Gå til innhold

Kontroll hos jordmor, skal de være slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke komme til min vanlige jm på 24 ukers kontroll fordi hun var på kurs den dagen. Men har jo vært hos henne før, og ble da fortalt at vi måtte sette av en hel time, at far burde bli med pga informasjon osv... Men det eneste som ble gjort var å måle blodtrykk, puls, de sjekka urinen, fosterlyd og tok sf mål. Ingen info om sykehus, fødsel, hun snakka rett og slett ikke noe om det i det hele tatt! Snakka en del om kvalme som jeg fortsatt sliter med, men det var alt. Var ute igjen etter en halv time! Hun var veldig trivelig da, og hun var trygg og virket veldig "flink" i faget sitt. Men nå skal jeg tilbake til henne på 28 ukers kontroll også, og hun sa at far ikke trengte å bli med, vi skulle bare akkurat det samme som på den forje kontrollen - ingen info! Så jeg spurte da, om når slik info kommer, er 1. gangs og lurer jo på en del ang sykehus og fødsel osv, har sykehusskrekk så trenger litt tid på å sette meg godt inn i rutinene før jeg føder liksom... Det kom mye senere sa hun... men etter 28. ukers kontrollen blir det jo ikke ny kontroll før uke 33! Har sikkert god tid, men bare lurer på om dere andre har begynt med info eller noe som helst? Blir jo mye mot slutten, med fødselsforberedende kurs, omvisning på føden osv. Og hva om tulla vil ut før tiden... Hehe, hormonene tar litt overhånd kjenner jeg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Jeg er også førstegangs, og pappan er med på hver kontroll. Hadde noen sagt til oss at han ikke trengte å bli med, så hadde jeg jammen blitt sur! Hvis pappan ønsker å være med på kontroll, så skal han jo få være med. Min jordmor oppmuntrer til at han skal være med, og forklarer han alt hun prater om. Da vi snakket om hormoner, så var hun veldig flink å informere han om hvorfor det blir sånn og at det ikke er noe vi kan styre selv. Han syns det er stas å være med å høre hjertelyden og få deltatt i svangerskapet på den måten. Jeg går kun hos jordmor, og har time ca hver fjerde uke (er visst vanlig her). Her varer kontrollene i 45 minutter stort sett, men har vært inne i over en time også. Vi var hos jordmor første gang i uke 10, og sa fra allerede da om diverse ting som jeg lurte på. Får lov til å spørre om akkurat det jeg lurer på og jordmor svarer og informerer om alt. Jeg er 26 uker på vei og på forrige kontroll (uke 25) snakket vi masse om fødselen, evt gå over termin, igangsetting osv... Anbefaler deg å ikke vente på at jordmor skal informere deg av seg selv, men ta opp de temaene du ønsker selv. Si fra at du har sykehusskrekk og gruer til fødselen. At du lurer på hva som skjer når du kommer på sykehuset osv. Hvis du spør om noe, så kan hun ikke svare at dette tar vi om noen måneder... Ønsker deg lykke til!!!

Skrevet

Takk for svar! :) Ble også litt satt ut av at pappan ikke trengte å være med. Men hun skrøyt veldig av han på kontrollen da, hvor engasjert han er i meg og den lille - og hvor godt han takler alle "problemene" svangerskapet har gitt oss. Det begynner å bli en del, med hyperemisis, bekkenløsning, carpel tunnel osv, han er virkelig helt fantastisk engasjert :) Så tror ikke hun mente noe annet enn at heller kunne prioritere en av de "viktigere" timene med mer info osv.

Når deg gjelder info så har jeg virkelig spurt masse - hele veien igrunnen! Har vært en del på sykehuset og hos legen, og får tettere oppfølging. Alle vet at jeg har sykehusskrekk, og alle snakker om hvor viktig det er at vi får info i god tid! Men blir kanskje bedre når jeg får tilbake jm som jeg er vant til... Får håpe det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...