tro meg,- jeg har slitt mye med at jeg var for hensynsfull og ettergivende i begynnelsen med min svigermor, og det betaler jeg for nå.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 Skjønner deg godt jeg. Og saft??? Det er faktisk direkte skadelig for tennene, særlig den kombinasjonen saft på flaske i senga.. Å det å ta med seg ei tåteflaske saft i senga er ikke en god vane, så laaaaaaaaaaaangt derifra. Støtter deg jeg..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Synes at så lenge du har sagt fra til svigermor hva du mener, at det er litt frekt eller unøvendig av henne å forsette med dette.. Selvsagt kommer alltid besteforeldre til å skjemme barnebarna litt mer ut enn foreldre gjør. Men når en gir beskjed syns jeg besteforeldre skal respektere det..
januarsurprise Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes det som skal være retningsgivende for deg er om du synes det er viktig. Er dette noe du komer til å irritere deg grønn over bør du kanskje sette deg ned med henne å fortelle henne hvor mye dette plager deg, og at du ønsker å bli respektert på dette. Dersom du klarer å legge det fra deg og ikke irritere deg kan du jo la det gå, dersom du tenker at det ikke er så ofte at det er skadelig for tennene hennes. Jeg synes ikke du er streng. Men jeg synes heller ikke du er "slepphendt" hvis du lar det gå. Gjør det som er best for deg å leve med.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 24. september 2008 #19 Skrevet 24. september 2008 Saft på flaske er DØDEN for tenner, få henne med til tannlegen så han/hun kan si det. Og NEI ikke gi deg!!!!!
Spireline Skrevet 24. september 2008 #20 Skrevet 24. september 2008 Det er du som er mor, ergo du som bestemmer. Jeg hadde aldri tillatt at svigermor gjorde det. Flaske funker fint til melk og vann. Men når barna har fått tenner skal de jo ikke ha flaske i senga lenger. Mannen din er nok uenig fordi han husker kosen med flasken selv.. Store unger med flaske og smokk er det dummeste jeg ser.. nesten i hvert fall..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #21 Skrevet 24. september 2008 Tåteflaske er en da en ting, selv om det er absolutt en uting. Men SAFT etter tannpuss? Jeg fikk melk etter tannpuss, og det førte til hull i tanna da jeg var seks år, og jeg har sterke tenner - fikk neste hull i voksen alder. Tør ikke tenke på hva saft gjør, og for en dårlig vane! Hva med å ta kontakt med den lokale tannlegen og få litt informasjon om dette? Noen barn får så råtne melketenner at de må trekke dem, og være tannløse til neste tannsett kommer fram, mye på grunn av saft og brus. Hvis bestemor ikke kan finne annen kos for barnebarnet sitt, så står det dårlig til. Jeg er i tvil om jeg hadde latt henne overnatte.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #22 Skrevet 24. september 2008 Får dattera di snop og godteri før eller etter hun pusser tenner? Å gi saft på flaske etter tannpuss hører ingen steder hjemme, og kan ødelegge tenner.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #23 Skrevet 24. september 2008 Ja jeg synes du er urimelig, selv om det ikke er opp til svigermor å bestemme over valg du gjør for dine barn. Ungen min kan også drikke av kopp men får tåteflaske innimellom som kos. Hun elsker flaska si og slapper veldig av med den, derfor ser jeg ikke problemet. Synes ikke barnet ditt det er kos med tåteflaske så er det derimot ikke mye vits.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #24 Skrevet 24. september 2008 Flaske hadde vært greit, men IKKE i senga, og ikke med saft! Der hadde jeg stått på mitt!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #25 Skrevet 24. september 2008 så ikke at det dreide seg om saft etter tannpuss.. IKKE greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå