Gå til innhold

"Du føder som din Mor" , tror vi på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som mener at våre fødselsforløp ligger ann som med mødrene våres.

Ta min mor da. Først fikk hun en jente. Denne fødselen var "grei" som hun beskriver det. Så fikk hun en gutt. Denne gangen hadde hun hoppet ut vinduet om noen hadde lukket det opp. Så fikk hun jente igjen (meg) og det gikk helt fint. Så kom sistemann, min lillebror som nå er 24, det tok UNDER 30 min fra første rie til han var ute, altså en styrtfødsel i et smertehelvette som hun så pent sier.

Jeg har allerede født min første jente. Det gikk forsåvidt greit, ingen komplikasjoner men jeg må jo si jeg trodde jeg skulle dø! Nå går jeg med nummer to, er 20 uker på vei og har ikke vært på UL enda. ALtså jeg vet ikke om det er gutt eller jente denne gangen.

Uansett: Om jeg "føder som min mor" kommer jeg til å be om et hardt slag i hodet på denne!

Hva med dere andre? Tror dere det funker slik som mange sier? Jeg velger å IKKE tro det, tør ikke annet.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror på det i hvert fall!

Ikke rekkefølgen på gutt/jente, men tror på at man kan gå overtid, og ha likt fødselsforløp...

Det har i hvert fall jeg og mamma hatt!

Skrevet

vel, jeg håper det :)

mamma har født 3 jenter, og den lengste fødselen var på 4 timer..

Husker ikke helt om det var fra de kom på sykehuset eller fra den begynte hjemme, men uansett raskt :)

Så håper jo på at det blir sånn her også, og ikke 3 døgn i fødsel!

Skrevet

Så langt har jeg bare 1 fødsel bak meg, men den var ikke veldig ulik mammas. Hun ble igangsatt på overtid, min fødsel startet naturlig, men på overtid. Selve fødselen varte nok ca like lenge. Men kan jo være alt blir annerledes etter min nr 2 - mamma har bare meg.

Skrevet

Jeg håper ikke det stemmer.. Jeg er prematur barn og født nesten 2 måneder for tidlig. Blir spennende å se..

Skrevet

Jeg tror ikke på det - mamma har nemlig ikke hatt like fødsler som bestemor, ikke i det hele tatt. Mamma har ganske lange, men "greie" fødsler (3stk) - min bestemor "spytter" ungene ut på etpartre timer (7 stk)...

Skrevet

Min mor fødte meg og søs med problemer...

Med meg ble det akutt keisersnitt etter hjertelyd forsvant, hun ble satt igang på overtid..

Med min søs ble hun å satt igang, søs ble dratt ut med tang.

Min søs har født 3 barn helt naturlig.

Skrevet

Vel våre personlige erfaringer er vel ikke nok til å bekrefte eller forkaste en teori

Det sies jo at man ofte har like fødsler som sin mor, men ingen regel uten untak

Selv hadde jeg en veldig grei fødsel 4uker før termin Mamma fødte meg 2 uker før termin uten noe trøbbel.

Mamma er jo egentlig veldig tøff da så når hun fortalte meg at pyttsan en fødsel er ikke noe problem så må jeg si jeg tenkte at det var lett får henne å si.

Etter egen fødsel som varte i 6 timer fra første ri kan jeg vel si meg enig med henne, men klart det gjorde jo vondt.

Nå er jeg veldig spent på neste fødsel

Skrevet

Vi arver jo gener fra to foreldre, og det er ikke sånn at jenter er blåkopier av moren sin og gutter av faren. Min mor og jeg har så ulik kroppsfasong at det er vanskelig å forstå at jeg har noen av hennes gener i det hele tatt. Hennes fysikk var i aller høyeste grad viktig for hvordan hennes fødsel ble, og mine barn vil komme til verden utifra mine forutsetninger...

Jeg tviler veldig sterkt på at jeg skal få en fødsel som hun hadde. (Jeg håper inderlig ikke jeg får det i alle fall...)

Skrevet

Jeg spurte faktisk jordmoren min om dette sist, hun sa det at det er bare en myte... Og det tror jeg og! Selv har alle i familien min hatt lange tunge fødsler mens jeg derimot fødte på tre timer:) Og håper det blir på samme måte nå!:)

Skrevet

Jeg håper heller ikke det.

Jeg er prematur barn, og ble tatt med hasteKS 2mnd for tidlig pga alvorlig svangerskapsforgiftning.

Så, nei, jeg håper for all del ikke det!

Skrevet

min mormor hadde lette fødsler, min mor har hatt lette fødsler (4 stk) og min mors søster føder som en katt! (også 4 barn) så håper at jeg har arvet dem, får vente å se:)

Skrevet

Åh hjelp!! For min del håper jeg så absolutt at dette ikke stemmer. Min mor fikk gutt først, født altfor tidlig og altfor fort. Så kom jeg 6år senere, krisersnitt pga svangerskapsforgiftning og at ting var litt feilstillt der nede. Hmmm... hehe :)

Hvis det går i arv med kjønn, så får vi mest sannsynlig gutt.

Skrevet

jeg tror ikke på det. har født en gang g føselen tok 45min. mamma sine har alle tatt flere timer ca 12....så det tror jeg ikke på;)

Skrevet

Såvidt meg beskjendt har alle mammas tre fødsler vært greie. Jeg var føstemann og det tok 4 timer på sykehuset før jeg var ute.

Siden jeg er veldig redd for fødsel snakket jeg litt med jordmor om dette. Hun sa at det ikke er noen regel at man føder likt som sin mor, men for mange kan det være slik. Jeg skulle vertfall ha i bakhodet at mamma hadde hatt greie:)

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på det. Min mpr har fått to døtre som begge ble født på bare noen få timer. Både jeg og min søster har fått gutter og har hatt (normalt) lange fødsler.

Men uttrykket har kanskje noe i seg på den måten at mange har samme kroppsfasong som sin mor, iforhold til bekkenstørrelse og slik..kanskje..

Skrevet

Her har det stemt. Vet ikke hvordan oldemor fødte da, men både min mormor, mor og meg har hatt normalt lang, helt grei fødsel med første, og kjappe, enkle fødsler etterpå. (Nå har jo jeg bare to da, men skal jeg føde likt som mor og mormor, blir de bare kjappere og enkleere for hver gang.)

Skrevet

Stemmer ikke i min familie heller. Selv er jeg førstegangsfødende, men det går ikke an å ha mer forskjellige fødsler enn min mor og min søster.

Skrevet

Hei!

Dette spurte jeg min fastlege om idag.

Hun sa at mye av det som blir sagt er myter. Men det er ofte at mor og datter får relativt like svangerskap og fødsler iogmed at datter og mor har litt av samme bekkenbygning.

Men jeg og min mor er tvert om og her gjelder det ikke.. hun har bare hatt vanskelige svangerskap og jeg har hatt feilfrie. så håper dette hjelper på=)

Nå er vi jo også veldig forskjellig på hvordan vi tolker og opplever ting da!:)

Skrevet

Håper for guds skyld det ikke ligger noe i det, da mammaen min revna som mannen med ljåen (sydde over 50 sting...) med meg (som veide 2690g).. Lillebroren(ca 3300g) min ble tatt med keisersnitt...

Så, her skal det måles og vekstestimeres, da mamma og jeg er veldig like i kroppen. Trenger ikke ha noen betydning,men alt for å utelukke ekstra problemer :-)

Skrevet

nei nei overhode ikke

Skrevet

Mamma fikk jente - jente - gutt. Det samme har jeg gjort. Men søstern min fikk gutt - jente. Jeg kom med rumpa først, har heldigvis sluppet setefødsel selv. Men jeg tok minstemann med KS seks uker før termin, og jeg er vel den eneste som har tatt ks i familien... Så hos oss har det ikke stemt hvertfall:) Er vel kanskje mest glad for det pga setefødselen tror jeg :)

Skrevet

Stemmer ikke her hvertfall.. Mamma brukte i underkant av 12 timer jeg brukte i overkant av 48!!

Pressingen var ganske likt for oss da, brukte 45 min bgge to og hadde vanskeligheter for å få babyen ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...