Gå til innhold

Ut og fly i uke 31-32 og sure folk rundt meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt pga bekkenvondt noen uker og kommer til å være det fram til permisjon. Greit nok siden jobben er så tung.

Siden jeg bor laaangt hjemmefra og ikke har så mye å gjøre på dagtid mens kjæresten er på jobb, benytter jeg anledningen til å reise hjem til mamma en liten uke for å være med familien. Det blir lenge til neste gang, og om noen uker har jeg ikke lyst til å reise så langt (er uke 32 idag) Jeg snakka med jordmor og lege og fått klarsignal til å reise, alt i orden her, ingen grunn til å ikke reise mente de.

Jeg forberedte meg på at det kunne bli litt tungt å reise så langt med bekkenvondt, men jeg var ikke forberedt på alle reaksjonene jeg skulle få. Folk jeg kjenner himler med øya og blir nesten litt sinte på meg for at jeg sa jeg skulle ut og fly. "Får du lov til det da? Herregud, tenk på ungen! Hadde jeg vært deg..." Osv...

Ikke spesielt hyggelig, og jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor enkelte reagerer slik. Såvidt jeg vet kan man gravide fly ganske så tett oppi termin sålenge lege/jordmor har godkjent det og skrevet en erklæring?

Da jeg skulle ombord var jeg litt bekymra for om jeg ble nekta inngang, men det ble jeg altså ikke. Bare hyggelige smil og velkommen ombord der.

Jeg skal ikke legge så mye i dette, men jeg syns det var litt kjipt av folk rundt meg å nesten beskylde meg for å utsette babyen for ...ja, hva da? Jeg vet ikke. Litt stråling, men ikke noe farlig.

Noen andre som har lignende opplevelser?

Blir spennende å se når jeg skal tilbake på søndag som kommer! Sikkerhetskontrollen på Gardermoen har enkelte mindre sympatiske medarbeidere, dessverre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss nei det har jeg aldri opplevd gitt.

Har flydd litt i både dette og forrige svangerskap og har aldri fått noen kommentarer på det.

Folk kommer ofte med kommentarer og kanskje velmenende råd, selv om det ikke akkurat er slik det oppfattes.

Fly med god samvittighet du og kos deg hos familien din.

Mulig det er noen som mener at om du er for syk til å jobbe så skal du holde sengen eller noe sånn, det er jo bare å blåse i.

Hjemme hos familien blir man jo ofte ekstra godt tatt vare på og slipper husarbeid og matlaging så dette er sikkert bra for deg

Skrevet

Takk for det :-) Og så er det dette med å være "syk", for det er jeg jo ikke, bare bekkenløs. Jeg blir så SUR på folk som mener graviditet er en "sykdom", men faktum er jo at vi blir sykemeldt fra jobb for å holde oss friske!

Hvor bakvendt er ikke det... Det burde hett noe annet!

Og ja, jeg storkoser meg hjemme hos mamma og resten av familien! Deilig med litt miljøforandring, selv om jeg savner kjæresten min...

Skrevet

Skjønner ikke at noen reagerer på at du skal ut å fly! Etter det jeg har hørt kan man ta fly helt til 3 uker før terminen.

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg faktisk. Jeg er hjemme hos familien min den uka her, tok fly i helga og jeg er 33 uker på vei. Har ikke fått noen kommentarer på at jeg valgte å ta fly.

Tror det er bra for oss som bor langt fra familien sin å komme hjem og få litt omtanke nå som det nærmer seg fødselen. Som du sier blir det blir sikkert lenge til neste gang man kan reise hjem. Mitt råd til deg er; bare kos deg hjemme sammen med familien og drit i alle de andre som har mening om alt mulig rart. Vi blir sikkert friskere av å være hjemme og slappe av:)

Skrevet

Folk har nå engang en tendens til å skulle mene noe om det meste!

Er nok ikke alltid like negativt ment heller, men irriterende? Ja!! Kjenner meg kjempegodt igjen i hvordan du reagerer.

Ønsker deg ei super uke hos familien, slapp av og kos deg masse!! -og riktig god flytur hjem;)

Skrevet

Tror faktisk mange folk er så uvitende at de tror at det er farlig å fly når man er gravid! Jeg har flydd noen ganger, og har fått de utroligste kommentarer fra folk jeg trodde var noenlunde oppegående...

"Herregud at du tør", "babyen kan dø av trykket altså...", "trykket kan gjøre så fødselen settes i gang" osv.

Jeg vet jo at dette ikke stemmer, og har ikke hatt noen betenkeligheter for å fly i svangerskapet. Jo, det er stråling, men hvor er det ikke det i dag? Og man skal fly ganske mye for at det skal være farlig tror jeg. Flyvertinner jobber jo de første tre mnd. av svangerskapet... Svangerskapet øker faren for blodpropp enda mer, men ta forhåndsregler som støttestrømper, bevegelse og masse vann...

Det jeg syntes var mest slitsomt var å dra på bagasjen, og rett og slett være på reisefot... men det gikk da:)

Jeg fløy sist i uke 31 - og var INGEN som kommenterte graviditeten i det hele tatt. Ikke på security, innsjekk, flyvertinner... Jeg var på tre forskjellige flyplasser, blant annet Gardermoen. Så det tror jeg ikke du trenger å tenke på en gang! :)

God tur - og ikke la deg stresse av andre sin uvitenhet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...