Gjest Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Noen som har noe relevant forskning på alle ungdommers påstand om at det går like bra å gjøre lekser med musikk, eller endatil at de ikke KAN gjøre lekser uten? (Yes, Houston, we have a situation here.)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 hehe... det er vel idividuelt. selv har jeg ingen forskning men jeg er av typen som syns lesesalen er for bråkete... men om det plager deg at noen hører på metallica så fins det ørepropper. og du kan jo altids høre han/henne i det hun har lest etter på
fumlis og skrikerungene Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Ikke noe relevant forskning herifra, men det der har alltid vært et mysterium for meg. Hvordan i helvete får de det til? Og det er jo ikke akkurat så veldig beroligende for kropp og sjel det som pumper ut av høytalerne... Om det ikke er noe forskning på området, så burde det faktisk bli satt igang et forskningsprosjekt,ja!
Gjest Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Forskning og forskning... jeg minnes en tid hvor jeg ikke kunne gjøre lekser uten å ha på høy musikk i bakgrunnen.
Gjest Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Jeg er sikker på at det finnes men husker ikke hvor jeg har vært borti det. Og det er ikke det at det forstyrrer meg, men jeg er mor til ham som helst ikke bør forstyrres om det faktisk forstyrrer.... Samtidig som jeg har jobba masse sjøl med musikk til, så det er ikke egt der det ligger - men om det er dumt trenger han ikke være like dum som mora si.
Huldretuss Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Jepp, det kan fungere som god mnemoteknikk å høre på musikk når man gjør lekser! Musikken han hører husker han sikkert, og det kan minne han på det arbeidet han gjorde når han hørte musikken. Men det bør vel brukes bevisst, ikke som bakgrunnsstøy...
prekæs Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg har snart gullklokka i erfaring. Men vetta f..n. Tror ikke det fungerer noe særlig. Har forresten lært meg å like mettalica jeg og. Har fått det inn via leksene, for å si det sånn:S
Gjest Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Relevant forskning nei, personlig erfaring ja. Hørte alltid på musikk når jeg gjorde lekser, og valgte som regel musikk jeg kunne mer eller mindre utenatt. Jeg hørte på musikk fordi det drukna alle andre lyder og hjalp meg å konsentrere meg. Men ikke "ny" musikk- for da ble jeg distrahert av å lytte. Og ja, jeg gjorde det veldig bra på skolen, så jeg er ikke et skrekkens eksempel.
Gjest Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Det er nemlig også min erfaring, så jeg liker jo egt ikke å bli en sånn mammaparodi fra en amerikansk familie-sitcom som skriker om at dette går ikke bra... men hvis det hadde gått bedre uten er jo det veldig dumt også.
Gjest Skrevet 23. september 2008 #11 Skrevet 23. september 2008 Jeg leste en gang om et forsoek hvor de lot en gruppe hoere paa valgfri musikk under matteoppgave loesning og sammenlignet resultatetene med en gruppe som ikke fikk hoere paa musikk. De som fikk hoere musikk fgjorde det visst bedre, og aller best de som valgte klassisk musikk. Selv hoerer jeg paa musikk, enda jeg er tretti, naar jeg holder paa med vanskelige ting.
Gjest Toxic Skrevet 23. september 2008 #12 Skrevet 23. september 2008 Jeg har brukt kombinasjonen Metallica+lekser selv, og kan ikke si annet enn at den fungerer. Hehe, The Black Album spant noen runder daglig i cd-spilleren på den tiden *mimre* Foreldrene mine hadde forøvrig samme mening som deg, men klagingen stilnet betraktelig når karakterutskriften kom
Gjest Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Njaei, jeg har ingen mening som underbygges med noe annet enn sjølopplevelse (mine erfaringer er som dine erfaringer, men vi er bare to og subjektive), skulle derfor hatt noen ordentlige fakta.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 23. september 2008 #14 Skrevet 23. september 2008 Jeg husker en tid da lekser og Nirvana gikk hånd i hånd. Jeg klarte ikke gjøre noe som helst uten at Kurt Cobain var på full guffe på stereoen. Nå i ettertid lurer jeg på om det var fordi at stillheten alltid forstyrret med så mange rare tanker. Man har så mange rare tanker som tenåring at det er vanskelig å konsentrere seg uten å bli distrahert.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 23. september 2008 #15 Skrevet 23. september 2008 Men, jeg har hørt om forskning som viser at man lærer best uten musikk, og dersom man leser noe på et sted man ikke gjør andre ting. Dvs at man må sitte på det samme stedet hver gang man leser, og at dette stedet skal kun være forbundet med læring. Ideelt sett bør man lese det samme stedet som man skal ha eksamen for da husker man det aller best når det gjelder. Dette har jeg lært på forelesning i psykologi ved UIO, men jeg aner ikke hvor man kan finne forskningen som underbygger dette.
piano♫ Skrevet 23. september 2008 #16 Skrevet 23. september 2008 http://www.steinkjer-kommune.net/skole/lbs/hjemmeside/Word_doc/Suggestopedi.doc Her kan du lese masse om musikk og læring. Har vært på kurs i suggestopedi, og det er virkelig interessant. Les gjerne kapitlet som heter FORSKJELLEN PÅ LÆRINGSMUSIKK OG PERSONLIGE MUSIKK-PREFERANSER
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå