FruMamma med nr 2 Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Sjefen min mente hun leste i lørdagens utgave av Dagbladet at barnefar mister retten til pappaperm hvis mor er sykmeldt i mer enn 50% de siste 6 mnd av svangerskapet....flere som leste dette eller er det noen som vet?
2 gutter og 1 jente Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 HVA? hvorfor det? det er jo helt meningsløst. det har ikke nav sagt noe om til meg ihvertfall... håper det ikke stemmer.
Guttemamma75 Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Det har jeg ikke hørt noe om og jeg har vært 50% eller mer sykemeldt i 6 mnd i svangerskapet.. Kan ikke tenke meg at det stemmer da det å være sykemeldt er likestilt med å være i jobb i forhold til opptjening av foreldrepenger, men man må jo i utgangspunktet jobbe i minst 50% stilling for at pappaen skal få fedrekvoten..
FruMamma med nr 2 Skrevet 24. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2008 Jeg fant artikkelen på dagbladet nettopp, men ble ikke klokere. Hvis mor jobber mindre enn 50% mister far pappaperm står det, men om det gjelder ved sykmelding ble jeg ikke klokere på. Jeg skal ringe å høre med de i morgen.
Silje og Vaniljebollene Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Sykepenger er likestilt med lønn... Poenget er at han mister retten om mor har mindre enn 50 % stilling. Du har jo samme stilling, selv om du er sykemeldt.
FruMamma med nr 2 Skrevet 24. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2008 Ja, det er dette jeg også tror og jeg har 100% stilling fra før, men jobber 40% nå. Vet jo aldri hva NAV finner på uansett.
engelen m/attpåklatt FØDEKLAR Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 SiljeVanilje har rett.Det har ingenting med sykemelding å gjøre.Mor å jobbe 50 prosent el.mer,dersom far skal ha rett til fedrekvoten..Men altså;det spiller ingen rolle om mor er sykemeldt el.ikke!
FruMamma med nr 2 Skrevet 24. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2008 Ok, det er bra. Da slår jeg meg til ro med det:) Takk dere:)
barbara Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 http://www.nav.no/1073744316.cms Når mor jobber under 50% stilling, men har tjent opp rett til foreldrepenger (altså tjener mer enn 50% av G på årsbasis), faller fedrekvoten bort. MEN, og dette er et viktig men, for jeg har lest utrolig mange innlegg her der enten innleggsskriver eller nav-saksbehandler har misforstått: Det at fedrekvoten faller bort, betyr ikke at pappa ikke lenger kan ta permisjon. Det betyr bare at disse seks ukene ikke lenger er nødt til å tas av far og faller bort om han ikke tar dem, som vanligvis er regelen. I stedet for at de faller bort, kan derimot familien velge om mor eller far skal ta dem, på lik linje med resten av permisjonsukene unntatt de første ni som mor er nødt til å ta. Men dersom far tar ut noe av permisjonen, er mor nødt til å studere 100% eller jobbe minst 75% eller studere og jobbe så det tilsammen blir 100% i de ukene. Det står veldig tydelig forklart i linken over, så om nav krangler på dette når de behandler søknaden til meg og samboeren min, kommer jeg til å printe den ut, markere de relevante avsnittene med gul markeringspenn, og om de fremdeles krangler får de bære meg ut før jeg gir meg, for det er umulig å misforstå det som står i den linken:-) (og jeg nærmer meg 100 kg i faretruende tempo, så det kan bli tungt for dem å måtte bære meg ut:-)) Hvordan det er når mor har vært sykmeldt i månedene før permisjonstida aner jeg ikke, dessverre, det har vært mer enn nok å sette seg inn i hvordan det er når mor er student med deltidsjobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå