Tuttelure Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 taper man mye ved å ta 52 uker med 80% lønn i stedenfor 44 uker med 100% lønn?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Du taper på en måte 20% av lønnen din i 52 uker, men så får du jo lengre tid hjemme med den lille..
Herkules Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Ikke akkurat sånn da. For det første så er det snakk om 4 uker med 100% dekning eller 54 med 80% Den totale utbetalingen blir noe høyere med 100% (se bort i fra at man begynner tidligere å jobbe) Velger man å være hjemme 44 uker så tjener man noen tusenlapper på det samt at man går tidligere tilbake til jobb og da får lønn i10 uker. Velger man 100% dekning i 44 uker for så å ta 10 uker ulønnet perm så blir den totale utbetalingen noen tusenlapper mer enn ved 54 uker med80% dekning Det varierer i forhold til inntekt hvor mye man taper på det. Tenker man seg at mor tar all perm minus fedrekvoten og hun har vesentlig lavere lønn enn far - Så er det mest å tjene på å velge 44uker Om begge får maks utbetaling (6g om man ikke er ansatt et sted som dekker mer) vil det bli utbetalt ca 6700 kr mer ved 100% dekning enn ved 80% dekning. Om mor har vesentlig høyere lønn enn far eller fedrekvoten faller bort vil det kunne bli høyere utbetaling med 80% Om du bare tenker på hva du får utbetalt i mnd så er det riktig å si at du får 20% mindre å rutte med.
babyfrøken *mamma* Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Her i gården har vi heldigvis økonomi til å se helt bort fra kostnadsspørsmålet, og bryr oss bare om hva som er best for babyen (i vår verden). Vi synes det er altfor tidlig for en baby å begynne hos dagmamma/i barnehage i en alder av 8-9 mnd, så her blir det 52 med 80% lønn (",)
Ludviginne - mamma!! Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=181404
LilleVackreAnna Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Det stemmer at forskjellen kan være rundt 6000 kr på 44 og 54 uker. Vi har derfor søkt NAV om 100% lønn i 44 uker, også tar en av oss (får se hvem det blir etter hvert!!) ulønna permisjon et par mnd etterpå, eller vi deler det på en eller annen måte. Er jo ingen vits å tape pengene, sjøl om det ikke er det helt store beløpet!
Herkules Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Her i huset har vi i tillegg til økonomisk trygghet gode regne - og økonomikunnskaper slik at vi kan velge det som er smartest og gunstigest for hele familien og den lille!
Madamina Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 For oss blir det en forskjell på 5500kr per mnd etter skatt om jeg tar 80 eller 100%. Men jeg er heldig som jobber til ulike tider på døgnet. Derfor skal jeg jobbe tidskonto på kveldstid i 10 uker. Disse 10 ukene sparer jeg opp til å ta fri på dagtid 2 dager i uka senere på året. Dermed slipper jeg barnehageplass før barnet er 15 mnd. Dessuten begynner jeg i jobb rett før skoleferien og da er det ikke min feil at alle har flere uker avspasering før fellesferie. De ukene hvor mine kolleger avspaserer (og hvor jeg vet min sjaf ikke kommer til å sette meg til å telle binders), ville jeg miste med 54 ukers permisjon. Tenker man at året har 12 mnd. så mister man 2 mnd med lønn det året (og pensjonspoeng og alt det der). Så for oss er det over 52 000kr etter skatt i forskjell! Men denne debatten har jeg hatt her før- Heldigen de som ikke trenger tenke penger.
Herkules Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Hei på deg ~nestemann~ jeg svarte litt på kanten på noe litt ugjenomtenkt innlegg over her. Ja det er er debatt hvor de fleste vil forsvare sine egne valg. Om man er i yrker hvor far og mor kan jobbe litt på "skift" slik at man ikke trenger bhg med det samme så er det jo kjempefint:) Jeg er ikke sikker på hvordan vi skal løse dette med tiden, men jeg tok i alle fall både ferie og ulønnet perm (dvs jeg sa opp jobben) sist slik at jeg var hjemme helt til gutten min var 16 mndr sist. Da var han passe klar for bhg Så da er det bare å se an utviklingen for denne her og se na hva vi gjør, Nå har jeg pensjonerte besteforeldre i nabohuset så mulig vi kan ordne oss litt der.
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Jeg lurer meg inn fra 2-trimester her jeg, og lurte på om du kan fortelle litt mer om hvordan du gjør det med tidskonto? Hvor mye jobber du disse 10 ukene? Og hvordan 'sparer' du de? Kan man feks ha full lønn i 34 uker, så tidskonto 10 uker også litt lenger permisjon videre? Har tenkte på det selv også, da jeg kun jobber natt, dvs ikke så mange pr uke. Men har ikke helt satt meg inn i dette enda..
Madamina Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Hei Elize. Gradert uttak er veldig fleksibelt og det er lurt å sette seg godt inn i det. Skulle ønske min mann også kunne bruke det, man han er nødt til å jobbe hele uker da hver uke er et sammenhengende prosjekt (orkestermusiker). Jeg har litt rare stillingsdeler. Derfor blir dette litt rare prosenter. Men jeg skal tilbake og undervise 30.25% i de 10 ukene mellom påske og skolens sommerferie. Da reduseres foreldrepengene mine tilsvarende. Denne reduksjonen tar jeg ut i de 10 ukene mellom høstferien og juleferien neste år. Da jobbber jeg 30.25% mindre og søker dessuten permisjon uten lønn fra 20% av stillingene mine (hadde egentlig tenkt å si opp litt jobb, men det fant jeg ut kanskje var dumt. Har nå 110,67% stilling). Jeg jobber stort sett ettermiddag, men har 40% på dagtid. Pappaen har perm fra neste års skolestart til høstferie, så tar jeg over dagpasset deretter ved å ha permisjon fra de 40% på dagtid. Sparer dermed også litt med kontanstøtte og barnehage. Spørs om jeg får barnehageplass fra januar, men får finne dagmamma to dager i uka hvis ikke. Slipper ihvertfall å betale for barnehageplass når pappaen har perm og pjokken dessuten er under året.
Madamina Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Hei Herkules. Du har ofte veldig bra var her inne. Jeg skal også ha litt ulønnet permisjon neste år. Gikk opp til over 110% stilling fra 1 august i år, og i stedet for å si opp deler av det neste skoleår, sjonglerer jeg med de stillingene i forhold til arbeidstider og sier opp litt når tassen er begynt i barnehage. Synes det var veldig bra å vente til storebror var 2 år før han begynte i BH. Føler meg kjempepriviligert som får melket systemet så bra med arbeidsgivere som betaler over 6G og med så fleksible arbeidsstier. Men likevel har vi ikke råd til 54 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå