Milla med spettn :) Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 man leser jo endel om at man ikke skal spise så mye sukker. men hva er egentlig for mye? er det en dårlig ide med syltetøy eller sjokoladepålegg på brødskiva? en sjokolade i ny og ne? jeg drikker ingenting brus og er ellers nøye på å prøve å spise sunt. men er så usikker på dette med sukkeret. er 30+5. når begynne baby for alvor å legge på seg? takk for svar
ChellBell - har født! Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Det er helt greit det du sier. For mye sukker er snakk om sjokopålegg på 3 brødskiver til frokost, lunch og kvelds, litt sjokolade hver dag og brus! DET er mye! Babyene legger ikke på seg noe mer hvis vi spiser mye sukker, det er bare de som får svangerskapsdiabetes som kan få "fete" babyer pga det. Jeg tror jeg leste at det er fra og med uke 34, eller noe, at bebisen legger på seg 250 gr i uken.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Mener det er f.o.m uke 34-35 at babyen legger på seg mest. For mye sukker vil jeg si er hvis man spiser sjokopålegg hver dag flere ganger daglig, drikker masse juice og brus. Og godterier burde man kanskje kutte enkelte dager.. Ikke noe man burde spise hver dag uansett;) Jeg har vært veldig sunn i svangerskapet i forhold til vanlig. Kuttet brus, utenom til litt helgekos og har spist lite godterier. Men nå på slutten unner jeg meg litt mer, hehe.. Har 11 dager igjen til termin så da kan det fort bli en skjokolade her og der:P Det jeg synes har funket greit er å spise frukt i stedenfor godter når man får et sukker-sug. Det er jo sukker i frukt også, men det er utrolig mye sunnere med frukt, og det har mye vitaminer i seg;)
cowboylaila Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 dette har jeg også lurt på.. hvor mye er for mye? Jeg får dårlig samvittighet for hver eneste sjokolade jeg spiser, prøver å begrense meg og spiser sunt.. Likevel har jeg lagt på meg for mye i svangerskapet. (uke 40 og 21 kg...) Håper ikke babyen er stor av den grunn! Vanskelig å vite hvor mye sukker som er greit og hvor mye som ikke er så greit. Men jeg synes det Chellbell her skreiv var veldig, veldig mye så er nok ikke helt på bærtur...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 hmm.. ja, dette lurer jeg også på.. Sliter også litt m dårlig samvittighet når jeg spiser godteri, men tror ikke d egentlig er så farlig som mange vil ha d til.. Som jeg har forstått d, er d en rask økning i blodsukker-nivået vårt som kan påvirke babyens vekt over tid.. dvs hvis man til stadighet får slike raske blodsukkerøkninger pga inntak av søtt, vil babyens vekt kunne øke mer enn ønsket, muuuligens.. Så jeg tenker litt sånn at så lenge jeg ikke bøtter nedpå masse brus hver dag, så kan jeg helt fint kose meg m endel godteri, kake osv i helgen, m god samvittighet. Tror d viktige er å ha litt ordentlig mat i magen FØR man spiser søtt, sånn at ikke blodsukkeret stiger like raskt / mye.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 ..og helgen vil forresten si både fredag, lørdag og søndag for min del, hehe... Men spiser aldri søtt på tom mage, småspiser ikke godis iløpet av dagen, men koser meg m d på kveldstid, etter middag=)
Milla med spettn :) Skrevet 24. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2008 takk for svar alle sammen da høres det ut som om at jeg ikke er helt ute og kjører med mitt kosthold
AO3 Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Jeg er fra før "colaholiker", og nå i graviditeten har i tillegg søtsuget blitt enda større enn før - så jeg sliter... Jeg makter rett og slett ikke å kutte helt ut, så jeg forsøker å spise sunt (normalt, egentlig:) til de "vanlige" måltidene. Jeg begrenser meg til 0,33l cola daglig + en sjokolade. (Nå føler jeg meg litt som dem som kutter ned fra 20 røyk daglig til fire... *rødme*) Hovedproblemet var vel egentlig to av mine dilla-perioder, som heldigvis ikke varte så altfor lenge... den første var vafler, den andre var kanelboller. :/ Da ble det mye sukker! Heldigvis er barnet helt gjennomsnittlig av størrelse iflg jordmor, og jeg har riktignok lagt på meg nesten 20kg (uke 36), men det vises merkelig nok omtrent ikke... Ikke spør meg hvor de kiloene sitter bortsett fra på magen, ingen skjønner det! Fikk kommentar senest i dag fra en kollega om jeg hadde ikke lagt på meg noe bortsett fra på magen og at jeg så så flott ut... Hun fikk helt hakeslepp da jeg fortalte henne hva vekta sa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå