Gå til innhold

Å se blod, operasjon, kritisk akutte situasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor reagerer noen på å se blod, sår, døde mennesker? (uvel,kvalm, svimmel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følelser. Gjort mye forskning på området, men tror ikke det har kommet noe ensbetydende svar, ennå. Noen hevder det er "sarte" mennesker som lar seg påvirke alt for lett av følelser, andre igjen mener det er folk som ikke har kontakt med følelsene sine som får overdose i slike situasjoner og blacker ut. Men det har med følelser å gjøre.

Skrevet

Kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg segner helt om dersom jeg blør fra fingrene. Jeg er overhode ikke sart av meg og tåler all verdens gørr ellers- tar ikke fem sure sild for å sløye fisk, partere slakt, flå bikkjer (ja, jeg har flådd en hund - omstendighetene var litt spesielle og han som skulle gjøre det greide ikke) osv - men et litt dypt papirkutt i fingeren så er det rett ut med beina høyt, eller svartner det og jeg svimer av. Helt latterlig egentlig :P (og jeg reagerer ikke på om jeg blør andre steder).

Begynte med dette etter at jeg holdt på å blø ihjel under en operasjon som åtteåring, så det er nok rett og slett en psykisk reaksjon jeg ikke har helt oversikt over. Jeg ble helt panisk redd for nåler etter samme hendelse. Hvorfor det er fingrene jeg reagerer på aner jeg ikke (blødningen under inngrepet var i munnen), men det kan vel rett og slett være at det er flere nerver der, dermed blir det hele litt mer intenst?

Skrevet

Høres logisk ut det med følelser ja. men hvordan i alle dager skal man kunne greie / lære seg til å tolerer dette? når man ønsker jobb, der dette er dagligdagse emner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...