juli 2013 Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Hvis man skal holde navnefest igjennom Human Etisk Forbund, blir man da likevel automatisk medlem i Den Norske Kirke?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Egentlig er ikke dette lov, men ja på en indirekte måte.. Kirken har en tradisjon med at hvis en av foreldrene er medlem av kirken så skriver de også opp barna i sitt medlemsregister fordi de får statstøtte iforhold til antall medlemmer.. Hadde dette vært hvilken som helst annen organisasjon hadde dette vært meget straffbart.. Nå har kirka flere ganger hatt runder der de har prøvd å rette opp i dette. Det skal jo f.eks heller ikke være mulig å være medlem i to forskjellige trosamfunn, men i en alder av 30 år fikk jeg plutselig brev fra kirka om at de fant ut at jeg var registrert både hos hef og kirka. Hef tar jo ikke inn medlemmer under 15 år og jeg er aldri døpt, men vært medlem i hef siden jeg kunne bli det. Min mor var utmeldt av kirka da jeg ble født og faren min meldte seg ut da jeg var 2 mnd. Selv syns jeg dette er fryktelig, men siden vi har en statskirke så kan de tydeligvis gjøre hva de vil.. og de gjør dette fortsatt.. Jeg som egentlig trodde vi hadde religionsfriet i dette landet.. :-(
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 men hvis verken mor, far eller barnet står i kirka - ikke medlem noe sted - får kirken likevel støtten?? Hvorfor det??? de kan jo ikke få støtte for medlemmer de ikke har......... jeg vil ikke at de skal få min støtte når jeg ikke er medlem, da får heller staten spare de pengene de ville brukte på mitt medlemskap, for å si det slik
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Det er bare å melde seg ut. Da får de ikke statsstøtte for noen av dere.
Mosken Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Nja, dette er ikke helt riktig. Den norske kirke får den samme statsstøtten, uansett hvor mange som melder seg ut. Støtten er altså ikke avhengig av medlemstall, selv om det enorme medlemstallet de har selvsagt rettferdiggjør en høy statsstøtte. Indirekte er man derfor med på å opprettholde høy statsstøtte, og legitimere kirkens særstilling i Norge, ved selv å være medlem. Det som er mer alvorlig, er at støtten til andre tros- og livssynssamfunn reduseres ved at kirken fører opp flere medlemmer enn de reelt sett har (og dette gjør de med loven i hånden, siden reglene faktisk er slik). En liten forklaring: Støtten til kirken er fast. La oss si at den er kr X. Kirken har et antall medlemmer, la oss si Y. Dette antallet inkluderer "tilhørige". De "tilhørige" er personer som kanskje aldri har vært døpt, men som likevel står oppført i kirkens medlemsregister. Som en annen her kommenterte, vil f.eks. alle barn som har ett forelder som er medlem i kirken, også stå oppført som tilhørig i kirken. Sånn er reglene, tro det eller ei. Når statsstøtten til andre tros-og livssynssamfunn skal beregnes, tar man X og deler på Y, og ganger opp med antall medlemmer i den aktuelle organisasjonen. Jo større Y er (altså jo flere medlemmer kirken har), jo mindre får HEF og andre i statsstøtte per medlem. Men kirkens statsstøtte står fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå