Gå til innhold

avlasningshjem-besøkshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er flyktning guide for en alenemor uten nettverk, og ingen avlastning fra far. Vi tenker litt på å søke om besøkshjem til barnet i helger, og har kontaktet barnevernet angående dette. Hun som tok telefonen der visste ingenting, var tydelig ikke fast person, avdelingen var visst bortreist. Hun mente imidlertid at det ikke var noe sjangs for dette så lenge ikke familien var i barnevernets søkelys?? Synes dette hørte veldig rart ut..Skal uansett ringe tilbake når de ansvarlige er til stede, men tenkte jeg skulle spørre på dette forumet om noen som har erfaring/ vet noe om dette?

Vi vet jo alle hvor tøft det er å ha små barn, og dere på dette forumet vet hvordan det er å være alene om barnet. Når man da i tilegg er i et fremmed land men fremmed språk og kultur, uten nettverk da trenger man den hjelpen man kan få..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne alenemoren kan spørre barnevernet om avlastningshjelp, pga lite/inget nettverk.

Hun trenger ikke ha problemer, og på den måten komme i barnevernets søkelys(via bekymringsmelding, da). Hun kan be om hjelp selv, og på den måten komme inn i systemet. Dere kan jo gjøre det sammen:)

Dersom det ikke går, så kan dere faktisk tilby dere å ha barnet fast 1 helg i måneden likevel. Sånn på privat basis. Det er ikke mye penger å tjene på å være besøkshjem, i utgangspunktet. Tor jeg ville satset på dette alternativet. Siden hun er flyktning, så er det ikke sikkert samme regler ang barnevern gjelder for denne moren, likevel.....

Dere viser flott initiativ:)

Skrevet

takk for svar.

Det er ikke vi som eventuellt skal være besøkshjem, det har vi ikke kapasitet til på nåværende tidspunkt. Da hadde vi avtallt privat om ikke:)

Hun har ikke råd til å betale for "vanlig" barnevakt, men håpet jo at det fantes ordninger for de uten barnefar/nettverk..

Skrevet

Hei

Høres faktisk ut som at denne avlastningsbiten IKKE hører til under hjemmel om barneverntjenester.

Men det finnes også avlastning gjennom lov om sosiale tjenester - noe jeg mener dette hører til under.

Du kan sikkert høre mer om dette under Bestillerenheten/sosialtjenesten i kommunen. Evt. søke på avlastning under hjemmesiden til kommunen du holder til i.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...