Gå til innhold

Mor/far eller mamma og pappa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp i en landsdel der vi sa mor og far. Nå har mamma og pappa begynt å overta. Det synes jeg er helt greit. Folk må velge hva de vil.... men de som velger mamma og pappa blir veldig hissige når jeg bruker mor og far. Jeg har ikke valgt det for å være "finere" på det. Det var bare det alle sa da jeg var lita. Utrolig hvor mange frekke kommentarer jeg har fått på mor og far.... er jeg alene....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt et lite dilemma der selv, for jeg er også oppvokst med mor og far -ikke mamma og pappa. Så for meg føltes det mest naturlig at minstemann skulle si mor og far til oss også. Men så har mannen min et barn fra før, og han sier pappa, og da høres det litt rart ut at lillebroren sier noe annet. Og mor og pappa høres også rart ut. Så da krøp jeg til korset og innfant meg med at jeg herretter er en mamma og ikke en mor!

Skrevet

Jeg blir fysisk uvel når jeg hører barn (eller voksne for den saks skyld) kaller foreldrene sine mor og far. Grøss og gru.

Skrevet

Det har du lov til Slikkepott. Men hvorfor. Artig å høre hva du tenker.

Skrevet

Det høres så jævlig formelt ut.

Jeg tenker barna er hypnotiserte nikkedukker som bare sier "Ja, mor", "nei far".

De er barn som kun skal sees, ikke høres

Skrevet

Her på landsbygda er det faktisk mest vanlig å si mor og far, og nikkedukker finnes det vel strengt talt mest av i byer, blant rike og fornemme.

Jeg synes voksne som kaller foreldrene sine for mamma og pappa bare høres barnslige og dumme ut. Synes de høres ut som bortskjemte rikmannsbarn.

Skrevet

Det har du nok litt rett i. Han får lov til mye, men jeg har nok ikke fri barneoppdragelse nei. Har lært ham til å si takk for maten og takk til alt han får, og han er bare 2,5 år gammel.

Får masse skryt når jeg har ham med i butikken etc. Han får dobbelt så mye is av gamle folk og butikkdamer. Nesten litt problematisk da han ikke skal ha alt for mye sukker.

P.s. han er veldig fin i matrosdress

Skrevet

Den skal du lenger ut på landet med!!

Haha;-) Den satt den tenker jeg.

Skrevet

Stakkar barn!! INGEN er fin i matrosdress. *spyr*

Skrevet

Flott det Slaskepott!

Måtte du sove godt og våkne frisk og uthvilt i morgen.

Snakkes

Skrevet

Ååå sorry. Slikkepott var det.

Nesten full pott der, gitt.

Skrevet

Mor/stefar, mamma/stepappa, far/stemor eller pappa/stemamma eller mor/mor, mamma/mamma, far/far eller pappa/pappa.

Ikke greit å være barn nå til dags.

Skrevet

Nei, men de har jo Reima-dress i det minste! :)

Skrevet

Jeg sa mor og pappa, datter sier mamma og daddy. Vi bruker nemlig det som hver enkelt foretrekker å kalles.

Skrevet

Jeg kaller mon mormor og morfar for mor og far. Så for meg blir det helt feil å kalle mamma og pappa for det, siden det høres ut som to gamle personer :P

Skrevet

Her er også mor og far mye brukt, mens jeg selv sier mamma og pappa. Vet enda ikke hva vi skal betegne oss selv som når lille kommer, men ser ingen problemer med å bruke mamma og far evnt. Barna venner seg jo til det. Min halvbror sier mamma og far med den største selvfølgelighet, for han finnes det ingen andre alternativer.. Tror nok mor og far er mye brukt på bygda, og jeg synes det er veldig synd om det måtte dø ut til fordel for mamma og pappa...

Skrevet

Jeg syntes det høres litt kaldt ut å si mor og far, jeg..! Nå kjenner jeg ingen som sier mor eller far heller da, de sier mamma og pappa..

Men en jeg jobber med, sier mor og far, og hun er en kald person....! Er vel derfor jeg assosierer det med det..

Det er som med navn, kjenner man en pøbel som heter Madelene feks, så liker en ikke det navnet. (Dårlig eksempel for min del hehe, da jeg kjenner 2 som heter det, og begge er helt herlige:-D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...