Gå til innhold

HJELP!! ZOLOFT????

♥Mie Celine♥Håkon♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte psykiateren min nå, må ha akutttime.. for nå raser det sammen hos meg.. og ho foreslo zoloft... at ho bruker det på gravide.. dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. I dyreforsøk er det sett økt antall dødfødsler samt lavere overlevelsesrate og kroppsvekt for avkom. Ved doser 2,5-10 ganger maks. human daglig dose (mg/kg) ble sertralin assosiert med forsinket ossifisering hos foster, trolig sekundært til effekt på mordyr. Sertralin skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Går over i morsmelk. Preparatet skal ikke brukes under amming. Bruk under graviditet eller amming kan gi seponeringssymptomer hos barnet

ØKT ANTALL DØDFØDSLER!!!!! ja DA blir nok depresjonen bedre om jeg tar zoloft... hahaha.. og jeg vil jo amme!!!

herregud.. nå orker jeg ikke mer :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må du puste dypt og prøve å roe deg ned. Skjønner dette er veldig vanskelig og frustrerende, men du må stole på at psykiateren din gjør det som er best for deg. Og så utafor som du er nå, trenger du nok hjelp.

Det er riktig at det står slik i felleskatalogen. Dette er fordi legemiddelfirmaene må dekke ryggen sin for å unngå søksmål. Det er gjort en stor gjennomgang av alle tilgjengelige rapporter om bruk av antidepressiva i graviditet og ikke funnet holdepunkter for økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet (med unntak av Seroxat, som kan gi litt økt risiko for hjertemisdannelser). Dessuten er du kommet til uke 18, og da er alle organsystemer allerede dannet, så du har kommet over den mest kritiske perioden. Zoloft er medikamentet som er anbefalt å bruke ved depresjon under graviditet og amming, da det passerer over i morsmelk i svært liten grad og ikke har vist sikker økt risiko for misdannelser.

Jeg forstår at du helst vil klare deg uten medisiner under svangerskapet, jeg har sluttet med samme typen medisiner selv fordi jeg ble gravid. Men jeg kommer til å begynne med Zoloft hvis jeg blir dypt deprimert igjen. Det er viktig å kunne glede seg over graviditeten og kunne ta seg av barna på best mulig måte. Håper du kommer deg igjen snart!

Skrevet

er bare så redd for å ta tabletter og skade babyen! hadde en tøff forløsning sist. morkaka sviktet og ble hastesnitt i uke 35. og fødselen startet i uke 28 men bl stoppet. så har risikosvangerskap nå... tenk om jeg gjorde noe galt så alt det skjedde! og tenk om noe av det vil skje igjen om jeg tar tabletter!!! huff... er frustrert..venter bare på at fredagen skal komme så jeg kan dra til legen..

Skrevet

Ja, forstår deg veldig godt. Men disse medisinene vil nok ikke påvirke svangerskapet eller fødselen. Det hender man blir anbefalt å trappe ned dosen de siste ukene før fødselen slik at fosteret ikke "bråslutter" med medisinene når de blir født, men ellers ingen forholdsregler. Vet om flere som har brukt disse medisinene under graviditeten og hvor alt har gått greit.

Men jeg mener jo ikke at du MÅ begynne med medisiner, men det høres ut som om du sliter såpass mye at du trenger noe for å komme deg ovenpå igjen.. Lykke til hos psykiateren din på fredag! Veldig lurt å be om en akutt-time. Da har du allerede begynt å ta tak i situasjonen din, og på vei til å bli bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...