Gå til innhold

Hvorfor døper dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Religion eller tradisjon?

Mine er ikke døpt. Jeg mener ikke barnedåp er riktig. ;)

For all del, for MINE barn. Andre gjør hva de vil, jeg er bare nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss var det helt uaktuelt å døpe pjokken. Verken samboer eller jeg er kristen så da er det jo ingen grunn til å døpe. Vi valgte også å stå over navnefesten, blir nok fester å feire fremover uansett:)

Skrevet

Vanskelig spørsmål..

Vi døpte jenta vår. Er ikke religiøse noen av oss, men er døpt og konfirmert. Kunne ikke tenkt meg å ikke døpe. Selv om jeg ikke ser på meg selv som religiøs, er jeg kristen, viss dere skjønner forskjellen. Hadde ikke tilgitt meg selv om det skulle skje henne noe og hun ikke var døpt. Klarer ikke forklare, men sånn er det bare. Har vel en slags barne-tro i oss.

Skrevet

Jeg har bakgrunn fra et kristent miljø, og selv om jeg ikke er så aktiv lenger, har jeg likevel troa mi. Jeg ønsket derfor at han skal døpes

Samboer ble ikke døpt som barn. Han valgte å døpe seg da han var 14 år for å bli konfirmert sammen med kameratene. Han likte ikke å døpe seg da og sier derfor: Heller døpe nå, og så får mini bestemme selv om han vil bli konfirmert senere.

Skrevet

Mannen ville, og jeg hadde ingen motforestillinger, så da ble det dåp.

Skrevet

For min del; hykleri. For hans del; tradisjon og religion.

Jeg skulle _aldri_ døpe barna mine, iom at jeg ikke er kristen og ikke ser poenget i å melde mine barn inn i statskriken på deres vegne (som er akkurat det en dåp er!).

Men for mannen min var det meget viktig og etter et halvt år med diskusjoner og hakket før seperasjon så kapitulerte jeg. Pick your battles, er det noe som heter.

Men trøster meg med at som forelder lover du ikke å "kristne" barna, det er fadderne som lover det, hehe. Ikke at de er så innmari religiøse, de heller egentlig.

Skrevet

Jeg er stor motstander av barnedåp, enkelt og greit fordi jeg synes begrepet arvesynd er noe stort pisspreik som hører middelalderen til!!!

Å skulle innbille meg selv at barnet mitt går lukt til helvete hvis det ikke er døpt er aldeles idiotisk.

Skrevet

småen er ikke døpt. barnefar og hans familie ville av tradisjonelle årsaker. men når ingen av oss er kristene og barnet ikke en gang har foreldre som bor sammen da så jeg ikke noe poeng med en dåp. hvorfor betale masse penger for og omgås mensker som du ikke får verdagen til og fungere sammen med for tradisjonens skyld? spesielt når det bare er snakk om den enes tradisjon.

jeg er døpt, men det er fordi jeg i 6 klasse fikk det for meg at jeg var kristen etter at jeg ba til gud om og ikke få flere søsken og mor mistet.

Skrevet

Vi døpte ikke. Vi er ikke kristne nemlig. Da hadde det hvertfall blitt litt dumt, he he:)

Skrevet

Vi døpte ikke. Blir for dumt å stå i kirka og love å oppdra i kristen tro når man ikke er kristen!!

Skrevet

Føler "alle" døper, men her inne har jo nesten ingen døpt barna sine! Jeg kan ikke svare, for vi døpte heller ikke... ganske uvanlig her vi bor egentlig. Men tydeligvis ikke her inne.

Skrevet

Vi døpte guttungen selv om ingen av oss er kristne... Både for tradisjon og for å gi ham valgmuligheten senere i livet... Han vil bli på en måte oppdratt i den kristne tro, for slikt vil han få via besteforeldre og barnehage og skole, så da har jo ikke vi stått og løyet i kirken... Moren min som er kristen så ikke noe galt i at vi ønset å døpe han selv om vi ikke er personlige kristne... Det er lettere å melde seg ut av statskirken enn inn, og skulle han bli kristen, så slipper han da å døpe seg som 13 åring for å kunne konfirmere seg!

Skrevet

Jegmå bare si meg sterkt uenig i at det er lettere å melde seg ut av statskirken enn inn. Det er faktisk mye vanskeligere å medle seg ut slik som statskirken har tulla med kirkebøkene sine de siste åra. He he:)

Skrevet

Vi valgte heller ikke å døpe.. skal ha navnefest om fjorten dager.

Syns det ikke er riktig å stå i kirken og lyve foran presten, si at man skal oppdra barnet i den kristne tro når det ikke er sant.. syns det hadde vært å være dårlige forbilder for sønnen vår...

Skrevet

ett sp.mål til dere...

dere som sier at dere ikke ville stå forran presten å lyve at man skal oppdra barnet i den kristne tro, det er jo ikke dere som svarer "JA" på det, det er jo fadderne!!??

vi døpte pga tradisjon, er selv døpt begge to, men ikke noe særlig kristen...

vi banner, røyker, drikker alkohol, puler før ekteskap, ja you name it...

spiller ingen rolle for meg om navnet mitt står i statskirka eller ikke, jeg merker jo ingen forskjell(?) (!)

da vi var på dåpssamtale sa kateketdama at det verste hun viste var folk som ikke døpte barna sine for det skulle barna få velge selv, betsemmer ikke foreldrene over barna til di er 18 år? vi bestemmer jo hvilke klær som barna skal ha på seg i skole/barnehage, vi bestemmer jo alt,så hvorfor skal barna (under 18 år) bestemme om navnet deres tar opp ei ekstra linje i kirkeboka?

jeg har ei venninde som ikke er døpt, hun følte seg veldig utafor ved konfirmasjons alder, alle vi andre kunne velge kristli eller borgelig konfirmasjon, hun MÅTTE ta borgelig (hun torte ikke å døpe seg i kirka som 14 åring)

det må jo være enklere for barna å velge hvor di vil bli konfirmert vel? enten eller....

nå har jeg vel startet DEEEN diskusjonen tenker jeg...:)

Skrevet

Tradisjon... Hadde vi valgt på nytt så hadde vi droppa det.

Skrevet

Til syvende og sist gjør man som man vil.

Men at kateketen sa at det verste hun visste var folk som ikke døpte barna sine for det skulle de få velge selv, det sier vel mer om henne enn om de hun refererer til.

Barna bestemmer jo ikke selv om de vil døpes eller ikke?!

Jeg er hverken døpt eller konfirmert, og følte meg på ingen måte utenfor fordi jeg ikke var døpt. Tvert imot faktisk.

Man kan døpe seg i en privat seremoni hvis man ønsker det når man når konfirmasjonsalderen, det behøver ikke være foran hele menigheten.

Og til syvende og sist, man MÅ ikkke konfirmere seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...