Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 .. Er ungene litt mer interessert i venner og fritid enn å sitte hjemme og glo... ?? alder ca.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Sikkert individuelt.. her hjemme er han på 10 (snart 11) bare opptatt av å enten sitte å glo på tv, eller mase på faren sin om ett eller annet. Husker når jeg var på den alderen, da var jeg med venner hele tiden. Jeg kjenner noen ganger at jeg har lyst til å tvinge han ut, men..
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 alle våre unger er veldig mye inne og det sosiale skjer via nettby og facebook og msn dessverre. de er ute på trening, men ikke mer enn det....... bedre enn at de henger i byen synes jeg da
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 hadde ikke mine unger fått lov til!
junijente fikk julijente Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Stesønnen min har også mye av sitt sosiale liv på disse nettsidene. For meg virker det faktisk som at dette har overtatt som møteplass for barn og ungdom, jeg tror ikke bare det er stesønnen min som er spesiell, for å si det sånn. Han kan godt ta seg en tur til noen kompiser også, men da er det ofte fordi de skal gjøre noe konkret, ikke bare den "henge ute og prate og se hvem som dukker opp" som jeg og vennene mine drev med da vi var på hans alder (han er 13 år). Det kan jo være bedre at de er hjemme enn at de henger i byen, som anonym over her sier, men jeg tror likevel ikke at de har vondt av å komme seg litt ut av huset og møte mennesker i virkeligheten. Jeg må innrømme at vi ikke har veldig mye kontroll over hva de prater om/avtaler på nettet, så jeg skal ikke bruke argumentet at så lenge han er hjemme vet vi hva han driver med (dvs, vi vet selvsagt at han ikke røyker, drikker eller ruser seg på rommet sitt, men akkurat hvem han prater med, og om hva, på nettet, det vet vi ikke).
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 ser dere puls i går? unger ser gjerne tv, hører på musikk, chatter, skriver sms og gjør lekser samtidig - og nesten alle barna i klassen rakk opp hånden når de ble spurt om de gjorde dette samtidig.... vi lever i en annen tid folkens hvorvidt det er bra for det enkelte barn kunne men ikke gi et generelt svar på, men at det var stimulerende for enkelte mente de nok. det er jo slik da at hvis et barn ikke skal få lov, så blir jo det utafor gjengen! vedkommende vil jo være helt håpløs om det sto å hang på hjørnet alene. skal man ha et lite håp om å få endret deres nettbruk, så bør man gå i sammen med flere i sammen med flere foreldre i samme boligfelt tror jeg. husk barna har venner over hele verden nå, så de må bruke nettet for å holde kontakten med disse. jeg er ikke så bekymret over nettbruk til barna, såfremt de driver med sport i tillegg og gjør det bra på skolen.
*-* Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Barn i den alderen kan lett bli litt passive, jeg stusser også litt, mente vi drev med mye mer ting da vi var like gamle. Men på en annen side, de trenger ofte bare et tupp i ræva eller at man presser dem i vei. Det går jo også an å fortsatt finne på en del ting sammen som familie i helgene, turer og aktiviteter, barna er jo ikke så store ennå. Kan fortsatt være litt de voksnes ansvar å sørge for at barna ikke blir sittende inne hele helgen, en aktiv familie skaper ofte litt mer aktive barn. Men ellers syns jeg det er helt lov til å tvinge barna ut! De trenger frisk luft og verken de eller de voksne i huset blir i godt humør av at de sitter inne hele dagen. Jeg syns også det er helt rett og rimelig å ha grenser for hvor mye tid de får tilbringe foran tv og data. En mulighet hvis de nekter å gå ut eller finne på noe er å si at da er alternativet å hjelpe til i huset. De voksne har jo stort sett nok å drive med når de er hjemme og hvis ungene også bare skal være inne så får de delta i de oppgavene som finnes. De aller fleste store barn og unge velger heller å gå ut en tur enn å vaske gulvet:)
vimsan Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Her er barna ute nesten hele tiden om været tillater det. Min datter er 8, hans sønn er 3. Det skan nevnes at hun eldste tar med den minste når de skal være ute uten voksne. Datteren min har vært ute alene siden hun var 4. Vi bor i en trygg gate hvor det ikke er bilvei og det er 3 lekeplasser jeg ser fra vinduet. Hvis det er skikkelig drittvær sitter vi inne med spill og kakao osv. En gang hadde vi piknik under markisen på verandaen:-) Barna liker godt å gå tur og de kan gå på turer/oppdagelsesferder i flere timer. De elsker å være ute. Men......... Når de er slitne etter en lang utedag er det godt for min datter å få lov å slappe av foran dataen og spille på de rosa sidene ("jentespill.no") og det er godt for sønnen hans å få lese litt med en voksen. Når jeg kom inn i livet til stesønnen hadde han aldri vært ute annet enn når han sov på dagen, så vi brukte litt tid på å endre dette. Men i det siste har jeg merket at datteren min er mer og mer interessert i å se tv og å spille data. Hun får se barne-tv og utenom dette får hun sitte en time på dataen eller se på tv. Mer enn det er ikke lov her.
januarsurprise Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Ungene våre er fra 5-12år og de er ute med venner alle sammen :-) akkurat nå er det bare 7-åringen og jeg hjemme, for hun har øreverk :-( Vi bor på et sted hvor det ikke er farlig at 5-åringen går til vennene i nabolaget alene. Barna våre får ikke ha msn noen av dem, og de er ikke aktive på nettby el facebook heller. Han på 10 har spurt etter msn og det kan det hende han får lov til om ikke så lenge, han på 12 har ikke spurt etter det engang. Men det er utrolig mye dritt som skjer mellom barn som egentlig er venner på disse foraene, og det er umulig for oss voksne å holde oversikten.... Ungene våre har dessuten skjermtid etter hvor gamle de er, noe som begrenser bruken av pc og playstation. Så har de jo fritidsinteresser de er med på.... synes dagene flyr jeg... :-)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Jeg kan bare si at både mine foreldre og hans foreldre var totalt sjokkert over hans unger og hvor lite de greide å aktivisere seg selv, og hvordan de rullet som zombier foran data og tv i hele sommerferien de var hos oss. Hver gang noen stakk nesen innom døren for å hilse på meg, dem eller babyen så lå de der å rulla seg, og krangla om hvem sin tur det var. Ikke giddet de å gå å bade, eller fiske og ikke giddet de å gå til vannet og ikke giddet de å være i hagen og ikke giddet de en dritt. Så ikke bare meg som reagerer, og tror at mine unger aldri skal få lov til å ikke gjøre noe. Har tenkt jeg muligens var for streng i mine holdninger mot denne passiviteten, men enig med sistemann her, sunne unger må ut og leke og holde seg sammen med andre barn.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 til deg over her...... om dere ikke liker barnas holdning til tv,tv spill osv så er det vell dere som bør sette ned foten når de er der.. hva om dere tok med barna ut å leket?spilte brettspill med barna osv?? kan ikke legge alt over på barna om dere selv sitter å ser på det å klager etterpå mine barn er 4 å 8 . han på 8 er hjemme når det er middag,lekser osv. ellers ute i gaten med venner.sykler,spiller ball... minsten på 4 er vi med ute etter middagen.. vi har verken playstation eller dvd så vi slipper det maset om å få spille osv.. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå