Gå til innhold

Pappapermisjon - når må ha si ifra til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har somlet altfor lenge med å finne ut av dette... uff...

Når må han melde i fra til arb.giver om når han vil ha pappapermisjon? Og er det bindende? Eller kan vi endre på det etterhvert?

Jeg er student, og har jobbet ca 40%, men kontrakten min går ut før jeg skal ut i permisjon, så trenger jo ikke søke permisjon annet enn fra skolen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør søke i god tid, bedriften ser vel helst at han søker 3 mnd før han skal ut i permisjon. De må iallefall få beskjed i god tid sånn at de kan finne en evt vikar..

Skrevet

Så hvis han skal ha permisjon i august/september neste år, trenger han ikke si i fra enda liksom?

I arbeidsmiljøloven § 12-7 står det at man må si ifra senest 1 uke i forveien ved permisjon mellom 2 og 12 uker... det er jo litt kort tid, men...

Skrevet

Det kan være rett det, men det er jo kansje bedre å gi jobben litt bedre tid enn 1 uke da.. Min samboer skal ha permisjon fra jobben fra 17 august og ut november (neste år) og vi tenker å gi beskjed ca 2-3 mnd før.. De er ikke avhengig av vikar på hans jobb så det er heller ikke krise om vi glemmer det hele og gir beskjed 2 uker før..

Skrevet

Ja, helt klart skal vi gi dem mer enn 1 uke... men trenger ikke gjøre det enda!!

Er omtrent samtidig sambo skal ha permisjon, og de kommer helt sikkert ikke til å ansette vikar for han - så om vi sier fra, hvertfall etter jul, så må da det holde i massevis?!

Kan jo uansett si sånn ca. da, skjønner at det er greit for de å ha noe å forholde seg til også... men vi vet jo ikke enda;)

Skrevet

Jeg ville sagt fra at han skal ha så og så lang permisjon ganske tidlig, så vet arbeidsgiver om det. De skjønner jo at dere ikke kan vite helt nøyaktig enda når det blir.

Min samboer skal ha permisjon allerede fra 7. uke etter fødsel, han valgte å si fra da han fortalte at vi skulle ha barn (rundt uke 12). Sa bare at han kom til å ta ut permisjon fra 7. uke som vil være ca januar og fram til midten av juni. Arbeidsgiveren hans må skaffe vikar, så de var veldig takknemlig over at han sa fra tidlig (ikke at jeg tror de har skaffet vikar enda men...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...