Gå til innhold

Forbaska NAV!!!!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har eg hele det forbaska NAV dritet langt oppi halsen!

 

Sønnen min har nett begynt i Barnehagen og har halvplass er der (21,5 time i uken), og eg gav beskjed til NAV om det pga kontantstøtta.

På nettet står det at ved 17-24 timer uken utbetalest 1 321 kr i kontantstøtte.. Men nei da, de sprengte folkene har funnet ut at de skal stoppe hele stønaden min. Så nå får eg ikke en dritt!! Eg går fra 3300 til ingenting, samtidig som eg må ut med 1400 i mnd for barnehageplassen! Eg går altså 4700kr i minus hver jævla mnd!!!!!!!!!! 4700KR!!!!!!!! det er sinnsykt mye det for en småbarnsfamilie. Og atpåtil mister eg absolutt alt av inntekter/støtte i november fordi eg og sambo får vårt første barn sammen!

HVA F@£N SOM MÅ FOREGÅ OPPI HJERNENE TIL DE FOLKENE SOM LAGER DE FORSKRUDDE REGLENE??????.

Samboer studerer og får ikke mer en knapt 8000 i mnd... Og eg har kun rett til 33000 kr i engangstøtte. Men det varer jo ikke lenge når vi ikke har hatt råd til å handle inn babyutstyr før eg får støtten!

Og folk som både kan og ikke kan rekne skjønner vel at en småbarnsfamilie på 4 ikke kan overleve på fuckings 8000 kr i mnd!!!

 

Nei fy faen eg skjønner ikke hva som skjer med Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du har ikke vurdert å kansje skaffe deg jobb? jeg regner med at du ikke har jobb siden du bare har engangsstønaden. Og barnefar kan jo ta seg en deltidsjobb også... eventuellt får dere høre med sosialkontoret om ikke de kan hjelpe dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip men nå er ikke den Norske Stat lagt opp på en sånn måte at man automatisk får betalt for å få barn.

Foreldrepenger er noe man må tjener seg opp rett til ved å betale skatt av inntekt, på samme måte som man tjener seg opp rett til pensjonspoeng, arbeidsledighetstrygd, sykepenger etc.

 

Vi er temmelig heldige i Norge som får engangsstønad, kontantstøtte og diverse andre sosiale rettigheter uten å ha måttet jobbe for de, og det er nok litt vel mye forlangt å mene at staten (og de som jobber og betaler skatt) skal betale for de som velger å få barn uten å først ha tjent seg opp rett til foreldrepenger. Hvis alle gjorde det ville statskassa snart blitt tom.

 

Som foreslått ovenfor så er det kanskje lurt om du eller din samboer skaffer dere en jobb selv om det eventuelt betyr utsatt studie. Dere er neppe de første som har vært nødt til å inngå noen kompromisser for å få økonomien til å gå rundt.

 

Hvis Nav har gjort en feil i forhold til egne regler mht. kontantstøtte og prosent i barnehage så har du jo full anledning til å klage på vedtaket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fødselspenger og ikke et så traumatisk forhold til nav. Det du skriver henger ikke på greip. Først skriver du at du skulle hatt 1321,- i kontantstøtte. Så skriver du at at du går fra 3300 til ingenting...her tar du vel litt feil. Eller mye feil. Foreldre må selv sørge for barna sine. Sjekk barnelova om du ikke tror meg. Etter mine beregninger skulle du gått i null. Siden nav stoppet kontantstøtten går du 1400 i minus (barnehageutgiften). Altså langt fra tallene du opererer med, 4700. Samboeren din jobber ikke fordi han er student. Hva er din unnskyldning? Og hvis du mener at en familei ikke kan overleve på 8000 så har du helt rett. Hva er din strategi? Er vel ikke bare dte offentlige som skal forsørge deg og dine, uten at dere trenger løfte en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel glemt å regne med barnetrygden i dette regnestykket. Og har du barn i fra før har du vel kanskje gjemt igjen noe utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett er det vel ikke vits å bli sint på nav - det er jo ikke de som lager lovverket - de må bare følge det.. Og når det gjelder kontantstøtten så har jeg skjønt det slik at de går ikke ut i fra hvor mange timer barnet er i barnehagen men barnehagens åpningstider.. Så om du har barnet i barnehage 5 dager i uka men halv dag så mister du allikevel kontantstøtten pga du KUNNE ha barnet hele dagen der.. De nav ansatte kan jo ikke sjekke at du alltid henter barnet når du skal... Og enig med de andre her, det er ikke synd på dere.. Få deg en jobb, eller så får sambo skaffe seg en jobb.. Det er deres valg å få barn og det er deres ansvar å betale for de. At staten har så flotte ordninger at du FÅR 34 000 kr uten å ha gjort noe annet enn å bli gravid er jo flott!!!!!!! Du får låne/kjøpe brukt barneutstyr og som en annen sier over her - du har vel noe greier liggende når du har et barn under 3? Og stakkars deg som mister stønadene dine når du får barn nummer 2.. (*ironisk*) Det er faktisk ditt ansvar å sette deg inn i regelverket og da burde det ikke komme som en overraskelse at det er slik reglene er.. Det er noe fint noe som heter PLANLEGGING - og det virker å være fullstendig fraværende i deres tilfelle.. Skjønner at du er frustrert men nå må dere bare brette opp ermene og forholde dere til situasjonen slik den er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får ikke lov å jobbe pga kompliksajoner under svangerskap, og har søkt jobb i over et år, før eg ble gravid uten resultater(er ganske dårlig jobbmarked her). Fikk barnehageplass til sønnen min nå først dette året, og han har jo ikke kunnet hvert hjemme alene før den tid?

