Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Jeg har en tanni underkjeven som egentlig bare er et skall (melketann uten "ny" tann under). Jeg fyller og fyller på med plomber som bare detter t og nå sier tannlegen at det ikke er noe vits i mer og han vil trekke den ut. Problemet er at hvis jeg vil sette inn en ny så må han slipe ned de to friske ved siden av og det vil han egentlig ikke gjøre. Men...jeg har da ikke lyst ril å være tannløs, kommer til å føle meg som en trollkjærring...Eller? Noen andre trollkjærringer her som syntes det ikke er noe problem å være tannløs? Er en jeksel.
små Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Huff, høres ikke gøy ut :/ Jeg har trukket 3 eller 4 tenner, uten å sette inn nye. Alle jekseler, og de fleste for å gjøre plass til visdomstennene. Det ser egentlig greit ut på alle, bortsett fra på en hvor visdomstanna mi står alene og koser seg Men det er jo en jeksel som er trukket, og den syns ikke. Iallefall føler ikke jeg at det er noen stor plage
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 Det der med å trekke ei tann er så traumatisk at jeg har ikke ord for det. Grøss.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Tusen takk for svar:) Det å trekke selve tannen blir nok ikke det værste, tror til og med jeg kan få den ut selv jeg, er jo ikke akkurat noen rot å snakke om:) nei, er mer det å være tannløs som bekymrer meg!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Jeg mangler to. Var helt fortvilet da tannlegen sa at de måtte trekkes for å gjøre plass til nye tenner (var 12 år), men mellomrommene plager meg faktisk ikke i det hele tatt. De er der bare.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Agenesi heter det når man har manglende tannannlegg. Hadde jeg vært din tannlege ville jeg slipt i de to friske nabotennene og laget en bro. Eller så ville jeg foreslått et implantat, siden du ikke vil gå tannløs. Det er mulig å erstatte nesten alle "tapte" tenner med implantat. Behandlingen innebærer at man lar en titanskrue vokse fast i kjevebenet. På den festes siden en krone eller bro. I ditt tillfelle hadde jo en krone da vært tingen. Lykke til! mvh tannhelsesekretær
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Jeg mangler 5 jeg! 3 jeksler og 2 fortenner. Jeg har hjørnetennene ved siden av de to midtre fortennene i overmunn, de er det satt plast på slik at de skal se ut som fortenner. Men dette har en tendens til å falle av slik at jeg stadig ¨må fikse på det. Har spurt om å få krone på de, men det har ikke tannlegen lyst til å gjøre. Det ville visst synes at jeg hadde krone på de(?). Og så hadde jeg visst så fint tannkjøtt. Skjønte ikke helt hvorfor de sa det i den sammenhengen, ødelegger en tannkjøttet da hvis en får kroner? Har krone på 2 jeksler nede, og en melkejeksel oppe står slik som den er. Men på den har tannkjøttet trukker seg laaangt oppover... Husker tannlegen trakk en tann når jeg gikk på grunnskolen, men husker ikke hvilken og tennene har fordelt seg slik at jeg ikke har noen mellomrom. Og det var ikke en tann som var lengst bak såvidt jeg husker. Men om du er voksen så vet jeg ikke om mellomrommet blir borte.. Jeg er ikke akkurat stolt over tennene mine kan du si... Og jeg tror eldstedatteren min på 7 år må slite med det samme, er lenge siden hun mistet de to tennene ved siden av de midtre fortennene og hun har ikke fått noen nye..
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 Jeg trakk jeksler på hver side både oppe og nede da jeg gikk på barneskolen siden jeg ikke hadde nok plass i til de i munnen. Men det var i forbindelse med tannregulering så det vises ikke i dag. Men jeg har bare to jeksler på hver side oppe og nede. Ikke så mye tyggeflate akkurat. Trakk visdomstennene også, de nede kom ikke opp fordi de stanget i jekslene foran og kom ikke opp. Visdomstennene oppe var det så trangt rundt at jeg fikk ikke plass til tannbørsten på utsiden, så de ble stygge, så da fjernet jeg de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå