Gå til innhold

Graviditet og nattarbeid!! - Noen som har erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber kun om natten ca 11 nattevakter i mnd. Jeg ønsker å bli gravid men har ikke lyst å bli sykemeldt fordi jeg har bare hatt jobben i 2 mnd.

Har hørt at mange gravide som jobber natt blir sykemeldt fordi det ikke er bra for fosteret...

Noen som har erfaring ang dette?

Forrige svangerskap var jeg veldig dårlig i begynnelsen, men etter det var jeg frisk som en fisk og var i praksis(sykepleien) helt til 3 uker før termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du er i form ,ser ikke jeg noen problemer med det. Er selv sykepleier og har 3 nattevakter på turnusen min (turnus 6 uker) . Går greit, men det er tyngre enn da jeg ikke var gravid. Du har rett til å få tilpasset arbeidstiden din når du er gravid når det gjelder nattevakter (jeg gikk bare 2 netter nå sist) Men vet ikke hvordan det er med bare nattevakter...

Blir vel litt verre da. De tre første mnd (eller om man er dårlig lenger) , hvis man er veldig dårlig kan man bli verrwe dersom man går natt. Ellers vet ikke jeg om noe som er farlig. Men det er bare en og annen natt innimellom, som sagt. Vet ikke hvordan det blir med deg....

Skrevet

Ikke noe problem med nattevakter om formen din er bra og du får sove godt før og etter. Jeg jobba natt i 4 mnd, så var det sommerferie før bekkenløsningen satte inn for fullt.

Sjefen spurte om jeg ønska tilrettelegging ved å gå over på dag, men jeg ønsket å gå natt. Trivdes med det, og hadde ikke noe problem med å sove ellers på døgnet.

Har hørt at faren for spontabort er noe høyere ved nattarbeid, men om man bare har natt er det bedre enn å gå dag/kveld/natt, da må man hele tiden omstille seg.

Tror ikke det er mange som automatisk blir sykmeldt fordi de er gravide og jobber natt.

Skrevet

oooki:) Takk for svar!

Men så var det den formen da som man ikke kan vite blir bra eller ikke!

Jeg jobber helt alene, så sykemeldt blir jeg nok etterhvert uansett på grunn av tunge løft o.l. (sykehjem for demente)

Egentlig hadde det vært fint å blitt sykemeldt for jeg trives ikke i jobben, men det blir en annen sak, og jeg har ikke samvittighet til å fake på meg en sykemelding!

Skrevet

Hei! Jeg har 75 % stilling natt i hjemmesykepleien. Er nå snart 9 uker på vei. Min jordmor fikk beordret omplassering på dagtid for meg.. Og jeg beholder samme lønn med alle tillegg, selv om jeg kun jobber ca 50 % nå.

Nav betaler lønna mi nå..Er ikke sykemeldt men får svangeskapspenger. Har mer rettigheter da.. En bedre løsning.

Jobber ikke natt p.g.a abortrisiko, risiko for lav fødselsvekt og for tidlig fødsel.

Skrevet

Jeg jobbet natt, 7 dager nattevakt og så syv dager fri. Det gikk fint i forhold til kvalme og sånt, da sprang jeg bare på do og spydde. Men jeg slet veldig med kynnere og fikk etterhvert ikke sove på dagtid, så da ble jeg omplassert til dagarbeid. (Jordmor/lege fyller ut skjema om krav om omplassering). Du skal ikke sykemeldes, for dette er ikke en sykdom, men tilrettelegging fordi du har en belastende jobb. Det er viktig både for deg og for arbeidsgiver at dette blir riktig. Det gjelder helt sikkert ang. tunge løft på demensavd også, du skal ikke sykemeldes, men du har krav på at leder tilrettelegger for deg slik at du slipper de tunge løftene. Hvis leder av en eller annen grunn ikke har bruk for deg på dagtid eller ikke kan la deg slippe de tunge løftene, får du svangerskapspenger fra nav tilsvarende lønna di. (Dette er ikke det samme som foreldrepengene du får etter fødsel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...