Gå til innhold

Mat...igjen. "er det farlig om jeg har spist"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff..nå har jeg dårlig samvittighet. Har spist både røkelaks og spekeskinke... var på tapaskveld og tenkte at en liten bit sikkert ikke kunne skade. Og nå gnager samvittigheten, har lest på matportalen og de fraråder jo iallfall spekemat. Noen med erfaringer? skal ikke spise mer av det.

Har jo og spist salami uten at jeg trodde det og skulle være farlig. Men det dukker opp nye ting daglig virker det som.

Er så vanskelig når man skal gjøre skikkelig vitenskap av alt man stapper i seg på en dag. Spiser sunt og variert men allikevel blir det feil..

Blir jo så bekymret. Gubben mener jeg er blitt småhysterisk på maten, men hva skal en gjøre da.. Er jo snart ingenting man kan spise.

Har noen påleggsideer? kom gjerne med mange forslag isåfall :)

Klem fra hysteriske meg :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjenner meg godt igjen i innlegget ditt =)

men jeg tror det er lett å bli overhysterisk, legen min har f.eks ikke sagt noenting om hva jeg ikke skal spise, det er bare noe jeg har lest meg til selv liksom. (de som ikke leser så mye om graviditet må ha en mye mer bekymringsfri graviditet altså, hehe)

Men nå har du jo ikke stappet i deg heller da, med disse "farlige" matvarene. Tror det går helt fint jeg. Der har du ihvertfall et tema å ta opp på neste kontroll!

Ellers så spiser jeg selv mye av; makrell i tomat, leverpostei, skinke, ost osv.

Vi kan egentlig spise det meste, det bare virker ikke alltid slik =)

Skrevet

ja, helt enig med deg :)

Min lege sa heller ingenting om kosthold til meg, da jeg spurte sa hun bare at jeg kunne sjekke matportalen.. Men vil heller snakke med noen jeg. Gleder meg til møte med jordmor, blir sikkert bedre med en som kun holder på innenfor dette feltet enn en allmennpraktiker.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at det er ting en ikke kan spise som gravid. Og spiste det jeg hadde lyst på.

Eneste gangene jeg tenkte meg om, var da jeg var til utlandet("syden") som gravid. Dette pga toxoplasmose bl a.

Forstår ikke denne hysterien som råder. Mat er ikke farlig. Er det noen som har hørt/vet om tilfeller hvor mat er årsaken til problemer for mor/barn av noen art? Jeg vet ingen, og har heller ikke lest om dette i aviser/media.

Og hvofor skal en ikke spise det og det og det? Hva kan skje? Og hvor stor skal sjansen for at noe kan skje være?

Syns dette kun er hysteri, og ingenting annet.

Skrevet

For noen år siden døde i hvertfall et barn av infisert morrpølse og mange ble syke, en slik infeksjon er også være farlig for foster. For litt kortere tid siden mistet en mor tvillinger fordi hun fikk servert infisert brie på sykehuset. Begge deler var godt dekket i media. Så ja, det finnes tilfeller der listeria og toxoplasmose kan skade foster.

Sjansen er ikke så stor, de fleste av oss kan gå igjennom mange svangerskap og spise både det ene og det andre uten at fosteret tar skade. De fleste av oss kan også droppe å ta folat uten at fosteret får ryggmargsbrokk.

Hvor mange "syns" at folat er hysteri? En kan ikke gå rundt å synse helt kunskapsløst om slike ting.

Skrevet

Huff..er skumle greier. Ikke at sjansen sikkert er så veldig stor for at noe skal skje, så er jo tanken på det ganske creepy og gjør til at iallfall jeg og sikkert mange andre har blitt litt små hysterisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...