Gå til innhold

Dere med 12 og 13 åringer i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hjelper de til med hjemme? Og hvor mye ukelønn får de?

Her prøver vi alt mulig føler jeg, men det bare sklir ut. Den ene er ganske flink til å hjelpe til, mens den andre ser helst at hun slipper unna. Ikke en gang rommet sitt klarer hun å holde i orden. Og dette synes jeg jo ikke fortjener ukelønn =)

Så forslag mottaes med takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa her vasker gulver, kjøkken/stue/gang 1 gang i uka hun får 800 kr/mnd for dette. Hun bruker 2 timer hver gang, vasker med lister og i kriker og kroker.

Ellers må hun passe småbrødrene sine for å få mer penger.

Hun får ikke penger for å rydde rommet sitt, det tar jeg som en selvfølge at hun gjør.

Skrevet

Vi har barn i "alle aldre", den eldste 13 år nå.

Vi laget simpelten en liste med ting som må gjøres i et hus og som ungene fint kan klare. På listen står f.eks.

* rydde ut av oppvaskmaskinen

* vaske badet

* Vaske trappa (inne)

* støvsuge vindfangene

* tørke støv i stua

* støsuge/moppe gulvene

* klippe plenen (han eldste)

* Hente ved

* Skifte på senga di

I tillegg kommer rydde/vaske rommene sine, men det må alle

Vi tvinger ingen til å gjøre noe som helst, men når de har ytført noe av dette får de skrive opp navn og dato på det de har gjort.

Vi kjører ikke ukepenger, men tar en felles utbetaling når lista er full,før vi skal på ferie eller lignende. Da har vi voksne på forhånd satt en "pris" på oppgavene, det som tar lengst tid er mest verdt. Han eldste har også fått utbetalingen sin når han har bedt om det, f.eks. hvis han har spart til noe og mangler litt. Men da strykes alt fra listen og han må begynne ny opptjening.

Står ikke navnet ditt på lista - ja da blir det lite ekstra å rutte med. På den annen side kan de tjene seg opp litt ganske kjapt hvis de legger seg litt i selen. En annen fordel er at det er motiverende å gjøre en oppgave før noen andre tar den, og alt det andre ansees som kjedeligere.

Noen ganger - når vi føler at det hoper seg litt opp blir det allikevel tvangsjobbing. men det får de også skrive opp. F.eks i helga da alle var med å plukket epler og ryddet i hagen.

Dette funker ganske greit for oss...

Skrevet

Krusemynthe

Dette hørtes bra ut! Skal jammen meg jeg og forsøke! Har også barn i alle aldre, eldste 12, og de er ikke spes. inntresert i å gjøre noen ting.

God ide!

Skrevet

Hi-hi...det er egentlig det, men det føltes ikke slik da ett av mine bonusbarn sto på trappa sammen med sin mor og sa; "Hvilket bad skal jeg vaske først?"...før hun sa "Hei", liksom. Følte meg som en skikkelig stemor etter den gamle definisjonen da!!

Synes forresten at systemet funker bra som utjevning av lommepengene til de som bor her fast og de som bor her litt...

...og lista henger oppe hele tiden, på innsiden av en skapdør.

Tips; la et par kolonner være åpne...det dukker alltid opp oppgever som ikke er regelmessige, men som plutselig kan åpenbare seg som en fin-fin jobb. Sortere singel-sokk-skuffen, måke snø, være "løpegutt" en hel formiddag o.s.v

Skrevet

Vår unger får ikke ukelønn, men de får penger når de trenger det, i tillegg til at de eldste tar småjobber for andre som de får betalt for. Alle som kjenner dem vet at de er pliktoppfyllende og ansvarlige så de er populære "arbeidstakere".

Hjemme holder de orden på rommene sine uten at vi trenger mase fra de nærmer seg tenårene (med de minste ungene trengs det derimot litt motivasjon og masing til tider, men man ser jo at det hjelper etter hvert som de vokser opp) og de hjelper til med det de blir bedt om ellers. Det blir da ting som rydding og vasking, matlagning, sette i og ta ut av oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel etc, se etter småsøsknene og hjelpe dem innimellom osv.

Vi har alltid forventet at ungene skal hjelpe til hjemme uten lønn for det. Man er jo del av et familiefellesskap og alle i familien skal bidra for fellesskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...