Gjest Toxic Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Er det virkelig en gjengs mening at dersom naboen min anskaffer seg katt, skal JEG være den som må ta forhåndsregler for at dyret ikke skal kravle inn vinduene hos meg? Når en person anskaffer seg et kjæledyr, er det ikke denne personens ansvar at kjæledyrholdet ikke blir en belastning for naboene? Er det riktig at katter skal kunne drite i naboens sandkasse uten at noen løfter et øyebryn? Jeg kan garantere at dersom en katt hadde kravlet inn soveromsvinduet til sønnen min, ville sterke virkemidler bli tatt i bruk. Kan også garantere at virkemidlet ville vært langt sterkere enn "get-off" spray.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Når man bor i tettygde strøk, er det mye man må leve med. Katter er en av dem. Det er lite en katteeier kan gjøre for å "lære opp" en katt, så om du ikke vil ha katter i sandkassa må du dekke den til, og bare sette vinduene på gløtt, ikke helt åpent. Sånn er det bare, ja.
It's all about me Skrevet 23. september 2008 #3 Skrevet 23. september 2008 Jepp slik er det dessverre. Kryper en katt inn vinduet ditt og tisser i barnesenga er det din skyld fordi du hadde vinduet oppe uten å holde vakt. Ødelegger katten ting ute i hagen din er det også din skyld fordi du lot det være ut på din egen eiendom. Sykt ja, men slik er det. Selv mener jeg at de som anskaffer seg katt skal på koste lokk til sankassene og annen spray til naboene så de ikke blir plaget. Hjelper ikke dette måde finne på noe mer. Hadde jeg hatt lyst på katt hadde jeg skaffet meg det selv, naboene kan beholde sine for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Sånn er det bare ja... Jeg har tenk å annskaffe meg katt, tar ikke hensyn til naboene når det gjeller katter.. Er like irreterende for oss når derese barn går inn i vår hage, ødlegger div hage pynt, deres unger hyler om kveldene på teressen.. Plagsomt ja, men kan ikke forvente noe aent når vi bor i byggefelt.
It's all about me Skrevet 23. september 2008 #5 Skrevet 23. september 2008 Ja for det var jo bra sammenligning, not. Mine barn går ikke inn i naboene sine hager, ødelegger heller ikke tingene dem, rører dem ikke engang. For jeg passer på. Skulle de hyle om kvelden på terassen hadde jet tatt de med inn til de roet seg. Men kan ikke akkurat si at litt hyling ødelegger noe, det gjør derimot katter som tråkker, tisser og bæsjer over alt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Var ikke den beste samenligningen nei, men er bare sånne irreterende ting en må rekne med i byggefelt... Om ikke dine barn går i andres hage er nå det bra, men betyr ikke at alle andre sine barn ikke gjør det heller.,
Gjest Toxic Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Da kan vi jo like greit oppheve bandtvangen på hunder i tettbygde strøk, ikke sant? Irriterende ting som f.eks løse hunder må en bare regne med i byggefelt... En merkelig greie er at eierne av "verdifulle" utstillingskatter holder kattene sine i band, evt har dem innendørs, mens eierne av "verdiløse" blandingskatter lar dyrene gå fritt, og unnskylder det med å peke på kattens behov. Har blandingskatter større behov for fri ferdsel enn rasekatter? For blandingskatt-eiere er det tydeligvis ikke så nøye om katten blir påkjørt, plaget av ustabile mennesker eller spist av rovdyr, en kan jo hente seg et ny gratis katt når som helst. Syns det vitner om fullstendig ansvarsfraskrivelse og et vel lettvint syn på hold av kjæledyr.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Vel, jeg vil nå si at en løs hund er skumlere for både store og små enn en katt, så båndtvang i tettbygde strøk er jeg for. Men jeg er absolutt ikke enig i den andre påstanden din om "verdiløse" blandingskatter! Vi har "blandingskatt" som vi kjøpte av dyrebeskyttelsen med kontrakt om sterilisering og merking. Hun er ikke noen utstillingskatt, men jeg vil ikke ha katten for å stille den ut, men for å ha katten som en del av familien. Nåde den som er stygg mot katten min! Og om noe skjer med henne, nei det ville vært utrolig trist... Håper det aldri skjer! Men jeg ser at katten min liker å være ute og utforske, jakte og møte andre katter. Før var hun innekatt, på grunn av at det ville være farlig for henne å være ute der vi bodde før. Nå bor vi i et trygt nabolag der unger kan leke på veien om de vil. Det er masse katter her, men vi har lite problemer med katteplager. Dørene kan stå åpne om sommeren og katta vår holder vakt. Hadde vi vært de første som kom med katt til området ville jeg ha skaffet nett til å dekke over sandkasser med, men folks åpne dører og vinduer må de stå til ansvar for selv. Det kunne like gjerne være en innbruddstyv som en katt som fant det for godt å gå inn! Og det har skjedd her i nærheten... Tyver har vært inne midt på dagen, selv om folk var hjemme...
Opp og ned er like langt Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Amen!!! ) Og bare for å legge til en ting..: Jeg har hatt perserkatter, og de kan man ikke slippe ut på samme måten som huskatter fordi de har dårlig immunforsvar og blir lett syke. Derfor verner kanskje folk ekstra om rasekattene sine! De tåler ofte ikke norsk klima.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 Forbanner katta til naboen som tror hun bor på min veranda har ikke pissa her heldivis, men det er vel ikke vanlig at de går på do der de sover heller? Hun løper inn her så fort dørene går opp og da forsvinner hun opp i 2. etg å gjemmer seg så det er umulig å finne henne igjen. Dritt ass!! Nabo`n slutter jo ikke å slippe ut katta selv om jeg klager. Samme hva jeg gjør så blir ikke den katta skremt nok til å holde seg unna. Irriterende.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 He, he, her har katteproblemet løst seg på den måten at begge hundene mine HATER katter, så det er ikke så mange katter her, for å si det sånn... Jeg har et skikkelig gjerde rundt hagen og bruker ALLTID hundeposer, så jeg tror ikke at hundene mine plager noen, (unntatt en evt. katt, som hadde vært dum nok til å gå inn hit...). Hvis jeg skulle hatt en katt, ville jeg kanskje ha prøvd meg med en slags "kattedo" ute? Jeg mener, man kan jo lære katter å bruke en sånn inne i huset, da kan vel ihvertfall en del av kattebæsjen havne i en kattedo ute? Det forrige stedet jeg bodde, gravde jeg ALDRI i blomsterbedet, det var fullt av kattebæsj, jeg blir nesten kvalm bare jeg tenker på det! Alle må jo bæsje, det må man da få lov til, men jeg vil helst slippe å vasse rundt i andres dritt!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Er så enig så enig med deg Toxic. Vi har satt en blanding av eddik og vann i en kanne på terrassen. Heller en god dose på naboens katt når den prøver å komme seg inn. Kattefangere går det også ann å ringe:)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Jeg synes også katteeiere bør spandere lokk til naboens sandkasse. Men at rasekatter som regel er i bånd, den er jeg ikke med på. Alle jeg kjenner har rasekattene sine løs, bortsett fra de som bor "farlig" til. Jeg blir så sinna når jeg hører folk som "hater katter" og skryter sv hvordan de prøver å kjøre dem ihjel og lignende. Jeg tenker at de menneskene er utrolig smålige og patetiske. Selv om jeg ikke har katt selv, så har jeg ingen problemer med å forstå at den er et familiemedlem for mange. Når jeg ser en skadet eller død katt tenker jeg alltid at det kanskje sitter en liten gutt eller jente og blir veldig trist når de får høre om dyrets tragiske skjebne, at det faktisk kan være et barn som elsker det dyret. Og for mange barn er dyret trøst, terapi og kanskje den eneste vennen det har! Jeg lærer barna mine respekt for dyr, ALLE dyr! Også fuglene:-)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Enig med HI... Katter hører ikke hjemme på ett byggefelt eller i by.. Skal dere har katt så flytt til ett småbruk..... Hater kattene til naboen... Stygge ekkle kattekrek.....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 Jeg må bare presisere (og jeg regner med at det er flere enn meg...), at det er vanlig å ha respekt for andre levende vesener, selvom man ikke liker bæsjen og pisset deres. Jeg, personlig, er selvfølgelig ingen "kattehater", jeg kunne ikke drømme om å plage en flue engang, men jeg synes dyreeiere får ta ansvar for dyrene sine. Både for dyrenes egen skyld, og omgivelsene rundt. Og tenk hvis jeg hadde hatt en katt, som noen hatet p.g.a. kattebæsj eller noe sånt, og de plaget og pinte den? Det hadde da vært grusomt!!! Hilsen anonym 13:27
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #16 Skrevet 23. september 2008 Helt enig HI! Jeg har en mor som er livredd katter. Nabokattene springer fritt rundt inabolaget,hun kan aldri ha åpne dorer om sommeren ifrykt for at de kommer inn.(det har skjedd et par ganger)Jeg er ikke redd katter,men misliker dem. De mjauer fælt om nettene,og en katt kom en gang i stua vår og nesten drepte fuglen vår.Ja til båndtvang på katter!!!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #17 Skrevet 23. september 2008 Selvfølgelig gjør jeg ikke kattene til naboen noe... Kunne ikke falt meg inn og gjort dem noe... Alle dyr skal ha det godt... Anonym 14.44
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #18 Skrevet 23. september 2008 katta kan kje lerast opp, å di e faktisk di reinsligaste dyra....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #20 Skrevet 23. september 2008 Anonym 14:59: mener du at katter ikke kan læres opp til å bruke en kattedo innendørs? Har du forresten hørt om "target-trening" og positiv forsterkning som treningsform? En treningsmetode som kan brukes med stort hell på f.eks. katter. Problemet er vel ofte at mange ser på kattehold, som noe "lettere" og mindre krevende enn f.eks. hundehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå