Happychappy Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Synes jeg husker å ha lest at grønn te ikke er det beste, og at noen urteteer skal man holde seg unna. Noen som vet mer?
Snupi ♥ termin 24.mai 2009 Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Skal holde seg langt unna salvie te da denne urten kan påvirke til spontanabort. Elles er peppermyntete bra mot kvalme (hjelper meg!). Camillete skal være beroligende. Har ikke funnet noe negativt om disse to m.h.t. graviditet.
Emil vil bli storebror Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Jeg har hørt at grønn te ikke er bra for sirkulasjon i morkaka, og at kamillete heller ikke er bra (husker ikke hvorfor). Jeg er kjempeglad i te og har akkurat vært og kjøpt roiboosh-te. Den er rød og finnes i mange smaker i løsvekt.
frua Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Dette er hentet fra Lommelegen. En gravid som spør om akkurat dette med grønn te. Som du ser kan du fint drikke grønn te, roiboos er også veldig bra, samt at det finnes amnge fruktteer som er naturlig koffeinfrie. Selvsagt alt med måte. Lykke til! Grønn te og fosterutvikling Jeg er gravid i uke 6 og har drukket to-tre kopper grønn te pr. dagde siste 6 ukene. Har nå forstått det slik at dette er skadelig for fosterets hjerne pga folatmangel. Hvor skadelig er det? Går det sannsynligvis bra om jeg kutter ut teen nå? Kvinne, 34 år Les svaret Hei ! Jeg tar konklusjonen først: Slapp helt av ! Nyt svangerskapet ! Du skriver at du nå "har forstått at å drikke to-tre kopper grønn te daglig i svangerskapet er skadelig for fosterets hjerne". Dette er ikke korrekt. Det dette handler om, er følgende: Grønn te inneholder et stoff som heter EGCG. Dette har masse svært helsegunstige effekter, bl.a. kan det sannsynligvis være med å reduser ens kreftrisiko, og i laboratorieforsøk har det vist seg å kunne drepe kreftceller. I tillegg inneholder grønn te en lang rekke andre svært helsegunstige stoffer, bl.a. antioksydanter, så alt i alt er grønn te noe alle og enhver burde drikke daglig ! Da kanskje med unntak av gravide. Så kommer poenget: EGCG kan binde seg til et enzym i kroppen som heter DHFR. Dette enzymet er involvert i og nødvendig for folatopptaket i kroppen. Mao. så tenker man seg rent teoretisk at grønn te, via EGCG og DHFR, kan redusere folatnivåene i kroppen. Og folat er et viktig vitamin under fosterdannelsen, da det har vist seg at folatmangel gir økt risiko for ryggmargsbrokk, som uansett er en svært sjelden tilstand. Det er derfor man anbefaler folat til gravide, i første trimester. (Hvis du ikke har tatt dette ennå, så begynn nå.) Der er på ingen måte noen påvist sammenheng mellom inntak av grønn te hos gravide, og økt forekomst av ryggmargsbrokk. Dette er nemlig rent teoretiske betraktninger, og ikke noe annet. Man kan kanskje bruke disse teoretiske betraktningene i litt sånn "føre-var"-tenkning, og derfor kanskje ikke drikke ekstreme mengder grønn te i svangerskapet. Men et par kopper daglig har selvfølgelig ingen praktiske betydninger. Så på ditt spørsmål om det "sannsynligvis går bra", så er svaret selvfølgelig er rungende ja ! Håper dette var et greit og beroligende svar. Du har nok lest et eller annet usaklig nettsted om disse greiene, tenker jeg, men nå har du fått balansert og saklig informasjon om dette. Lykke til videre med svangerskap og fødsel !
Mia29 Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Hei! Confecta har en roiboos te og en nype te som du får kjøpt på de fleste store dagligvareforretninger. Disse er uten koffein og skal i følge pakken være helt "naturlige." Jeg for min del skal innrømme at jeg drikker en kopp med svart te en gang i mellom også. Ikke daglig, og holder meg under de anbefalte 4 koppene. Men en gang i mellom føler jeg er trygt for meg i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå