Shabby Cheap Chic Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Kom språket til barna deres seinere enn "vanlig"?? Kunne\kan de ord av begge språk? Hvor gammelt er barnet?? Samboern min er fra Irland så det går i norsk og engelsk hos oss...
Gjest Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Jeg snakker amerikansk med snuppa, faren snakker norsk til henne + at hun får norsk "stimulering" i barnehagen.. Hun kan mange ord og kan fint lage korte (og middels lange) setninger på begge språk - men hun er nok ikke like flink i norsk som alle de andre som er like gamle.. Dette er helt normalt, da dette jevner seg ut etter hvert :-) Fyller to om noen dager :-)
Sånn kan det gå Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Våre sa omtrent ingenting før de var rundt 2 år, men da "rant" det plutselig ut. De syntes vel det var best å vente til de kunne snakke før de begynte. ;-) Ungene skjønner begge språk helt, men spesielt de yngste svarer stort sett på norsk. Det er jo da ganske natrulig også de siden det er mange år siden i har hatt dem med til Island nå. Eldstemann snakker og skriver begge språk flytende.
Gjest Siklerotte Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Hun begynte å snakke tidlig, og i starten kunne hun bare mitt morsmål. Snakker nå veldig bra - over gjennomsnittet (ble to i juni...) Forstår norsk, men kan ikke uttrykke seg noe særlig. Sier riktignok flere ord, men det henger nok litt lenger igjen - er ikke helt på samme nivå enda... Men det kommer nok;)
Shabby Cheap Chic Skrevet 23. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2008 Jenta vår er 18 måneder og sier en del ord på norsk (som jeg skjønner de i alle fall) hehe... Bir moro å høre når det kommer flere ord...
ditte&malusken&lillebror Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Hos oss snakker jeg norsk med datteren vår, faren snakker ukrainsk til henne, mens vi voksne snakker engelsk med hverandre. Hun virker knøttlitte tregere enn andre barn, men så lite at det ikke har noen betydning. Hun er snart 20 mnd, og kan mest norske ord, men også flere ukrainske. Og jommen sa hun ikke byebye til pappan her om dagen da vi skulle gå i barnehagen:)
Shabby Cheap Chic Skrevet 23. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2008 Hehe så moro... Gleder meg til snuppa begynner å snakke mer.. Hun er litt småfrustrert innimellom fordi hun ikke får sagt det hun vil..
Norwegian by injection Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Jeg har 3 barn 9,8 og 1.....alle skjønner og prater engelsk, bortsett fra 1 åringen men han skjønner mye....Vi bodde litt i USA, så det hjalp veldig med utviklingen deres! Synes ikke de lærte norsk noe senere en helnorsk barn. Men nå er det veldig morsomt hjemme når pappa'n som er norsk snakker engelsk...."det er jo så flaut"....han er jo sååå dårlig i forhold til jentene mine som har gått på skolen i USA, he he
kajak&Daniel Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Tja.. Han er vel kanskje litt senere enn andre på hans alder. Han er 22 mnd, og kan vel 150-200 ord. Jeg snakker norsk med han og faren engelsk. Av alle ordene han kan, er vel under 5 på engelsk. Men det er jo norsk han hører mesteparten av dagen da. Ang. språk... Var litt artig da jeg leverte gutten min i bhg i dag. Ei jente på ca 10 mnd har nigerianske foreldre. De pleier å gå regelmessig i kirka. Under frokosten satt hun og repeterte "Halleluja!" hehe.
IgglePiggle Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 Jeg har en gutt paa 17mnd og vi bor i England. Mannen min snakker engelsk med han og jeg snakker norsk til han. Han gaar i bhg 3 dager i uken og er hjemme med meg resten av uken og han snakker mest norsk. Han kan vel rundt ca 50 norske ord som han bruker ofte og kanskje 15 eng ord. Han skjoenner like godt norsk som eng (virker det som). Det rare med han er at om du spoer om han kan gjenta et norsk ord saa gjoer han det med engang, men spoer du om han kan gjenta et eng ord saa rister han paa hodet.. Regner jo med at han blir best i engelsk siden vi bor her, men jeg reiser ofte til Norge med han saa jeg haaper jo han blir like god i begge spraakene.. Det er spennnende med to spraak :-)
Patetica fåkksi Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 Her går det i tre språk daglig, men hun har nettop fylt et år så det er ikke mye prating enda, egentlig!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Mange her som sier ungene er litt tregere pga tospråklighet, men synes de fleste kunne mange ord jeg =) Min toåring har nettopp begynt å prate litt han =P
Shabby Cheap Chic Skrevet 23. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. september 2008 Ja mange kan mange ord:) Er ikke så rart hvis de er litt tregere da, siden de hører 2 og 3 språk..
AnTiLoPeSvIn Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 wow!! 150 ord er mye da. her sier min ca 10 ord, og han er 20 mnd. sier bare hei,hade,se,æsj,oi og resten spansk som er på 5-6 ord. så her er det 5050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå