Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spart en god stund nå for å kjøpe meg ny sofagruppe. Skulle bestilles denne mnd, men så ble det noe galt med bilen så den måtte på verksted, da forsvant en del penger. Og så kom jo alle forsikringene denne mnd så da forsvant en del til.

Åhh har gått å ønska meg ny sofa før beibi kommer, og den eneste måten jeg kan få kjøpt ny er på avbetaling. Det frister sååå... Har ingen inkasso på meg, og betaler alt i tide. Er det dumt å kjøpe ting på avbetaling? Det tar så lang tid dersom jeg skal spare opp den summen igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE gjør det! Nå får dere snart barn i huset, da kommer sofaen til å bli griset til i mange år fremover. Spar heller penger i løpet av disse årene, og kjøp sofagruppen med oppsparte midler når dere er ferdig med småbarn med grisete fingre. :)

Skrevet

Forstår ønsket ditt. MEN forbrukslån er DYYYYYRE lån, du.

Hvorfor kan du ikke heller begynne å spare igjen? Og jeg kan love deg at den "nye" sofaen, ikke vil se så ny ut, med skitne små barnehender i hus;)

Bedre å vente med å kjøpe, til de barnehendene er litt større;)

Og så har du da mer igjen for de pengene om du sparer, og ikke må betale på et dyrt forbrukslån.

Skrevet

Forstår veldig at du har lyst på ny sofa ja;)

Jeg er oppvokst med ALLDRI kjøp ting du ikke har spart opp penger til (utenom hus da selvsagt).

Om du tar den på avbetaling ville jeg prøvd å betale ned fort som fy ihvertfall. Blir fort en dyr sofa ellers.

Skrevet

Skjønner tanken din....Men jeg ville ikke gjort det!!!

Avbetaling er dumt!! (Hadde det vært en vaskemaskin som man måtte ha for at den andre var gått i stykker, blir det noe annet - det må være en skikkelig krise for at jeg skal kjøpe noe på avbetaling iallefall)

Skrevet

HI her

Det er jo ikke akkurat et forbrukslån vel? Er jo ordninger som mange store kjeder har. Tenkte å betale ned på et år jeg da.. Ble 2700,- i renter da så det er jo surt.. Hmmmm, kanskje bare kjøpe en suppleringsstol til den gamle sofaen og vente med en ny?

Skrevet

ikke bruk penger du ikke har. Dessuten trenger du ikke ny sofa før babyen kommer, den gulper den bare ned allikevel.

Skrevet

Jeg skal ikke si at du ikke skal gjøre det. Men jeg har gått i den fellen selv en gang, å kan fortelle deg om det.. Det var noen smertefulle år skal jeg fortelle deg..

Jeg var student, å akkurat flyttet sammen med min tidligere samboer. Vi handlet nesten alt av hvitetvarer på avbetaling (expert), det kom på ca. 14.000. Etter at vi hadde kjøpt, så dumpet der et kort ned i posten, hvor jeg hadde fått innvilget kreditt på 15 000 (heldigvis ikke så mye). Men det betydde at når jeg betalte ned f. eks. 5000 så kunne jeg gå å ta ut de pengene igjen.

Men vi hadde bestemt at disse varene skulle betales ned med en gang vi fikk feriepenger, vi ventet på dem, å det var derfor vi tok avbetaling.

Feriepengene kom, å det var jo annetvi trengte også. Så vi tenkte da at å betale den lille summen i mnd. det var bedre..

Men etter 3 år,så hadde ikke lånet minsket noen ting. Fordi vi hele tiden hadde betalt bare det som sto på regningen. Å det var jo bare rentene. Eller en liten del var lånet (150 kr. av 400 kr. ca.).. Så vi har betalt mye til dem på disse årene ja..

Men det er så lett å tenke at jeg betaler bare det å det i mnd. Men er det trengt en mnd. så er det lett å bare betale minstebeløpet..

Skal man bruke kredittkort, så må man betale hele regningen med en gang den kommer, for at det ikke skal bli nor dyrer.. Har du ikke sett på thorn f. eks.? Der står det en kontantkjøp-pris og en kredittkort-pris.. Den kan variere med mange tusen!

Å jeg bare sier det.. Vi sa det samme som deg..

Heldigvis har jeg en snill mamma og pappa som kunne betale ut gjelden for meg, så jeg bare betaler til dem i stede.. Ellers hadde jeg aldri blitt ferdig.. Å en sofagruppe er nok KANSKJE dyrer enn dette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...