Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Hvordan fungerer dette? Altså, hvor mange dager bør man regne med at man bruker på dette? Er man i barnehagen sammen med barnet hele dagen? Er man der noen timer? Er barnet der bare noen timer?
hamsterpia Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Er vel 3 dager som er vanlig å bruke på tilvenning. Sånn omtrent foregår tilvenningen i barnehagen jeg jobber i: Dag 1: barn og mor/far kommer til avtalt tid og er der sammen noen få timer. Barnet får går rundt og gjøre seg kjent på egne premisser. Hilser på de ansatte og primærkontakten sin. Dag 2: En av foreldrene er der en liten stund, men når barnet har slått seg til ro spør vi om h*n ikke kan ta seg en tur ut fra barnehagen. Er da borte 1-2 timer før barnet blir hentet. Dag 3: Leverer barnet og er der en liten stund. Reiser fra barnehagen og er borte noen timer. Dette varierer selvfølgelig fra barn til barn. Noen er kjempeklare for å starte og vil nesten ikke ha med foreldrene inn døra, mens andre bruker lengre tid. Det handler om at både foreldre og barnehagepersonell klarer å lese barnet, og legge opp en tilvenning som passer nettopp ditt barn. På den måten blir barnet mye fortere trygg på barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 jeg kan kun snakke ut i fra praksis fra de barnehagene jeg har jobbet i (to ulike). der gjør vi det slik: dag 1: barnet kommer på besøk med foresatte i to timer. denne dagen er uansett foresatte med hele tiden! gjerne fra 10.00-12.00. dette er fordi da er alle ansatte på avdelinga til stede og det inkluderer et måltid, slik at både foresatte og barnet får sett litt rutinesituasjoner. dag 2: denne dagen kommer barnet til samme til som dagen før, slik at det skal være det samme som skjer disse to første dagene for å skape trygghet! også denne dagen er foresatte med. ut ifra hvordan barnet er(alder, trygghet+++) avgjør vi hvor mye de foresatte kan trekke se ut. men ser vi at barnet er veldig trygg sender vi noen ganger de foresatte med en kaffekopp på pauserommet:) noen spør om de kan ta seg en tur på butikken eller noe, men dette tillater vi aldri fordi skule det skje at barnet plutselig fant ut at mor eller far er borte kan butikken være langt nok unna til at innkjøringa kan bli dobbelt så lang! og barnet bli utrygg! dag 3: dette er dagen hvor de foresatte kan velge litt tidpunkt for hvilken tid det skal komme selv. men kom gjerne til samme tid, bruker vi å si. vi ønsker at barnet er litt lengre denne dagen og hvis det er et barn som sover, ønsker vi å legge det ned:) dag tre ønsker vi at de foresatte er der bare i en halv time ca og prøver og gå. dette går somregel kjempefint. noen fråter litt og noen enser ikke at mor og far er borte en gang. vi er flinke til å ringe eller sende mld til de foresatte denne dagen om hvordan det går. det er noe du som mor kan forvente!! men spør om dette for ikke alle praktisere det! vi pleier å si at vi ringer når barnet har stått opp for de som sover. ellers er de der i ca 4-5 timer denne tredje dagen. dag 4: dette kaller ikke vi en "innkjøringsdag". hvis alt har gått som det skal, skal det være greit for foresatte å levere og gå nå. men dette er litt etter behov og ønsker. bli gjerne med inn et timinutt:) men vi sier ofte at det er viktig å gjøre det som er best for barnet og ikke for mor! hehe... (i enkelte tilfeller er barnet helt trygt, men ikke de foresatte så de er med inn når de egentlig ikke trenger det). et godt tips er å ha oppstart tidlig i uka så den ikke blir oppstykket av helga. da blir ofte innkjøringa lengre enn nødvendig ettersom det kommer to dager der hvor barnet ikke kan i barnehagen. oi! ble langt dette! men det var nå mine råd og erfaringer. det er sikkert mange som gjør det annerledes. skal bli spennende og se hva som skrives her. kanskje jeg kan ta med det tilbake til hvor der jeg jobber:) uansett; lykke til:)
Gjest Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Skal ha plass mandager og fredager vi da, så da vil det jo uansett bli veldig oppstykka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå