Spanskeflua Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 På foreldremøtet i går informerte helsesøster om denne undersøkelsen. Den innebærer at de måler vekt, høyde og livvidde/magemål på barna. Helsesøster hadde ikke noen god grunn for hvorfor de skulle måle livvidden, noe som ikke er vanlig å måle...ihvertfall ikke som jeg vet om? Hva er vitsen med denne undersøkelsen, noen som vet? Vekt og høyde er greit, men hvorfor magemål? For å registrere overvekt? Tror faktisk jeg skal reservere henne for denne målingen.
Mom2Two Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Hvordan skal opplysningene oppbevares? Skal de registreres med navn og fødselsnummer?
Gjest Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Jeg tror man bruker forholdet "vekt/hoyde/magemaal" til aa finne ut et tall paa overvekt som er mer presist enn vanlig bmi.
Spanskeflua Skrevet 24. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2008 De skulle vel være anonyme tror jeg. Barna skulle heller ikke få vite deres mål. Oppbevaringen har jeg ingen aning om.
Spanskeflua Skrevet 24. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2008 helsesøster snakket ikke om overvekt i det hele tatt. hun kunne egentlig ikke gi noen skikkelig begrunnelse for hvorfor de plutselig skulle måle dette...og da er det noe som skurrer i mine ører ihvertfall.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Hmm, litt muffins med et prosjekt hvor de involverte ikke vet hensikten med det som skal maales en gang. Jeg hadde ikke giddet aa delta.
Raych Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Mener å ha hørt at disse nye målene er på grunn av fedmeproblematikken i landet ja. Det er vel snakk om forebygging, hvem som er i faresonen, årsakssammenhenger etc. Synes det høres suprt ut jeg. Mange unger som er altfor store i dag, og da er det greit at de begynner å undersøke hvorfor, hva kan gjøres, hvor tidlig osv. Hva er arvelig betinget? Hva skyldes lite aktivitet? Hva med mat? Osv, osv.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Hvis det er anonymt vil jeg tro (uten å vite sikkert) at det er for å utvikle nye nasjonale standarder eller normalmål for barn i denne aldersgruppen? Eller for å finne ut hvordan det ligger an i befolkningen. Jeg forstår ikke hvorfor du skal reservere henne så lenge ikke det skal registreres på navn og barna aller helst ikke skal vite sine egne mål engang... Og at de ser på magemål i tillegg til vekt og høyde ser jeg på som utelukkende positivt.
Spanskeflua Skrevet 24. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner faktisk ikke vitsen med å gjøre dette så lenge ingen kan fortelle meg HVORFOR dette gjøres. Hemmelighold av informasjon er jeg ikke tilhenger av. Jeg er faktisk voksen og forlanger å vite hva som blir gjort med mitt barn, og hvorfor!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå