Gå til innhold

Lørdagsmat til hverdags..?! For noen elendige matvaner dere har, jenter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Taco, pizza, lasagne og annen kjøttdeigmat til hverdags?

Hva med fisk? Kylling? Kjøtt? Grønnsaker? Poteter?

Hva har dere på lørdagene når dere skal kose dere? Er det det samme da? Det blir jo ikke spesielt da? Drikker dere brus til også?

Her i huset har vi slik mat på fredag eller lørdag, alt ettersom, og ungene gleder seg til kosemat og kosestund med hele familien . Da har vi slik mat, og aldri ellers.

Syns dere lager slik mat hele tiden...

Syns det tar helt av!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En typisk Dib ukesmeny:

Mandag: Fiskefingre med postepotetmos (ukens fiskemiddag)

Tirsdag: Panerte ostescnitzler med pommes frites og bernaise

Onsdag: Tacos

Torsdag: Lasagne med loff

Fredag: Pizza

Lørdag: Burritos

Søndag: Gordon Bleu og pomme noisettes

Shjæmpesunt...:-)

Skrevet

jeg er en av dem som skal ha taco idag. Rett og slett for det er godt. Kanskje vi er rare, men huff og huff, noen ganger så skeier vi totalt ut på en onsdag med taco, og noen ganger så har vi til og med fisk og poteter på en lørdag. :o

Vi kan og fint ha en kosestund i en travel hverdag. Og ha en kosestund avhenging av maten vi spiser..

Skrevet

Snakk for deg sjøl, liksom. Vi har ikke kjøttdeig i noen av de rettene du nevner, og plenty av grønnsaker.

Skrevet

Enig med -<<-. Og det er dessuten stor forskjell på Grandiosa (æsj) og hjemmelaget pizza med grov bunn, kylling og masse grønnsaker.

Skrevet

Ja, tenk...ferdigmat til hverdags.....fy...!

Rart at du kaller det kosemat, for hos meg er det hverdagsmat.

I helgene lager jeg større middager, som f.eks stek.

Er lasagne kosemat for deg? Koser du deg med kjøttdeig? Eller koser du deg med brus?

Høres ut som et kjedelig liv!

Eller vil jeg legge til at vi spiser mye salat, frukt og grønnsaker - så usunne er vi ikke. Finnes ikke noe overvekt i min familie - heller ikke vitaminmangel.

Du synst det tar helt av??? Jeg må le! For om dette er det største verdensproblemet du har i ditt liv nå så bør du få deg flere venner.

Skrevet

så teit!!

ja! me ska ha spaghetti å kjøttdeig te middag. å ja, me drikke brus te! i går hadde me kjøttkaker, å ja, me brus te!

dagen før de hadde me pizza, å ja, me brus te!!

eg like brus å eg like kjøttdeig å eg like fiskekaker!

kan drikka vann te middagen o eg, men har me brus, så foretrekke eg de!

her i huse like me all slags mat. me har kje pizza te middag kvar dag for å sei de sånn! me har o ett par fiskemiddager i vekå! me spise de me like å foretrekke.

ka e galt me de?

Skrevet

Ring matilsynet NÅ!!!!! Kan jo hende det er møkkete hjemme hos noen også...

Man får feie for sin egen dør før man feier hos andre!!!!!!!!

Skrevet

Bruker kylling når jeg lager TACO - så det så! :-)

Og jeg lager det mer enn gjerne på en onsdag.

Poteter er vel det mest meningsløse man kan spise. Hva finner du av næringsstoffer der? Poteter er ikke godt for mye annet enn magefyll spør du meg.

Fisk har vi faktisk ofte på en søndag. Laks og poteter. Stort sett bare da vi har poteter... Om lørdagen spiser vi ofte ute, gjerne kina mat.

Og jo, bruker grønsaker til både fiskekaker og snitzler...

Men det meste er ferdig mat så du ville nok ikke syntes det var noe bra. Men kjøttdeig har vi faktisk bare brukt en gang de siste to ukene.

Skrevet

Kjøttdeig til fest, når en virkelig skal kose seg, og biff til hveredags?

Vi skal i dag ha svinekoteletter, med løk og hvitløk bakt i ovnen med potetbåter. FORDI det er så vanvittig enkelt ålage til, det surrer og baker seg inni der, uten tilsyn.

Det er faktisk når det er helg, lørdag og søndag at vi har tid til å lage mat, da spiser vi mye sunnere enn i uka.

Hvem si at en kun må spise junk på lørdag. Så lenge en spiser sunt flere dager, enn usunt, så er det vel et fett når en spiser hva.

Skrevet

Er faktisk veldig enig med HI. Syns slike middagstråder inneholder masse av taco, pizza og pølser.

Og siden dere tar helt av og må forsvare hvorfor dere spiser taco på en onsdag vitner vel dette om litt dårlig samvittighet?

Er vel en grunn til at alle ernæringseksperter går ut og sier at det BØR være en forskjell på hverdag og helg. Hjelper ikke at man spiser fisk og poteter på en lørdag dersom alle de andre dagene i uka består av såkalt lørdagsmat!!

Skrevet

Klart det er mye dårlig kosthold blant folk her som blant folk flest. Men eksemplene til HI var ikke spesielt gode. Man kan fint spise alle disse rettene daglig og være forholdsvis sunn. Og poteter er da virkelig ingen nødvendighet i et godt kosthold.

Jeg eier ikke dårlig samvittighet for kostholdet, og spiser gjerne tacos på en onsdag om vi har lyst til det. Det innebærer verken kjøttdeig eller ferdigsøppel fra Santa Maria.

Skrevet

Trenger da virkelig ikke å forsvare Taco spising på en onsdag i det hele tatt. Taco spising er flott uansett hvilken dag det er! Vi liker det, ungene liker det og alle er fornøyd og glad. I tillegg tar det ca 10 min å lage.

Ergo er det ukedags mat og ikke lørdagsmat. Om lørdagen lager vi heller middager som vi ikke har tid å lage ellers i uken. Og nei, der er ingen likhetstegn mellom taco og kjøttdeig!

Skrevet

HA ha ha, dumme folk =P

Taco e jo absolutt ikkje usunt!! Kor dokke har det frå?? Og Hva i alle dage har dere oppi???!

Vår taco består hvertfall av GRØNNSAKER med salsa & rømme, RENT marinert kjøtt (feks. karbonadedeig elle kylling) og shell/tortillas (greit, det e ikke så sunt - men so what!? Det var 1-en- av MANGE ingredienser).

Og KYLLINGfileta på alle mulige måta e like MYE lørdagskos som eh pizza elle taco!! Ka me å vær litt kreativ?! =P Fyll den med noe godt, bak den i ovn, ha ost oppå, bank den flat som biff, kyllinggryte, wok, grilla osv osv osv

Skrevet

Taco er kjedelig mat. Kjøttdeigmat er kjedelig. Pizza er kjedelig. Uansett hverdag eller helg. Brus hver dag er usunt, det kommer man ikke bort fra.

Gjesper når jeg ser helgemiddagtrådene her inne. Trodde taco, pizza, biff med bakt potet og bernais var fodumse greier.

Poenget mitt er: Ja, man bør være opptatt av å ha et jevnt sunt kosthold. Men i tillegg etterlyser jeg KREATIVITET. Det finnes da så enormt mye spennende mat, som mange ikke engang våger seg inn på.

Skrevet

Nei, du står vel og baker fullkornstortillas fra bunnen av tenker jeg:-p

Den alltid O´so korrekte pila...

Poenget her var vel at når folk skriver all de tingene i ukesmenyene (pølser, pizza osv.), så betyr det at FOLK FLEST nok bruker kjøttdeig, santa maria søppel osv.

Skrevet

Men himmel og satan da, hva i all verden har det å si hva andre putter i munnen sin?!

