Gå til innhold

nav og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan vet egentlig NAV når man går ut i permisjon? Jeg har jo gitt dem datoen på søknaden, men følger de dette opp med arbeidsgiver???

Jeg er nemlig i prat med arbeidsgiver om å jobbe en ekstra uke "under bordet", jeg bare lurer på om hvordan jeg kan få betalt fra arbeidsgiver for dette OG fra NAV samtidig...???

Noen som vet hvordan de får beskjed???

Dette er jo super umoralsk, men sånn er nå bransjen min.

Vet ikke helt om jeg vil jobbe en ekstra uke, men jeg digger jobben min og synes det bare er gøy også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ikke få arb giver til å betale deg svart da??

Skrevet

Lønn er ikke problemet. Jeg lurer mer på hvordan NAV får beskjed om at man har startet permisjonen. Er dette noe de sjekker eller noe de tar for god fisk??

Noen som vet?

Skrevet

Du svarer jo på når permisjonen starter når du fyller ut skjema for utbetaling av foreldrepenger ved fødsel. Permisjonen starter uansett tre uker før termin, hvis du ikke ønsker permisjon fra da, mister du disse ukene (du kan ikke overføre dem til etter fødselen). Det er jo ingen fra NAV som sjekker om du jobber eller ikke, så du kan jo for så vidt si at du går ut i permisjon og motta permisjonspenger uansett hva du gjør.

Skrevet

For en holdning!! "Dette er jo umoralsk, men sånn er bransjen min." Kjenner at du provoserer meg langt inn i sjelen......... Til opplysning: Det er ren svindel, og ulovlig!!!!!

Skrevet

Dumt for deg, spør ikke om meningen din.

Skrevet

Arbeidsgiveren din har fylt inn/skal fylle inn datoen for når du begynner permisjonen din og levere nav. Kjipt om disse to datoene stemmer overens både for deg og arbeidsgiveren, for boten er ikke akkurat liten :)

Har begge skjemaene siden jeg selv er både arbeidstaker og arbeidsgiver, og det nytter ikke å "trikse lovlig"

Skrevet

Det er jo ikke noen mulighet for å trikse lovlig, men fullt mulig å trikse ulovlig.

sånn er det jo når ting er basert på melding fra arbeidgiver og arbeidstaker.

Jeg klarer ikke å la meg provosere av dette, fordi det ikke er på bekostning av noen.

Likevel så er det ulovlig, men arbeidslivet er ikke alltid så svarthvitt som et regelverk som er tilpasset generelle arbeidsplasser er.

Skrevet

arbeidsgiver har fylt ut når jeg skal starte permisjon, de vil gjerne jeg skal jobbe en ekstra uke, men jeg gjør det neimen ikke gratis, så da er de nødt til å betale meg for det. Jeg jobber 70 timer i uken, men får ikke overtid, så om jeg får en ekstra uke betalt har jeg ikke voldsomt dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Det er blant annet folk som tenker som deg som gjør at det er så mange mangler med den norske velferdsstaten (tenker helsevesen, veier etc.) Så himla mange millioner som går bort i trygdesvindel, skattesnusk etc hvert eneste år, de kunne vært brukt på å lage et bedre tilbud til, ja, nettopp, deg.

Beklager å si det, men hadde jeg visst hvem du er, hadde jeg sendt en anmeldelse til politiet eller tipset nav. Det er faktisk mine skattepenger som betaler for den uken, jeg vil heller at de skal gå til bedre sykehustilbud eller fler barnehageplasser...

Skrevet

Du kan jo også bare få tilsvarende fri med lønn etter permisjonen din er ferdig kind of. Da vil det jo gå opp i opp, og arbeidsgiver trenger ikke å betale deg noe svart. Eventuelt så kan arbeidsgiver gi beskjed til nav om at du har jobbet en ekstra uke, og du vil få trekk i permisjonspengene. Det finnes mange "hvite" hull her :)

Skrevet

Det synes ikke jeg heller du skal ha. Voldsomt som noen reagerte på dette da;-) Dersom du har lyst å arbeide en uke ekstra, så synes jeg du skal gjøre det. Arbeidsgiver har vel sendt inn inntekts- og skatteopplysninger på deg der det står når din permisjon starter. Da må du ikke motta noen lønn fra dem på konto etter denne tid, så hvordan dere gjør dette med lønning får dere finne ut av. Men blir det oppdaget får det nok store konsekvenser, da arbeidsgiver har skrevet under på å gi beskjed til NAV dersom du arbeider innenfor permisjonstiden...

Skrevet

Der mener jeg du har litt feil annemo for det går overhode ikke ut over deg i det hele tatt tvert i mot. For hver krone noen tjener går mer i skatt til velferdsstaten

(En som velger å gå hjemme å få feks dagpenger istedet for å gå i jobb derimot er et eksempel på snylteri hvor du faktisk gjør noe på bekostning av andre)

I min bransje så etterbetales alt og om jeg må overlate en kunde til en annen så vil jeg likevel få lønn fra arbeidsgiver etter perm start. så det er ikke helt slik at man ikke kan få noe inn på kto etterbetalt.

Det er også de som får mellomlegget mellom 6G og faktisk inntekt betalt av arbeidsgiver mens permisjonspengene kommer fra nav.

Skrevet

Jeg kommer nok til å jobbe on and off de tre siste ukene før fødsel samt nå og da etter at baby er født.

Den store forskjellen er vel egentlig at jeg ikke kommer til å ta betalt for jobbinga verken før, etter eller under permsjonen på noen som helst måte.

Så lenge formen min tilsier at jeg er i stand til å jobbe vil jeg gjøre det, rett og slett fordi jeg liker jobben min, men babyen kommer foran absolutt alt.

Og jeg føler igrunn ikke at jeg "snyter" på skattepengene til noen eller ødelegger for noen for den saks skyld :)

Skrevet

Jeg er enig i at jeg satte det litt på spissen :)

Men jeg mener nå engang at regler er til for å følges. Det er jo en grunn til at vi har lover, selvom de av og til føles teite, tjener de stort sett til det beste for samfunnet.

Skrevet

Det kan da umulig gjøre noe å få lønn inn på konto etter at perm tiden har begynt, jeg har da krav på å fortsatt få lønn for dagene jobbet den måneden, pluss evt. overtid osv, så det høres jo helt latterlig ut.

Ellers, vi er alle forskjellige, jeg mister masse inntekt på å være i permisjon, jeg har ikke vært sykemeldt for en dag, i motsetning til mange andre fordi jeg har en høy terskel for sykemeldning, sammenlign med dette synes jeg å jobbe en uke ekstra bør være min sak. Gudene skal vite jeg betaler nok i skatt.

Skrevet

Skal arbeidsgiver fylle ut skjema også? tviler på at min arbeidsplass er klar over dette.. bare rot der... hehe...

Skrevet

gullfisken83: arbeidsgiver skal fylle ut et skjema som heter "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker". Dette skal gjøres automatisk hvis du er fast ansatt eller i vikariat, mens er du ekstravakt må du be arbeidsgiver fylle dette ut og sende nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...