Gå til innhold

Kan man bli sparket i prøvetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i privat barnehage og har en prøvetid på 6mnd.Det har oppstått noe psykisk som gjør at jeg kommer til å bli sykemeldt over en periode.Har 6mnd prøvetid kan de sparke meg i prøvetiden ved sykefravær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke lov å sparke noen pga sykefravær, iallefall ikke dersom det foreligger en sykemelding dokumentert av lege.

Skrevet

de kan sparke deg i prøve tiden ja.

Skrevet

men ikke pga at du er sykemeldt...

Skrevet

Om du ikke blir sparket direkte, kan man la være å gi deg ansettelse.

Jeg hadde IKKE ansatt deg. Og jeg driver flere store private barnehager og har gjort det en stund.

Det har ikke noe med HVA du er sykmeldt for, men at jeg velger folk som faktisk tilstreber å ville ha jobb,

Du aner ikke hvor mange ganger vi opplever at jenter blir gravide AKKURAT så de rekker foreldrepengene eller at de har syke barn, er syke selv rett etter at de har vært ansatt i 2 uker.

Denne "moralen" gjør at denne (og lignende bransjer) har enormt mye sykefravær. Vi opplever i tillegg at vår personalsjef får telefoner på slutten av året hvor mødrene spør hvor mange syke-barn-dager de har tatt ut..........

Med litt kjøtt på beina her, så skjønner du sikkert at vi er nødt til å luke ut de råtne eplene fort. Vi betaler godt og har bonusordninger. Ved juletider blir budsjettet for vikar delt opp på de som har vært pliktoppfyllende og vært på jobb. Og hos oss nå, så har vi KUN en sånn stab. OG det er en fryd å ha de rundt seg!!

Skrevet

Jeg er jo ansatt der da, har jo kontrakt på at jeg har fast jobb.

Skrevet

Det er som regel gjensidig oppsigelsesfrist på fjorten dager i prøveperioden. Du skal ha en begrunnelse for oppsigelsen, selv i prøveperioden. Dette hvis du altså har fått kontrakt om fast stilling. Den eneste forskjellen på jobb med prøveperiode og de uten er at det er kortere gjensidig oppsigelsesfrist i prøveperioden. De kan ikke heller gi deg oppsigelsen mens du er sykmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...