Gå til innhold

Da ble lillebror endelig født!


Laban og Labolina

Anbefalte innlegg

Lillebror kom til verden i går. Han veier hele 4648 gram og er 54 cm lang. Riene startet kl. 05.30, var på sykehuset kl. 09.45 og etter 20 min pressing kom kan ut kl. 1223. Tungt arbeid, men alt gikk kjempebra! Ingen bekken-/senestrekk skader eller rifter. Fikk en jm som kjente meg igjen fra forrige gang, så hun passet ekstra godt på.

 

Nå er vi allerede hjemme og jm kommer på hjemmebesøk onsdag for å veie og ta de siste prøvene. I morgen skal vi i begravelsen. Men nå er jeg bare så glad og lykkelig. Godt det er overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

glemte å skrive at alt gikk bra m storebror også. Naboen så etter han fra 9.30-13. Og farmor kom ilende fra TrH som lovet og etter eget sterkt ønske.

 

Storebror var litt skeptisk til den nye babyen i går, men når han skulle gå, vinket han og sa: hade lillebror. og da smeltet hjertet mitt. Blir spennende å se hvordan d blir i ettermiddag når han kommer hjem fra bhg. heldigvis har vi en ekstra pakke til han også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :-D Kjekt med jordmor som du kjente, det fikk vi og!

 

Han var en stor gutt da! Fantastisk at du ikke fikk noen rifter!

Har han fått noe navn enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye! Tenker det var deilig å få han ut. Godt for dere at dere får til å dra i begravelsen (vær forberedt på at du helt sikkert blir helt tom for krefter etterpå).

 

Himmel og hav så stor han var da. Begge mine er født på overtid, men de var ikke spes store for det. (3350 og 50, 3500 og 52) Imponerende at det ikke ble noe rifter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Tusen takk for gratulasjonene og omtanken. Det varmer godt!

 

Storebror er kjempeflink, synes jeg. Han var veldig skeptisk til å begynne med og virket også veldig sjalu. Tror det kom en del følelser han ikke helt var vant med. Sm f.eks når lillebror lå på fanget til pappa, skulle han også det. Men da pappa ga lillebror til meg, for å gi ham plassen, var ikke det bra nok. Da skulle han selvfølgelig til meg. Han skulle på en måte markere sitt territorium, slik som dyrene gjør. Men det har ikke vært mye skriking eller grining, og de store trass utbruddene har (ennå) ikke kommet.

 

Vi har forsøkt å fokusere på at dette er HANS lillebror. Slik at det blir noe han kan være stolt av og føle han er en del av. Det var også veldig fint å ha en pakke til ham, for at han hadde blitt storebror. Fant en kjempefin samlepakke av ba-bu-biler, som han er veldig opptatt av.

 

Vi prøver også å opprettholde de rutinene vi har hatt inntil nå, som f.eks at jeg er med på tannpuss og legging. Slik at han ikke skal føle savn, en brå overgang eller noen endringer og forbinde det med den nye babyen. (Selv om vi på sikt gjerne vil bli kvitt noen av uvanene med legging o.l vi har fått i det siste, får vi ta det litt gradevis.)

 

Storebror erveldig opptatt av hva som skjer med lillebror når vi skal bytte bleie, om han sover er våken, spiser sov. Og han er så søt når han skal kose, klemme eller styrke lillebror på hodet. Men vi må passe på ham, fordi han er litt brå i bevegelsene og skjønner ikke helt det at man bare ikke kan klaske til med handa eller hoppe rundt oss. Han mener ikke noe vondt med det, men det kan bli litt voldsomt. Da prøver vi å ikke bli helt hysteriske (selv om vi ble veldig redde, første gangen) og prøver å forklare og fjerne storebror på en en mild måte. (Men noen ganger blir kan nok skubbet litt til siden, stakkars.)

 

Det er så rart å se at han som har vært så liten for oss, så lenge, plutselig virker kjempestor i forhold. For håpe han ikke vil føle noe negativt med det å bli storebror, for da kommer sjalusien enda sterkere frem. Samtidig som vi ikke kan la han utnytte de små bestikkelsene vi har gitt ham innimellom.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går fint! Er nok sikkert en overgang for storebror. Sikkert lurt å gi storebror oppmerksomhet i situasjoner utenom. Slik at ikke slåing eller annen "feil" oppførsel blir belønnet med oppmerksomhet. Da blir kanskje ikke behovet så stort heller etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...