Her er det ikke alltid så stor fordkjell på lørdagsmat og hverdagsmat, hvis vi har lyst på moussaka eller lasagne på en tirsdag, så spiser vi det og har vi lyst på kokt torsk på en lørdag så spiser vi jommen det også (selv om det tydeigvis er hverdagsmat).

Så lenge man har et variert kosthold spiller det da ingen rolle hvilken rekkefølge man dytter det i munnen i.

Skrevet

Javisst, det er mye møkk i menneskers kosthold. Men om tacos med kjøttdeig og grønnsaker nødvendigvis er så mye verre enn tilfeldig valgt farseprodukt med poteter og feit saus til veit jeg nå ikke, skjønt sistnevnte jo er klassisk norsk hverdagsmat.

Hjemmelagede tortillas er forresten mye, mye bedre enn de du får på Rema.

Skrevet

Vi skal ha brød og suppe i dag. Hjemmelaget, men dog.

Skrevet

Vel, det er vel ingen tvil om at vi ser mye eksempler på usunne middager her inne. Så sånn sett, synes jeg absolutt HI har et poeng. Men HI fremstår ikke som verken spesielt sunn eller orginal selv, med sine eksempler, så dette bli litt stenkasting i glasshus for meg.

Jeg vil anbefale folk å skaffe seg litt kokebøker, lese dem og lære litt. Og så sette opp ukesmenyer, der man har som mål å en til to ganger i uka, å lage noe helt nytt. Da får man kjapt utvidet repertoaret og kunnskapene og matlagingen blir gøy.

Skrevet

Pila, det hadde vært gøy å prøve å lage tortilla selv. Har du en oppskrift å dele? Lager du skjell også?

Skrevet

Jeg lager det jeg har lyst på eller ungene bestemmer. Hvorfor lage mat som ingen spiser noe særlig av bare for det heter fisk.

Har dager jeg sier at i dag er det fisk så velg noe med det.

Syns at kos er mere enn bare mat. Vi koser oss i helgene med å gjøre ting opplevelser enn å trykke i oss taco som vi egentlig hadde lyst på på tirsdag og pizza vi hadde lyst på onsdag. Vi kan godt ha fiskegrateng på lørdag hvis så måtte være.

Skrevet

8 dl hvetemel, 1 ts bakepulver, litt salt, en skvett druekjerneolje (par ss sikkert), 2-2,5 dl vann. Rundt halvparten av hvetemelet kan godt erstattes med spelt eller grovere meltyper - tar du mer blir deigen litt guffen å jobbe med.

Du blander det tørre og tilsetter væsken til du har en fin konsistens.

Bør holde til 12-14 store tortillas, dekk til resten av deigen mens du kjevler ut hver bit. Stekepanne eller takke, rundt halvminuttet på hver side. Og så kan de godt ligge i aluminiumsfolie e.l etter steking, så de holder på mykheten.

Skjell har jeg aldri laget - forbinder ikke det med tacos i det hele tatt. Vi bodde en stund i tacoland, men så aldri noe som lignet på det man kaller tacos på disse kanter. =)

(Men maistortillas var mye brukt - de er tradisjonelt mindre i størrelsen enn hvetetortillas og litt tykkere. Jeg er ingen fan av disse, det ble litt overdose etter hvert - kan godt spises til absolutt alle måltider visstnok, noe vi fikk ettertrykkelig bevist i perioder da vi delte husholdning med lokalbefolkningen).

Skrevet

Nei, skjell er vel adskillig mer texmex-mat enn orginal meksikansk mat.

Tusen takk for oppskrift:-) Skal prøve ut det neste gang. Hva slags ting liker dere å ha i da?

Skrevet

Mhm. Tex-mex er forsåvidt helt kurant, men alt til sin tid. Spiser det gjerne langs Route 66. =P

Ganske standard tror jeg; mais, guacamole, pico de gallo (som strengt tatt bare er hakka tomater med litt attåt), hakka rødløk, spinat, paprika og kesam. Og Marie Sharp's da. Verdens beste chilisaus . Kjøttet er stort sett karbonadedeig eller strimla storfe stekt med hvitløk, squashterninger og litt sopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...