aleksander_blir_storebror_09 Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Jeg går på kontroll til jordmor på den helsestasjonen jeg hører under, men føler ikke jeg og hun jordmoren kommer overens (eller snarere, jeg kommer ikke helt overens med henne). jeg syns min forrige time ble skikkelig ukomfortabel, der jeg bare ønsket at jeg snart var ferdig. Dette er en ny jordmor, det var en annen en som var der sist jeg var gravid, hun likte jeg kjempegodt. jeg bruker vanligvis ikke å ha noe problemer med helsepersonell, at for selv om jeg syns de er litt ubehagelige så bruker det bare å gå sin gang, men tror ikke jeg klarer det denne gangen. Hun var rett og slett ufin syns jeg. Hva skal jeg gjøre? Hvilke rettigheter har jeg? Vi bor på bygda, så dette er eneste jordmoren i min kommune. (kort vei til neste kommune-->jordmor) Kan jeg gå i en annen kommune? Tenker på å gå kun til fastlegen min, men kunne godt tenkt meg å gå til jordmor også, siden gravide er under deres "spesialfelt". Andre som har vært/er i samme situasjon?
.:(HerQ):. Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 du kan gå til hvilken som helst jordmor under svangerskapet, men når ungen skal på kontroller må du til den du hører til. Jeg går i nabokommunen av samme grunn som deg! Du kan jo også gå til lege og få sjekket opp de samme tingene, men legen har jo ikke alltid like mye erfaring og kunnskap om selve svangerskapet, uke for uke! Håper du finner en jordmor! Lyke tiL!
Babyønske �� Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Jeg har for tiden ikke jordmor pga av sykdom. Jeg kontaktet helsestasjonen i nabokommunen ang dette, da jeg helst vil gå til jordmor. Har ikke fått snakket med henne enda riktignok, da ho ikke er på jobb alle dager i uka. Men helsesøsteren som jeg snakket med, mente det ikke skulle være noe problem, så lenge jordmoren hadde kapasitet. Så jeg håper det går i orden, skal ringe igjen på torsdag å snakke med henne.
Gorosa Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Med nr 1 trivdes jeg ikke med jordmoren. Jeg valgte derfor å gå bare til fastlege. Jeg måtte ta blodprøver hver 4. uke så det var desuten enklere å bare gå til fastlegen. Med nr 2 var det kommet ny jordmor. Hun likte jeg kjempegodt, og jeg skal til henne denne gangen også. Det er viktig å føle seg vel på kontrollene, på kontrollene av baby, er det så mye "fast" som skal undersøkes at jeg syntes det gikk helt fint med den jordmora jeg egentlig ikke likte.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Jeg har ikke vært i samme situasjon, men jeg gikk bare til legen sist jeg var gravid og det gikk alldeles fint. Så jeg har ingen problemer med å anbefale den løsningen. Men, om du ønsker jordmor kan du jo ringe nabokommunen og høre om det er kapasitet til at du får noen samtaler der (kan vel ikke regne med å få alle kontroller hos jordmoren da...). Lykke til!
Gjest Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Dette bestemmer du. Vil du lide deg gjennom flere svangerskapskontroller hos henne, og utsette babyen din for det samme, ja så gjør du det. Eller du kan finne deg en annen jordmor. Privatpraktiserende, eller en vennlig sjel i en annen kommune. Det er ditt liv, du lever i Norge 2008, og trenger ikke å ta til takke med noe du ikke finner tilfredsstillende eller ikke betryggende. Og helsestasjonen er et frivillig tilbud. Du kan velge å finne andre løsninger. Fastlegen eller private legesenter kan gi ungen medisinsk oppfølgning. Kanskje du kjenner en dyktig fysioterapeut som kan se på barna en gang i året også. Jeg synes du skal kjenne godt på magefølelsen din. Du har lov å være voksen og ta fullt og helt ansvar for deg og dine barn. Ingen kan tvinge deg til å gå hos ei jordmor/helsesøster du ikke trives med. Så lenge du sørger for forsvarlig medisinsk oppfølgning av deg og dine, så har du ditt på det tørre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå