Gå til innhold

Trenger råd ang vanskelig 16 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen her hva man kan gjøre med en 16 åring som nekter å gå på skole og nekter å jobbe, sover til fire om dagen og spiller data hele natta...nekter tilogmed og dusje og har ikke personlig hygiene..Dette dreier seg om en i min familie og jeg blir ganske provosert over oppførselen. Det hele virker ganske maktesløst. Er det noen man kan ta kontakt med?Egentlig ikke så lett det heller når han ikke vil noenting.

Setter pris på råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er antagelig noe mer enn bare vranghet som ligger bak.

Kanskje en samtale med noen "utenifra" kan komme til grunnen for at det er slik. Grunnene kan være mange, så helt umulig å si.

Barnevernet kan og hjelpe.

Skrevet

Fammilievernkontoret? Barnevernet? Skolen? Kan ingen av dem hjelpe til med å finne ut hva som er det egentlige problemet?

Ellers:

Kutte ukepenger?

Kutte internettforbindelsen?

Kutte strømmen?

Sende ham /henne på en spessialskole der det ikke er noe valg som på en seilskute eller et opplegg langt til fjells?

Skrevet

Det kan hjelpe at noen andre enn foreldrene prøver å få vedkommene opp av senga og på skole/ jobb. Er så lett å si imot forelde/nbesteforeldre, men kanskje vedkomne ikke er like vaskelig dersom en person han bare kjenner litt og har respekt for tar tak. Eks. en gudfar? Eller venner av foreldrene? Dann gjerne ett nettverk rundt 16-åringen, der han ene dagen får beskjed om å stå opp av en onkel, og neste gang det er noe kan kanskje en annen voksen trå til. Hensikten er at vrange ungdommer sjelden vil være så vrang med folk "utenfra". Vil jo ikke sjemme seg HELT ut!

Skrevet

Kutte evt. goder h*n har til det er full skjerpings.

Kontakte veileder på skolen og få til en time mellom de to.

Evt. kontakte BUP (barne- og ungdomspsykiatrien).

Skrevet

Han kjenner ikke meg så godt så det er jeg som prøver å ta i et tak nå for jeg tenkte også at han kansje kom til å høre mer da, men nei. Han sier ikke et ord og ser bare sur ut. Familievrenkontoret mener at han frivillig må bli med på samtale og det ønsker han jo selvfølgelig ikke..Syntes egentlig det er rart at en på 16 bare kan gjøre som han vil.Har foreslått til faren og kutte interentt eller hive ut pceen, men han tør ikke fordi han klikker maks.Faren er derfor redd han skal gjøre noe veldig galt eller stikke av. Men jeg syntes jo liksom noe bør gjøres nå, mens han er under 18. Han har ingen venner(vil ikke ha) og ingen fritidsinteresser. Det eneste han bryr seg om er dataspill og gjøre som han selv har lyst:(((

Skrevet

si til han at dersom han anser seg selv som voksen nok til å ta så store besluttninger uten å rådføre seg med foreldrene, så er det vel også på tide at han flytter ut... da MÅ han få fingeren ut av rompa, hvis han ikke vil bli kastet ut av hybelen e.l. Så lenge han bor hjemme, tror jeg ikke det vil bli noen umiddelbar løsning, sånn som situasjonen er nå.

Gi han en mnd på å finne seg noe eget... ikke for lang tid, for da bryr han seg ikke...

bare ett tips

håper det ordner seg :)

Skrevet

ta dataen og TV så kan han sitte og se i veggen eller klikke i vinkel til han ikke gidder mer. og være avhenig av data spill gjør en deprimert og vrang.

Skrevet

Om ingen toer aa ta fra ham/henne internett, tv og pc, saa kommer jo vedkommende til aa fortsette aa styre. Men en mulihget er jo aa gjoere som en jeg kjenner. Hun sendte "barnet" til noen slekntninger som bodde langt paa landet, uten bredbaand og pc, og han maatte jobbe paa gaarden deres ett aar. Det fikk skikk paa krapylet ... men krever seff ganske modige "samarbeidspartnere".

Skrevet

Hehe, ja dette var jo noen gode råd;)Er ikke lett med temperamentet til disse vandrende hormonene...Men det er vel ikke bare bare å hive ut en 16 åring. Han måtte jo da kontaktet sosialen og de ville vel reagert på at han ikke hadde noe hjem?

Tror jeg bare må prøve å overtale faren til å hive ut pcen til han har skjerpa seg...Men skjønner at han kvier seg, han er alene og har ikke mange å støtte seg til.Da er det ikke morro og ha en liten tikkende bombe i hus.

Skrevet

Hygienen er noe med det første som går ut vinduet når noen blir deprimert.

Hva med å begynne med en time hos fastlegen?

Finne ut om det er en underliggende årsak til denne oppførselen.

Skrevet

For meg virker det som om denne ungdommen er deprimert! Typisk tegn at de isolerer seg og begynner å skippe personlig hygiene!

Skrevet

Har tenkt tanken...men han vil ikke til legen og det er ikke lett å få han dit med tvang heller .Han vil heller ikke til helsesøster. Skal prøve å kontakte et par instanser til og høre hva en kan gjøre. Men de fleste svar jeg har fått har hittil vært at han må ville selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...