Gå til innhold

Carpal tunnel - flere som har fått det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jm på tirsdag, nevnte helt tilfeldig at jeg har vært plaget med hånda mi - ble sendt rett på sykehuset og her sitter jeg med tilpasset skinne på hånda gitt! Er bare uke 24+6 enda, så er jo ei stund igjen å gå med denne... Men ble ikke helt klok på hvordan og hvor mye jeg skal bruke skinna mi!? Fikk beskjed om å bruke den så mye som mulig, og alltid om natta av håndkirurgen. Men kjenner alt blir veldig keitete og vanskelig her hjemme, husarbeid osv. Så hvor mye bruker dere andre skinna deres? Er kanskje avhengi av hvor plaget man er? Har prøvd å lese litt på nettet men, står lite om carpal tunnel hos gravide - som visst skal bruke skinne i mye større grad enn andre! Og i tillegg så ble jeg litt skremt - for fikk beskjed om at hvis opperasjon ble nødvendig etterhvert så ville de sette igang fødselen etter uke 33 hvis barnet ble beregnet til å være stort nok og til å takle å bli født så tidlig, men at de ville vente så lenge som mulig, helst til etter uke 37! Men at en opperasjon i svangerskapet kunne bli aktuellt hvos jeg ikke ble merkbart bedre av skinna! Skal på ny time om to uker... Er jo skummelt dette, noen som kan berolige meg litt? Føler kanskje jeg uroer meg unødvendig, men fikk beskjed om at jeg var rimelig "hardt rammet" desverre :( Vil jo helst gå veeeedig bra da, men tulla i magen er liksom første prioritet, liker ikke at ting ikke skal være i orden under svangerskapet!

Og en ting til, hvordan gjør dere det med trening? Går til fysioterapi for bekkenløsning to dager i uka. Er gruppetrening i sal, og en del av øvelsene involverer bruk av armene. Kan jeg ta av skinna og bruke armen normalt da, eller blir det helt feil? Skal selvfølgelig spørre fysioterapauten før jeg gjør noe som helst, bare lurer på om noen har erfaring!

Aldri hørt om carpal tunnel heller jeg, men er visst fryktelig vanlig hos gravide... Så håper på masse beroligende svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hei!

Lurte egentlig bare på hvilke symptomer du har, og hvor i hånda du har vondt? Jeg har hatt vondt i hånda et par uker nå uten at jeg har gjort meg noe...bare våkna med det en morgen. Hos meg er det vondt når jeg beveger lang- og ringfingeren...og synes jeg er litt hoven mellom leddene der. Det ble litt bedre etter noen dager, men jeg har ikke blitt helt bra og det er ikke alt jeg klarer å gjøre med hånda. Har egentlig ikke tenkt på å dra til legen, men kanskje jeg burde det allikevel?

Aldri hørt om dette jeg heller...

Skrevet

Hei!

For det første, jeg har ikke fått noen skinne til å ha på hånden, men jeg ble sendt til nevrolog, og han anbefalte operasjon. Grunnen var at jeg hadde gått med dette siden mai, og begynte å komme i faresonen for å utvikle nerveskade i hånden. Og forrige uke, på tirsdag, ble jeg operert, kun med lokalbedøvelse og det har gått kjempebra! Har ikke tatt en parasett for smertene i det hele tatt. Følelsen i fingrene er nesten helt tilbake og det er godt! Har også vært på kontroller etter operasjonen og barnet har det bra inne i magen min =) Så etter det vi vet nå, har dette gått kjempebra!

Dette er min erfaring, og vil anbefale deg å snakk med legen din om dette som du har spørsmål om.

Uansett, lykke til =)

Skrevet

Takk for svar :) Har ikke hatt det så lenge jeg, bare ett par uker! Fikk tilpasset skinne på ortopeden, som vi skal prøve for å unngå opperasjon. De unngår det jo så lenge som mulig i svangerskapet... Men veldig godt å høre at det er fint både meg deg og den lille i magen din Kawi :)

Til Siw: det beynte med at hånda mi sovna helt bort om natta! Våkna med ingen følelse i fingrene, og til tider var det fryktelig vondt også! Så begynte det samme å skje om dagen, fingrene begynte å prikke, og følelsen i dem kunne være borte i opptil en time av gangen. Ikkeno godt i det hele tatt, rett og slett litt skummelt! Var igrunnen tilfeldig at jeg tok det opp med jordmor. Tenkte at ettersom jeg var på kontroll så kunne jeg jo spørre i stedet for å bestille legetime. Tenkte jo igrunnen det var pga vann i kroppen eller no, men har liksom ikke vært plaget med det. Så jeg spurte bare sånn tilfeldig, egentli! Men glad for det nå da, for vil jo ikke ha nerveskader i hånda mi heller! Skader jo ikke å spørre legen eller jm din iallefall! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...