Gå til innhold

Sf mål i uke 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde 18 cm.. (17+6 ifølge termin) Jordmor mente jeg kunne være lenger på vei.. Hva har dere andre ligget på rundt den tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var en uke kortere enn deg da jeg var på kontroll hos jordmor (16+), og da var jeg drøye 16 cm. Helt på topp at det grønne feltet på skjemaet med andre ord. Jordmora mi sa jeg nok var stor fordi jeg var fleregangs og har ganske tette svangerskap, men jeg har ligget over det mørkegrønne feltet alle mine svangerskap jeg, og terminen har stemt likevel. Jeg har mye fostervann, og bærer ungen veldig "utenpå" og derfor fått stor mage og høye sf-mål alle gangene.

Skrevet

Er førstegangs, så kanskje derfor hun mente det var stort?

Skrevet

Jeg målte meg nettopp for første gang for noen dager siden. Var 21 cm i uke 21. Jordmor sa at det var større enn gjennomsnittet og mente jeg skulle teste meg for svangerskapsdiabetes rundt uke 26 for å utelukke det,

Skrevet

Hei! Jeg hadde 19 cm da jeg var 17+6. Jeg tenkte også endel på at det var et stykke over den røde linja, og over det grønne feltet... Men her inni er det bare en baby, og ul-terminen bekreftet at jeg var 17+6 på det tidspunktet (mens termin og ul termin ble nøyaktig samme dag). Da jeg var 21+6 hadde jeg 22 cm, så sf målet hadde kommet litt nærmere det grønne feltet. På siste kontroll 25+1 var sf målet 24 cm og havnet inn på det grønne feltet. Jeg utbrøt "åh er jeg nede på normalen nå..." da hun viste meg helsekortet. Fikk da vite at grunnen til at sf målet ofte kan være høyt i begynnelsen av svangerskapet er fordi de måler størrelsen på livmora, og babyen fyller ikke hele livmora enda da. Da jeg var hos jordmora i uke 25 så begynte babyen å fylle hele livmora, og dermed blir sf målet mer "babyens størrelse" framover...

Så som du ser var livmora mi 1 cm større enn din ved 17+6, og jeg er ikke lenger på vei enn vi trodde da.... Det er nok ikke noe å bekymre seg for ;)

Skrevet

jeg lå på 14 cm i uke 14, rett over den rød streken. livmoren er betydelig lengre oppe nå i uke 18, så ville ikke forundret meg om den var minst 4 cm lengre oppe...

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er meg. Blir jo litt småbekymra for at det enten er flere eller en STOR unge. hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...