Gå til innhold

Prøvesvar - noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk et brev med prøvesvar fra legekontrollen, den sier;

 

B-Hb 12.1

S-Ferritin 36

 

Noen som kan fortelle meg hva dette egentlig betyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr at du har en HEMOGLOBIN i BLODET på 12,1

Og at jernlageret i kroppen din er på 36

 

Fine prøvesvar det, selv om Hb godt kunne vert noe høyere.

 

Skrevet

Det første blir sånn ca.en blodprosent på 85% hvis det sier deg mer. Tror jeg regnet rett, men mulig jeg tar feil.

Skrevet

B-Hb (hemoglobin i blod) er det som frakter oksygen rundt i kroppen din blant annet og skal for kvinner ligge mellom 11,5 og 16.

 

S-Ferritin (jern i serum) er jerninnholdet i blodet ditt og skal for kvinner ligge over 30.

 

Helt perfekte prøvesvar med andre ord!

Skrevet

Så flott da. Takk for hjelpen jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...