Gå til innhold

Noen som har peiling på astma og barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til barnelege med gutten min i dag. Han hadde rs-viruset da han var 4,5 mnd å etter det har han surklet nesten daglig. Var til legen i mars, men siden de ikke hørte piping i brystet sa hun at han nok bare var forkjølet. Barn surkler ofte var forklaringa. I sommer har han fortsatt med surkling, så jeg bestilte ny time.

Hun kunne ikke høre noe piping, men han hørtes veldig slimete ut og surklete i dag, som en kaffetrakter.Hun sa vi kunne prøve ventolin for å se om det kaaaaanskje ble bedre, noe hun tvilte på. 1 dose ( 2 eller 3 ganger trykket hun på en sånn dings) å i løpet av de neste 5 minuttene ble han helt klar i pusten. Legen ble veldig overrasket, å samme ble jeg. Vi syntes begge det var rart når hun ikke hørte noen piping. Er det noen andre som har astma barn som IKKE har piping i brystet og som IKKE blir ofte syk?

Fikk flytende Bricanyl for å teste om det hjalp mot surklinga, noen som bruker/ har brukt det å hjalp det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det en god del leger som har lite eller ingen peiling på astma............... Jeg fikk samme beskjed med de to eldste. Guttungen var riktig nok ofte syk , men det var bare virus, fikk jeg beskjed om ........ Kom til en fantastisk barnelege som er spesialist i astma og allergi hos barn og han fikk diagnosen astma bronkiaslis grad 4 , allergi , under utviklede lunger og bi lyd på hjertet. Ble en helt annen unge når han fikk astma medisiner. Jentungen ble plutselig ofte forkjølet og merkbart mer stillesittende i 9 års alderen. Fikk beskjed om ikke og være hysterisk , da det jo var vanlig med mere forkjølelser i perioder. Slo meg ikke til ro med dette og fikk henne henvist til samme barnelege som guttungen. Hun doblet kurven på puste testen etter 1 dose med ventolin og lunge røntgen viste at hun hadde ca 2 cm med fast slim nederst i lungene. Fikk diagnosen astma abdomen ( mage ). Først etter en tid på medisiner fikk hun en del pipelyder , og klaget over at hun ble verre av medisinene.. Det var jo fordi slimet i lungene løsnet . Hun fikk også fysioterapi timer for og lære seg teknikk for og hoste opp slimet. En astma lege er ikke så opptatt av piping , men heller rasle , skrape lyder på pusten.

Lykke til med gutten din.

Skrevet

Jeg har en god del peiling på astma, har hatt det siden før jeg ble født om det er mulig.

Vi har mye i familien, så vi har et forstøverapparat på rundgnag, ganske greit egentlig.

Når man har symptomer på astsma så trenger man ikke nødvendigvis ha piping i lungene.

Som hun over sa, en astmaspesiallist kan finne ut så mye med bare å høre på pusten.

Men har man derimot et astmaanfall, høres det ikke noe som helst bra ut inni lungene.

kan kan ha veldig sterke anfall hvor det rett å slett overdøver alt, eller mindre anfall hvort man kan være utrolig tett, men at det høres bedre om man lytter på lungene.

Jeg har hatt alle former for anfall.

Dessverre, hvor enn vanlig astma er idag, så er det få leger som er flinke med nettopp dette.

Men få almenleger er egentlig super flinke til noe, de er ikke spesialister, men det er derfor vi har spesialister.

Min andbefaling til deg er ¨få en henvisning til en lungespesialist for å utrede gutten din.

Siden det er litt tvil, så ville jeg gjort det.

Bedre få konstatert av en som virkelig vet det som er å vite idag om astma.

Masse lykke til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...