Eg fikk 3300 i kontantstøtte nå frem til han begynte i bhg, og skulle etter rett ha utbetalt 1300 kr, men de har stoppet hele greiene.. Og 3300 kr er faktisk ganske mye å miste... Og med da 3300 mindre i mnd og da et extra utlegg på 1400 så blir det 4700 minus!!

Hadde eg jobbet hadde eg jo sef gjort det, herregud, eg er da ikke helt på trynet! Men pga av at eg ikke har jobbet de siste 6 av 10 mnd så får ikke sambo rett på noe penger heller når babyen kommer, så når hun er 6 uker MÅ eg ut i jobb.. Sambo studerer og hvor skal den 6 uker gamle babyen vår da?? Hjemme alene??

 

Dere må jo skjønne at eg blir redd med tanke på den økonomiske situasjonen!

NAV har gjort en feil, og her som eg bor har det vært MYE problem med NAV. Ikke bare for meg men med andre folk som eg kjenner også.

 

Dere trenger jo ikke skrive sånne ting til meg.. Dette er et fritt forum og eg må jo få lette på tankene mine eg og som alle andre her.

 

Right???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 1200 er jo ikke all verden!

Når eg fikk mitt første barn fikk eg låne ting fra venner og familie som nå selv har fått barn!

Klær og seng har eg. Men ikke bilstol, bagvogn! Noe som er vel noe av det viktigeste!

Har spurt alle eg kjenner om å kunne få låne, men de bruker det selv så er lixom ikke mye hjelp da.. Og det er jo ikke billig med sånt utstyr heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen min fikk halvplass i bhg, noe som står på brevet eg fikk når eg fikk beskjed om at han hadde fått plass. Og da kan eg jo ikke ha han der hele uken når han kun har halvplass.. Han er der tirs-tors og fredag fra 9 til 15.30.

 

Eg fant ut at eg var gravid i uke 13 så var kanskje litt forsent å gjøre noe da.. For dette svangerskapet var langt fra planglagt.

Men gir dere ikke rett til å angripe meg.. Eg hadde selvfølgelig gjort alt eg kunne om eg kunne, men som skrevet før så har eg fått forbud mot å jobbe pga komplikasjoner under dette svangerskapet..

 

Dere hadde vel blitt frustrert og redd også visst det hadde gått ut over ungene deres ang økonomi!

Så skjerp dere! Eg hadde faktisk sterkt behov for å skrive her, og hadde håpt på litt mer støtte el noen andre som hadde vært i samme situsasjon. Istedefor det drittet eg får slengt i trynet her!!!!!!!!!!!

 

Totalt unødvendig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger ut et slikt innlegg som du gjorde så må du jo regne med reaksjoner????? Mener du at NAV har gjort en feil så klag på vedtaket de har gjort - er jo ikke verre enn det?? Og regnestykket ditt henger ikke på greip.. Du visste jo at du fikk mindre kontantstøtte når du sendte han i barnehagen? Og du visst at du måtte betale for barnehageplass?? (om du ikke visste det så er jo uansett ikke det nav sin feil???) Så da kan du ikke si at du er 4700 kr i minus fordi du har tatt et valg med å sette barnet i barnehage??? Dersom det er slik at du skal ha 1300 kr kontantstøtte og barnehagen koster 1400 så går jo faktisk regnestykket nesten i 0 - og IKKE i 4700 minus...

Og du visste jo etterhvert at du ikke fikk jobbet nok i svangerskapet til å få foreldrepenger men bare ville få engangsstønaden, så det er jo heller ikke noen overraskelse??

Kanskje har nav gjort en feil ang kontantstøtten men 1300 kr er jo uansett ikke noe¨å leve på (spesielt når de pengene går rett ut til å betale barnehageplassen) - og det visste du jo for lenge siden??? Du sier samboeren din ikke får penger fordi du ikke har jobbet - faktum er at samboeren din uansett ikke ville fått penger så lenge han er (kun) student om du har jobbet eller ei.... Han må faktisk tjene opp rett til dette selv og må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent mer enn 1/2G.. Med andre ord burde du sette deg litt mer inn i regelverket før du blir sint på nav, de skriver ikke reglene de bare gjør vedtak etter de... Skjønner veldig godt at du er bekymret for den økonomiske situasjonen din men det nytter lite å bli sint på nav... Ta en tur på nav/sosialen og snakk med de - det er mye mer konstruktivt enn å kjefte på et nettforum...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg som skrev lengre oppe at jeg hadde fått fødselspenger. Ser at også andre ikke skjønner at du mener å tape 3300,- når du i samma slengen sier du skulle hatt 1300. Det ene øyeblikket 3300 og det andre 1300..... Halv barnehageplass i min barnehage betyr 22 timer og 55 minutter. Dette gir kr. 661,- i støtte. Har du fått utbetalt feil slik at de holder tilbake penger? Har du fått avslaget skriftlig? Du går ganske høyt ut om nav både i overskriften og i innlegget ditt. Så viser det seg at du har tatt en del feil. Altså urettmessig kritikk mot nav. Derfor gir iallfall jeg deg pepper, selv om jeg har vært langt mildere enn noen andre her. Du har fortjent mye av pepperen synes jeg. Man stiller seg lagelig til for hogg når man går så høyt ut på feil grunnlag. Kr.34000 skal dekke livsoppholdet ditt for noen måneder. Eller er du av de som hevder alt skal brukes på babyutstyr.....? Aner ikke hvilket fylke du bor i så vet ikke tilgang til brukt utstyr. Selv har jeg nettopp solg en barnevogn og to babystoler. Til litt under halv pris. Det burde være mulig for også deg å få tak i til en slik pris. Du har tross alt hatt/har 33 uker på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men altså... har du virkelig ikke fått jobbe en eneste dag på et helt år?? nå vet jeg ikke noe om jobbmarkedet der du bor, men melder man seg som arbeidsledig så får man ofte noen strøjobber her og der eller et lengre vikariat. jeg mener ikke å rakke ned på deg, men man må faktisk jobbe for å opparbeide seg penger til å gå hjemme med barna. dette er på en måte en "gode" man opparbeider seg. da må man kanskje vente men familieforøkelse til studiene er over? det blir liksom ikke helt rett at man skal ha krav på eb haug med penger "bare" fordi man skal ha barn heller. som man reder ligger man. og kjære deg, reaksjoner må du desverre bare regne med! :) men ønsker dere lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ungen din har 1/2 plass og er der 3 dager i uken må du gå ut fra åpningstiden i barnehagen de 3 dagene ungen din er der. Har barnehagen åpent i 19 timer de dagene må du gange det med 3=27 timer. Da har du rett på 661 kr i kontantstøtte.

 

 

Ellere burde du og samboeren din lese om lovene og reglnene inne på www.,lovdata.no og ikke krittisere alle andre når dere tydelig vis ikke har noen som helst oversikt over ting.

 

Og du er og skal bli mor og rettlede andre mannesker. kanskje en ide å lære seg litt om div.selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommuner har gått bort fra behovsprøvd barnehagebetaling. Men, det kan være verdt å sjekke. At det skal være gratis har jeg aldri hørt om. Men kanskje noen kommuner har en slik ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden du ikke kan jobbe...

 

1) Klag på vedtaket og se om NAV snur.

2) Gå til sosialkontoret og legg inn en søknad om sosialhjelp. Ta med deg fjorårets selvangivelse, de tre siste kontoutskriftene, husleiekontrakt(om dere leier), kopi av fødselsattest på førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Minus 4700?????

 

Om det er sånn at du skulle hatt 1300, så er det jo bare 1300 du "mangler"? Du skulle jo ikke under noen omstendigheter hatt 3300, og 1400 er jo det barnehagen koster. Hvis du har retten på din side og får medhold i klage, så går du omtrent i null, kontantstøtten dekker barnehageplassen. Per i dag går du 1300 i minus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ta sønnen din ut av barnehagen igjen . da får du tilbake kontantstøtten.hvis ikke, klag på vedtaket. du sier ihvertfall ifra!

3. få deg en deltidsjobb, mens pappa'n er hjemme. kanskje helg/kveld?

4. studentbarnehage? tjener dere virkelig så lite, har dere krav på laveste sats som i oslo er 660 kr i måneden.

5. få dere rimeligere boutgifter: finnes det rimelige familieleiligheter dere kan søke på som er tilknyttet studentsamskipnaden til fars skole?

6. når far er student, kan dere vel få forsørgerstipend fra lånekassen. har dere to barn tror jeg den er på vel 2700 i måneden?

7. far har krav på fødselsstipend fra lånekassen han, og det kan han få selv om han velger å gå opp til eksamen. han har krav på slikt stipend selv om du har fått nedkomststønad. dersom du har inntekt under ca. 23000 i måneden, kan han ha rett til vel 9800 i måneden.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger ved arbeidsledighet de siste 10 mnd (6/10) gir rett til foreldrepenger fra nav.

 

Hvis du ikke kan jobbe pga risiko for svangerskap kan du også få penger fra nav. les på www.nav.no

 

der står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger ved arbeidsledighet de siste 10 mnd (6/10) gir rett til foreldrepenger fra nav.

 

Hvis du ikke kan jobbe pga risiko for svangerskap kan du også få penger fra nav. les på www.nav.no

 

der står det.

 

 

Og siden dere har inntekt under 100 000 (?) så en barnehagen gratis (hos oss ihvertfall...)

må bare betale maten.

 

søk kommunal plass selvfølgelig , ikke privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...