Gå til innhold

Cipralex..

Førstegangsmamma!! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som går på Cipralex antidepresiva nå når de er gravid??? Jeg har gått på dette, men sluttet da jeg ble gravid. Nå begynner jeg å få sterke angst symptomer igjen:( Har ikke noe lyst å begynne igjen på de nå når jeg er 25 uker på vei...... Men blir ting slik de var tidligere med angst, pusteproblemer, hjertebank osv, så ser jeg nesten ikke noen utvei!! Symptomene er ganske tydelige igjen nå!!

Hvis noen bruker dette, hva sier legen til dette?? Farlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette MÅ du ringe legen/jordmoren din om. Tror ikke det er mange her inne som har ppeiling og der er veldig mye feilinfo her inne når folk uttaler seg.

Du kan jo også google litt på Cipralex og svangerskap både på engelsk og norsk. Ring også et apotek. Der er også hjelpetelefoner du kan ringe ved angsstanfall (prøv psykiatrisk på sykehuset).

Jeg har stor respekt for disse medisinene etter egen erfaring fra familiemedlem med psykose og schizofreni. Så ikke begynn å spise tabletter igjen uten samråd med psykiater/lege Jeg regner med du sluttet på medisinen i samråd med legen?

Mitt familimedlem har fått streng beskjed til å ikke endre dosering uten at det går via legen.

Lykke til! Men ikke bare bruk BIM som hjelp til så seriøse ting.

Skrevet

Om du ikke orker å google selv, så fant jeg dette:

Pregnancy: The safe use of escitalopram (cipralex) during pregnancy has not been established. It has been reported that babies born to pregnant women who have taken citalopram during the last trimester of pregnancy may be adversely affected. Some babies needed to stay in hospital longer and required breathing support and tube feeding. As well, babies experienced symptoms such as problems with breathing and feeding, seizures (convulsions), muscle stiffness, constant crying, and feeling "jittery." Physicians and pregnant women should carefully consider the benefits and the risks of all treatment options.

Skrevet

Hei!

Synes svaret fra nestemann-i-oktober var lurt. Ta kontakt med legen din!

Det finnes mange typer medikamenter for dine plager - cipralex er bare en mulighet. Kanskje det er noen medikamenter som er trygge å bruke selv når man er gravid? Hvis ikke kan du kanskje få noe samtalebehandling - dette bør helsevesenet prioritere siden du er gravid. Det er legen som må henvise deg til poliklinisk behandling.

I mange kommuner finnes også laverskeltilbud, f.eks. psykolog på helsestasjonen. Sjekk tilbudet der du bor.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

jeg bruker cipralex under svangerskapet. brukte en dose på 20 mg men har nå gått ned til 10 mg. noe som har går greit for meg. Det er ikke påvist fosterskade ved bruk av cipralex under svangerskapet men det sies at det skal oppveies graviditeten. (dvs. at har du veldig sterk angst er det til det beste for deg og barnet at du kansje bruker medikamentet)

Er helt enig med "nestemann i oktober" at dette er noe du skal ta opp med legen eller jordmoren din fortest mulig.

Om det er noe mer du lurer på kan jeg gjerne dele tanker og erfaringer med deg rundt dette. :)

Lykke til.

Skrevet

Hei igjen!

Hvis du skal ha informasjon om medikamenter kan du gå inn på felleskatalogen.no. Her er masse informasjon om hvert enkelt produkt. Det er imidlertid nokså vanskelig å forstå for oss uten legeutdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...