Gå til innhold

Ang. bilstol og feste av barnet fremovervendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Akta Graco Cosmic XTP. Gutten min har sittet bakovervendt frem til nå, men nå skal jeg snu ham fremovervendt. I bruksanvisningen står det jo (som vanlig) anbefalt at barnet skal sitte bakovervendt til det veier 15 kg. Og at når man bruker stolen fremovervendt så SKAL man ikke bruke stolens egne seler, men bilens 3-punktssele over barnet.

Nå er ikke gutten min 15 kg, bare 13, men jeg snur han fordi han har begynt å klatre ut av stolen for å se fremover :-s

Hva gjør dere andre som har samme type stol..? Fungerer det greit å bruke bilens 3-punktssele over barnet? Jeg har alltid trodd at man bare brukte stolens 5-punktssele...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde brukt stolens seler på gutten til han er 15 kg, om du skal ha han fremover.

Men om han klatrer løs fra bakovevendt (eller fremover forsåvidt) så sitter han ikke stramt nok, de skal sitte så stramt at man får en finger under selen.

Skrevet

Han kommer seg ikke helt løs, men tar selen av over skuldrene og bøyer seg rundt stolen. Tør ikke tenke på hva som ville skje i en kollisjon med den stillingen...

Skrevet

Nei, det er ikke bra, men de selger sånn klips til å sette på selene over brystkassen til barnet, slik at han ikke kommer seg løs.

Men som sagt du bør stramme til, dersom dere ikke har han stramt festet altså, også når han skal sitter fremover.

Men dersom det er "bare" fordi han kommer seg løs så hadde jeg prøvd sånn klips over selen før jeg snudde han, konsekvensene kan bli fatale om han sitter fremover kontra bakover i en kollisjon.

(nå er jeg en forkjemper for bakovervendt til barnet er 4 år som du skjønner, men har ikke lyst å lage noen stor diskusjon av dette :o) )

Skrevet

Hvordan klarer han å klatre ut når han har selene på seg? Det var det første som dukket opp i hodet mitt da jeg leste dette:)

Vi har stol som har egne fempunktseler som også skal brukes når barnet sitter framovervendt. Så har vi bilens seler over der igjen:)

Skrevet

I bruksanvisningen står det at når stolen brukes fremovervendt så skal stolens egne seler fjernes, og man skal kun bruke bilens sele over.

Det jeg lurer på er om noen med akkurat den samme stolen som meg prakriserer dette.

Skrevet

Hva med å kjøpe en sånn liten plastspenne som holder selene sammen foran brystet så han ikke får dem av?

Skrevet

Igjen: Spørsmålet er ikke OM jeg skal snu ham, for det skal jeg.

Det jeg lurer på er om noen som har Akta Graco Cosmic XTP montert fremover kun bruker bilens sele, og fjerner stolens.

Skrevet

man skal ikke bruke bilens seler før barnet er minimum 15 kilo. de cosmicene som selges nå kan brukes fremovervendt med 5pnktssele fra 9 kilo av, men tror de gamle modellene har sånn som din ja. at 5 punktsselen ikke kan brukes fremovervendt?

husker ikke, for jeg kjenner kun til de nye modellene.. jeg ville ringt direkte til graco, eller butikken hvor dere kjøpte den og hørt der.

ellers hadde jeg fortsatt å hatt han bakovervendt til 15 kilo, og brukt sånn beltesamler som noen her snakker om(men det var jo ikke et alternativ). evt kjøpe ny bilstol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...