LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Sønnen min er nettopp begynt på skolen, og trives godt. Han har siden han var baby vært klart venstrehendt, grep først med den, og bruker den mest til både lek og spising feks. Men nå som skolegutt har det oppstått et "probem" han viser seg å ville bruke begge hender like mye. Ikke at det er galt, men måten han forklarer det på er litt merkelig. Han sier at han ikke får til å bruke venstre hånd på høyre side og omvendt. Han forklarer det med en linje som deler verden rett forran nesa på han, og at om han feks skal skrive "GLAD" så skriver han "gl" med venstre, og "ad" med høyre. Noen som kjenner dette igjen, eller har noen tips om hva vi skal gjøre? HS sa vi måtte få han til å bruke èn hånd, mens læreren sier han kan få velge selv. Tips, idèer, meninger?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 La ham styre med dette selv. Uansett om han er høyre, venstre eller beggehendt, finner han nok snart ut at det er tungvint å skrive halve ordet med den ene hånden og resten med den andre hånden :-) Tiden vil vise....
yret Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Jeg er delvis "beggehendt". Ikke når jeg skriver - er da høyrehendt - men skjønner godt hva sønnen din prøver å forklare. Ting som befinner seg på venstre side bruker jeg venstre hånd på å betjene, og motsatt. Sminker f. eks. venstre øye med venstre hånd, og høyre med høyre hånd osv. Har aldri vært noe problem for meg, og jeg skjønner ikke hvorfor sønnen din skal måtte velge én hånd. Det er selvfølgelig ikke særlig hensiktsmessig å skrive på den måten du beskriver, men er tilbøyelig til å være enig med hun over meg - det går seg nok til av seg selv.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 23. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2008 Ja, det er nok slik han har det, bare motsatt, alt annet er han venstrehendt på, men skriving bytter han på. Komplisert å bytte hånd midt i et ord eller setning. Og samme når han fargelegger eller tegner, bytter side når han kommer på andre siden av arket. Mener ikke at det er skadelig eller dumt altså, men merker at han er tregere når det kommer til skrivingen (naturlig nok). Og snakket i dag med læreren, han henger etter når det kommer til å fargelegge feks fordi han på en måte ikke har perfeksjonert èn hånd, om jeg kan forklare det slik jeg oppfatter det. Har vært borti fenomenet på nett mener jeg, så hadde vært gøy å sett noen linker eller noe. Læreren var veldig intressert, men vet ikke hvor jeg skal lete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå