Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Vi skal på svangerskapskurs i oktober, og min samboer skal være med.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Da vi ventet nr 1 var han det - bare et heldagskurs på en lørdag da ) Tror ikke det var noen "single" der.
Ragdoll Skrevet 24. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2008 Dette er noe som går over 4 mandager. vil ha han med, men han nekter hvis det bare er damer der. Men trodde det var vanlig å plukke mennene med, ellers er vel hele vitsen borte? hehe..
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Kan jeg spørre hvor du skal på kurs? De eneste kursene jeg har funnet er slike som varer i 4,5time..
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Forøvrig, på de kursene jeg har tittet på, så står alltid prisen oppgitt "per par", ikke per.pers!
Ragdoll Skrevet 24. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2008 Koster 100 kr per par der vi skal og da er det over 4 mandager med omvisning på fødeavdelingen. Er i kristiansand, arrangert av nabokommunen
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Jepp, sambo skal være med. Jordmor sa til meg at oftest er det mennene som har størst utbytte av disse kursene, fordi vi damene leser og tilegner oss så mye kunnskap på egenhånd... Ofte er det jo også omvisning på fødeavdeling osv også, og det er hvertfall min svært intr. i:) Han er livredd for at han/vi ikke skal finne frem tror jeg;) Og alle jeg kjenner som har fått barn har gått på kurs begge to, så tror nok det er vanlig ja:)
Gjest Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Ikke for å være helt dum, hehe, men hvorfor går man på svangerskapskurs? Hva gjør man der liksom? Har aldri skjønt den greia, og tviler på at jeg skal på det noengang..
Ragdoll Skrevet 24. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2008 Hvis man er førstegangsfødende, (ikke nødvendigvis da) såer det veldig greit å delta. Man lærer pusteøvelser og teknikker man vil få bruk for under fødselen og massasje av punkter på kroppen som vil hjelpe underveis, og ting om spedbarnet man heeelt sikkert vil få bruk for når man kommer hjem med denne lille drømmen og står plutselig på egne føtter. I tillegg er det omvisning på sykehuset, som også er en fordel så man vet hva man har i vente Absolutt verd å delta tror jeg
Fire småtroll Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Var på svangerskapskurs da vi ventet førstemann, og mannen min var med ja. Det var alle de andre mennene også, bortsett fra ei som hadde mannen i nordsjøen og derfor hadde med søstera si isteden. Kurset gikk over 4-5 uker og inkluderte omvisning på sykehuset (veldig beroligende for mannen å vite hvor han skulle henvende seg den dagen fødselen var i gang, er jo forskjellige steder på dag og natt). Kan ikke si jeg lærte så mye på det kurste, jeg hadde lest med opp på forhånd, men mannen fikk mange aha-opplevelser. Omvisningen på sykehuset var fin å ha med seg da, greit å vite hvordan hele fødeklinikken ser ut og hvordan den fungerer.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Jeg leser også veldig masse, både om graviditeten og om babyer og sånt, så føler egentlig ikke jeg trenger, eller har behov for å være med på svangerskapskurs.. Pusteøvelser får en jo av jordmor når en skal føde uansett, hun sier jo hva jeg skal gjøre, sant? En omvisning på sykehuset hadde jo vært fint å ha med seg, får se om jeg kan lure meg med på det iallefall..hehe
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Spørs på jm det, Sissamor - jeg hadde begge deler inne hos meg. Og dessverre var det hun som ikke kom med et eneste tips som hadde meg lengst (
Gurine Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Jeg er tredjegangs og har aldri vært på noe svangerskapskurs. Bare hatt en omvisning på føden, men ingen slik info der. Jeg var jo andregangsfødende forrige gang, og fikk ingen info eller hjelp underveis av jordmor. Ikke fikk sambo det ang hvor massere og slikt heller. Saken var jo at jeg tok keisersnitt med første, så delv om jeg fikk unge nr. 2 var jeg jo førstegangsfødende forrige gang. Jeg håper inderlig jeg ikke får samme gamle jordmora denne gangen som jeg hadde sist. Så det er veldig forskjell på jordmødrene, men de fleste er nok greie da. Er nok lurt å spørre og grave etter informasjon selv, det gjorde ikke jeg..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Jeg gadd ikke å gå selv, det gikk helt greit likevel Tror jeg ville følt meg alt for dum (forestiller meg amerikansk-film-svangerskapskurs)
lille spira Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 Min var med - om enn litt motvillig - på dagen i uka dette her og da taper vi penger vettu Mest forberedelse på å bli foreldre på vårt kurs. Forandringer som kommer til å komme og hvor viktig kommunikasjon mellom foreldre er osv. Ikke en pusteøvelse eller fødefilm (akkurat fødefilmer syns jeg er kjempegøy så det var jeg litt skuffa over). Men ja - mannen var med
halloween-termin :) Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Det er mange menn til stede på kurs - og definitivt en fin erfaring å ha sammen!
Gjest Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Ingen av oss går på kurs (verken denne gang eller forrige), men om jeg hadde gått skulle gubben blitt med, ja.
Lilja121 Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Var på kurs på riksen. Der var det ingen single og en hel del av kurset dreide seg faktisk om fars rolle under fødselen. Min sambo fikk vel så mye ut av det som meg. Anbefaler å ta ham med!
Grillet kylling Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Hadde blitt skuffa om mannen min ikke ville vært med. Og i ettertid har han sagt han var veldig glad for at han ble med:)
Vintersol Skrevet 25. september 2008 #21 Skrevet 25. september 2008 Vi var begge på kurs på KK i Bergen. Vi hadde begge nytte av det. Fikk masse info om bl a hvordan fødselen ville starte, hvordan den normalt utartet seg, når det var på tide å ta kontakt med føden, hva man skulle gjøre når vannet går, ved evt misfarget fostervann. Etc. Ymse praktiske tips knyttet til selve fødselen, hvilke hjelpemidler og smertelindring de hadde, forklarte forskjell mellom Føden og Storken (type 'føderike'). Og så en omvisning av begge avdelinger. Jeg syns det var veldig greit å ha sett hvordan det var der på forhånd. Blir nok av nye inntrykk når fødselen setter i gang. Og Helene; Det er ikke som på amerikansk film der man ligger og spreller på gulvet med mannen bak som roper pust-pust ;-) Var bare 'teoretisk' undervisning. Var én kveld, en del timer da vi var forrige gang. Nå tror jeg det er gjort om til to dager (en helg) og koster 1.000,- Per par. Jeg vil absolutt anbefale et kurs, men folk er forskjellige og det er jo ikke nødvendig. Man skal jo få veiledning av JM underveis uansett. Men syns det var greit å være forberedt på det lille man kan forberede seg på.
monebj - 111008 <3 Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Vi skal på "foreldreforberedende kurs" nå i oktober, så regner med at det blir litt informasjon om annet enn bare fødselen. Vet at bl.a. en representant fra NAV skulle komme og snakke om penger og støtte og forskjellig. Gubben er vel faktisk den som har pusha mest på at vi burde dra, han er så bekymra alltid Men synes det er helt greit å dra, er det noe som blir sagt som man føler man ikke har bruk for, så er det jo bare å la være å tenke på det. Kan jo hende man får informasjon om ting man aldri hadde tenkt på å spørre om også Her går kurset over tre dager, første gang på dagtid på fødeavdelingen og de to neste på helsestasjonen på kveldstid. Koster 500 pr par.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå