Gå til innhold

Hvorfor smaker bollene gjær???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nybakte boller i huset. De lukter helt herlig men de har en liten bismak av gjær... ødelegger dem jo helt!!! Noe man kan gjøre for å unngå dette? Funker fersk gjør for søte deiger bedre eller hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten for mye gjær, eller så har du hevet dem for lite.

Skrevet

Bruker du for mye gjær da? Du vet at selv om man dobler deigen så trenger man ikke bruke mer gjær. Svigermor bruker alltid mer gjær når hun dobler deigen og det smaker gjær ja. ;o)

Skrevet

Bruker selv alltid tørrgjær og har aldri opplevd gjærsmak når jeg baker, men moren min brukte alltid fersk gjær og det var alltid gjærsmak av gjærbaksten hennes. Ikke godt.

Skrevet

du kan ha hevet deigen for lenge. deigen blir overhevet. deigen kolapser, etter å ha løftet seg maks opp. skjer dette, smaker det gjær. ikke godt.

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe møllerens ferdig blanda bollemel, de som du bare tilsetter gjær og vann, og jeg bruker 2 pakker med gjær oppi, og de blir fantastisk gode. Store og luftige. Men de må få heve skikkelig....

Så kaskje du hever for lite? Pleier å bruke den røde fersk gjæren forresten

Skrevet

hmmm det var det jeg trodde også. jeg bruker alltid tørrgjær men tenkte kanskje at det var bedre med den andre. Har aldri fått til den ferskgjæren. Da skal jeg prøve å heve dem lenger neste gang da. Ingen som har en god bolleoppskrift med rosiner da??? Kanskje jeg har en dårlig oppskrift?

Skrevet

1,5 kg hvetemel

225 gr sukker

3 ts kardemomme

2 pk tørrgjær

225 gr melange

4,5 dl vann

6 dl melk

(Dersom du heller vil lage rundstykker, kutter du ut sukkeret og kardemommen, og tilsetter heller 2 ts salt og 2 ts sukker.)

Ha alt det tørre i bollen. Smelt smøret, og tilsett vann og melk - la det bli lunkent.

Bland det våte godt inn i det tørre.

La deigen heve til dobbel størrelse under et klede. Bak ut og sett på brett.

La det heve litt under et klede.

Pensle, og stek på 225 grader i ca 15 minutter.

Kan brukes til boller, skoleboller, kanelboller osv.

(Blir mange boller av denne oppskriften, så du kan fint halvere den hvis du vil det)

Skrevet

Når en bruker fersk gjær er det viktig at den får løst seg veldig godt opp i den flytende væsken. Rør godt og lenge. Min mor slurvet alltid litt med dette, og hennes boller smakte gjær. Mine gjør aldri det;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...