Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 som ikke blir fanget opp av behandlingssystemet kan ende opp med fatale handlinger.Vi har sett det før og vi så det igjen i går i Finland. Er det bare mennesker som disse guttene vi har sett siste året i Finland som kan ende opp med slike tragedier, eller kan dette skje med andre mennesker som er så i mental ubalanse at alt er svart og negativt? Er det et samfunnsansvar å "rope varsko" når vi ser noen som er i ubalanse og kanskje også over laaang tid? Jeg vil tro at jeg hadde prøvd å rekke ut en hånd og om den hånden ikke ble tatt på alvor, ville jeg nok gått videre til de som kunne gå inn og ta tak. Tenker også i de tilfeller der det er barn inne i bildet. Hvor foreldre er så i ubalanse at de knapt klarer å ta godt vare på seg selv, langt mindre et barn eller tre. Husker en sak for mange år siden hvor en far valgte å ta livet av begge barna sine, samt seg selv. Han var svært deprimert. Han så ikke noe lys og stille gjennomførte han handlingene som skulle la en mor sitte igjen helt alene. De lå i en bitter skilsmisse...noe som ofte er resultatet når en part er så i ubalanse at den andre til slutt gir opp. Det er skremmende å se all galskap som skjer rundt omkring, og jeg må innrømme at jeg egentlig hadde lyst til å holde ungene hjemme fra skole og barnehage i dag......
Reveenka Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Det finnes desverre mange av dem der ute med store psykiske problemer, og helsevesenet er ikke flinke nok til å fange dem opp. Kanskje fins det rett og slett ikke god nok behandling for en del heller? I forrige uke skrev min lokalavis om en suicidal ung jente som for to år siden ble lagt inn på psyk. avd på sitt sykehus, og sendt ut igjen uten diagnose eller tilsyn av psykiater. Hun lykkes med å ta livet sitt få dager etter. Helsetilsynet har gitt sykehuset kritikk, og for et par uker siden ba sykehusdirektøren om unnskyldning for første(!) gang, og sa de tok selvkritikk. Men foreldrene vil ikke ha unnskykldninger, men handling og har tenkt å anmelde sykehuset for å plassere ansvaret hos den eller de som har unnlatt å gi riktig behandling. Jeg håper inderlig de når frem! Ansvarspulveriseringen kan i en del tilfeller være livsfarlig for den som blir avhengig av helsehjelp. Når det gjelder disse forferdelig tragiske skolemassakrene, synes jeg media dekker for mye og for detaljert - det viser seg jo at det i etterkant av slike tragedier alltid er noen som blir inspirert og får syke ideer, og flere skoler i Norge mottok jo slike trusler etter den forrige skoelmassakren i Finland.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Ja det er tragisk, veldig tragisk......både når det gjelder Finland og forsåvidt alle andre slike tragedier. Vi har hatt en i vår familie, men for langt unna til å kalle det min familie.... Der er det faktisk den som er psyk som nå sitter med alle barna og den parten som ble trakassert, endte med å ta sitt eget liv... Det er en veldig skremmende story og jeg vil ikke legge ut hele her... Men det som er det verste er vel at alle som satt og så på trakasseringen gjorde ingenting, og det gnager dem i dag..... Tenk om bare, hvis at....dersom.... Derfor tror jeg det er viktig, at om man har noen i nærmeste familie eller vennekrets som sliter og som kanskje roper det ut...litt sjult, men dog... Da bør man ta affære og i det minste gå videre med bekymringene, eller ta en prat med vedkommende.....kanskje det kommer fra opplysninger som gjør det enklere å forstå...Kanskje personen faktisk ønsker hjelp, men får seg ikke til å spørre??? Jeg håper mine blir skånet fra å oppleve en skolemassakre:o(
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2008 Trist å høre sånne historier, og dessverre er den ikke unik. Det er nok som du sier altfor få som faktisk får den hjelpen de trenger og derfor er utfallet altfor ofte som beskrevet. At helsepersonell velger å fraskrive seg ansvar er vel ikke nytt. Vi har dessverre hørt det altfor mange ganger. Og med tanke på at en stor prosentandel av behandlerene, selv har slitt/sliter med psykiske plager, så føles det ikke så betryggende. Er det rett og slett blitt sånn at de fleste mennesker har mer enn nok med seg og sitt? Ang tragedien i Finland og pressens dekning så er jeg helt enig i at det fokuseres for mye på detaljer. Gale mennesker som trenger oppmerksomhet får det jo servert på sølvfat. Samtidig så er det pressens oppgave å informere mest og best mulig. Men vurderingen er nok ikke alltid den beste.
Reveenka Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Jeg ser ofte for meg Bård Tufte Johansens gule kylling når jeg ser disse reporterne som er ute på "åstedet" - et åsted hvor det ikke skjer noen ting, annet enn at de står ute i en gate eller foran et hus - men de er hvertfall på stedet.... Og så terper de oppad stolper og nedad vegger på alle slags detaljer... Gjør meg litt uvel...
Reveenka Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Skummelt det du forteller fra familien din - håper kanskje de barna kan få hjelp? Det kan være vanskelig å vokse opp med en forelder som er psykisk syk, og sikkert særlig en som har trakkassert noen så alvorlig at det har fått slike følger.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2008 Det er skremmende å se at en så ustabil person faktisk får lov å beholde barna sine. Er det ingen som tar hensyn til dem? Man skal jammen ikke tro at det ikke kan skje i nærheten av seg selv nei. Og bare det å følge med litt her inne på dib forteller om mange ustabile mennesker der ute i de 1000 hjem.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Barnevernet har de under oppsyn. Men det virker som om når det virkelig trengs, da skal det være vanskelig å miste barna sine.....Mens andre kan miste de for filleting??? Ja de har det ikke godt de barna... Men psykisk syke mennesker er gode til å manipulere..... Og til å forsøke å få lagt skylden på ALLE andre. Dvs. det er ikke MEG det er noe galt med, det er ALLE andre.... Skummelt.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2008 Det er skremmende!
Reveenka Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 http://www.24-7pressrelease.com/view_press_release.php?rID=18410 Dette var nytt for meg, men interessant og ganske skummelt...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 24. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. september 2008 Skummelt som fy og ennå en bivirkning dukker opp...............Jeg blir helt matt jeg............. Og dette skrives ut over en lav sko..........skremmende det også!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 25. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2008 ....og da vil det jo si at de er fanget opp av behandlingssystemet og gitt piller som i beste tilfelle kan hjelpe, eller i verste tilfelle transformere dem til drapsmaskiner. Om enda verden hadde gått litt raskere fremover og kunnskapen om at det kan finnes alternative behandlingsformer uten fatale bivirkninger hadde blitt mer kjent..........Enhver oppegående person må snart innse at skolemedisinen ikke er svaret på alt, men nødvendig i mange tilfeller, men gjerne i kombinasjon med andre behandlingsformer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå